Bent u online opgelicht? Slachtofferhulp helpt
Er zijn jaarlijks ongeveer 650.000 mensen die online worden opgelicht, meldt Slachtofferhulp Nederland. Slechts 20 procent daarvan meldt dit. De organisatie begint een campagne om slachtoffers te helpen bij emotionele en financiele schade. De campagne heet ‘Niet jouw schuld, wel jouw probleem’.
Waarom een campagne?
Mensen die worden opgelicht durven dat vaak niet te melden. Volgens Rosa Jansen, voorzitter van de Raad voor Bestuur van Slachtofferhulp, melden maar 130.000 slachtoffers van de 650.000 zich. Dat komt doordat ze zich schamen dat ze in fraude trappen. Veel slachtoffers ervaren ook stress omdat ze geld zijn verloren. Ze kopen bijvoorbeeld iets in een webshop en krijgen vervolgens hun product niet binnen en zijn hun geld kwijt. Slachtoffers weten niet wat ze moeten doen om hun geld terug te krijgen. Slachtofferhulp Nederland helpt hen daarbij.
Wat voor hulp biedt Slachtofferhulp?
Slachtofferhulp wil met hun campagne voorkomen dat mensen online worden opgelicht. Slachtofferhulp geeft advies hoe u oplichting kunt herkennen. Ook praat de stichting met mensen die online opgelicht zijn. Uit ervaring weten ze dat praten helpt om de ervaring te verwerken. Het lucht op om te weten dat u niet de enige bent die is bedrogen. Naast emotionele hulp biedt Slachtofferhulp ook hulp bij schadevergoedingen. Ze helpen u om het geld dat u kwijt bent terug te krijgen.
Om welke soorten oplichting gaat het?
Er zijn veel manieren waarop u online opgelicht kunt worden, bijvoorbeeld via een website als Marktplaats of Coolblue. Maar ook ticketfraude bij het kopen van kaartjes voor een concert of datingfraude op een datingapp zoals Tinder vallen onder online oplichting.
Zoekt u hulp?
Ga naar de website van Slachtofferhulp Nederland als u hulp zoekt na oplichting of fraude. Of lees ons artikel over hoe u wel veilig online kunt winkelen.
Bron: Slachtofferhulp Nederland, NOS