Actie van politie met nepwebshop blijkt succes en geeft stof tot nadenken
Het trekt in december 2024 flink wat media-aandacht als de politie zelf een nepwebshop lanceert, om zo bewustzijn te creëren rond online fraude. Met 125.000 bezoekers noemt de politie de campagne nu geslaagd. Maar of de mensen die erin getrapt zijn, nu voortaan ook beter zullen uitkijken…?
Nepwebshop pakjedealsnu.nl
Boeven vangen met boeven is een veelbeproefd recept van de politie, maar zélf als boef de markt op gaan, is iets nieuws. Vlak voor de feestdagen lanceert de politie, samen met Capgemini, de nepwebsite/nepwebshop pakjedealsnu.nl. Inzet is bewustwording creëren rond online fraude. Jaarlijks ontvangt de politie meer dan 45.000 aangiftes op dit terrein. Daarvan heeft bijna de helft te maken met webwinkelfraude.
Nu 1 maand later in januari 2025 stelt de politie vast dat de campagne geslaagd is. Uiteindelijk ziet de politie zo’n 125.000 bezoekers op de nepwebsite komen, waar het vooraf op 40.000 man rekent. De video op de site is 7.000 keer afgespeeld, terwijl er maar liefst 23.000 keer op de winkelwagen is geklikt. De site ziet er dan ook heel echt uit.
(Tekst loopt door onder de foto)
Zo herkent u nepwebshops
Meldpunt waarschuwt regelmatig voor valse webshops, in de uitzendingen of in speciale artikelen rond Black Friday of de feestdagen. Laten we de voornaamste tips hier nog eens herhalen:
Tips om een nepwebshop te herkennen
- Eerst checken, dan bestellen!
- Onrealistisch lage prijzen? Als een aanbieding te mooi lijkt om waar te zijn, is dat vaak ook zo. Hoe vaak heeft MAX ombudsman Jeanine Janssen dit advies al niet gegeven op tv? De website van de politie beschrijft wat er te zien valt op de nepwebsite: “Pakjedealsnu.nl heeft zeer aantrekkelijke aanbiedingen. Je kunt er voor ‘weinig’ een Playstation 5 kopen, een iPhone met gratis oortjes, een Dyson steelstofzuiger en robotstofzuiger, een koffiezetapparaat en veel andere populaire producten.”
- Controleer bedrijfsgegevens: zoek het KvK-nummer op via de Kamer van Koophandel om te zien of het bedrijf echt bestaat.
- Wees kritisch op reviews: vertrouw niet alleen op recensies op de webshop zelf, maar check onafhankelijke platforms zoals Trustpilot.
- Controleer keurmerken: kijk op de officiële website van het keurmerk of de webshop hier daadwerkelijk bij is aangesloten.
- Let op de URL: fraudeurs gebruiken vaak subtiele spelfouten of afwijkende domeinnamen.
- Check de domeinleeftijd: een recent geregistreerd domein kan verdacht zijn; controleer dit via een ‘whois’-zoekoptie op SIDN.
Stof tot nadenken
Enerzijds is de actie cijfermatig een succes (zie foto), anderzijds laat het zien hoe noodzakelijk dit soort campagnes zijn. Want als het iets bewijst, is het dat een grote groep mensen vatbaar is voor dit soort fraude met nepwebshops. Wat laten de cijfers verder zien? Bijvoorbeeld dat de grootste groep bezoekers 55+ is. Het was al langer bekend dat ouderen kwetsbaarder zijn voor cybercrime. Opgeteld gaat het om 19 procent voor de leeftijdscategorie 55 tot 64+ 28 procent voor de groep 65+. Dat is samen 47 procent van het totaal aantal bezoekers, ongeveer de helft dus.
Net als de echte oplichters zet de politie bij zijn campagne ook social media in. Op die manier is de kans op een groot publiek te bereiken aanzienlijk groter. Instagram en Facebook lenen zich namelijk als de beste plekken voor reclame voor frauduleuze praktijken. Criminelen weten dat ook. Na afloop benadrukt de politie nog maar eens de risico’s van sociale media als verspreidingsmiddel. Er is bijna 13 miljoen (!) keer gekeken naar de valse reclames op Meta, moederbedrijf van Instagram en Facebook.
“Met deze actie hoopten we als politie burgers alerter te maken en te voorkomen dat zij slachtoffer worden van online oplichting,” zegt Gijs van der Linden, Teamleider Landelijk Meldpunt Internet Oplichting. En nu maar hopen dat de ogen van het online winkelpubliek inderdaad geopend zijn.
(Bron: De Politie. Foto: Shutterstock, De Politie)