Registeren Inloggen

ABN AMRO vergoedt toch schade door helpdesk-oplichting

ABN AMRO is om. De bank gaat de schade door helpdesk-oplichting toch compenseren. Andere banken deden dat al, maar ABN AMRO weigerde dit, tot nu toe. Bovendien voert de bank een tijdslot in voor overboekingen, om klanten beter te beschermen tegen oplichters.

Gebeld door nephelpdesk

Honderden mensen werden de afgelopen maanden door een nephelpdesk gebeld met het nummer van verschillende banken, en voor grote bedragen opgelicht. Banken betaalden het verlies aan gedupeerde rekeninghouders terug, maar ABN AMRO deed dit niet. De bank vond dat mensen nalatig waren geweest door hun bankpas af te geven bij deze vorm van fraude. ABN AMRO voert binnenkort ook een nieuw tijdsslot in bij overboekingen, zegt directeur betaalrekeningen particulieren Hans Reus.

Paniek

Jetty Speelman krijgt op 17 september 2021 zogenaamd de helpdesk van ABN AMRO aan de lijn. Er zouden bedragen van haar rekening worden overgeboekt naar Portugal. Ze moet snel handelen om dit te voorkomen, zegt een vrouw die zich als medewerkster van de bank voordoet. Jetty is in paniek en doet wat de vrouw zegt.

Tienduizend euro schade

Ze moet een computerprogramma installeren en even later worden haar bankpassen opgehaald. Er verschijnt een koerier aan Jetty’s deur die ze meeneemt. Kort daarna worden verschillende bedragen van haar rekening gepind bij geldautomaten in Bussum. Daardoor raakt ze in totaal 10 duizend euro kwijt.

Grof nalatig

De dagen na de oplichting heeft Jetty slapeloze nachten. En ze vertrouwt mensen op straat niet meer.  Als Jetty een brief aan ABN AMRO schrijft of ze haar verloren geld terug kan krijgen, weigert de bank dat. Jetty is volgens ABN AMRO ‘grof nalatig’ geweest’ door haar pasjes af te geven, en daarom betaalt de bank niets terug.

Gevaarlijke bendes

De afgelopen maanden werden duizenden mensen op identieke wijze opgelicht. De politie waarschuwde in november 2021 in Meldpunt al voor gevaarlijke bendes die achter de helpdeskfraude zitten. Het gaat om een aantal groepen die landelijk opereren, waarbij ervaren callcentermedewerkers worden ingezet.

ABN AMRO compenseerde schade niet

Voormalig minister van Financiën Hoekstra beloofde vorig jaar dat slachtoffers ‘ruimhartig’ gecompenseerd zouden worden door de banken. Gedupeerdenstichting GIBO zet zich in voor de slachtoffers in en wist de schade van negen honderd klanten van verschillende banken vergoed te krijgen, voor een totaalbedrag van 15 miljoen euro. Maar ABN AMRO bleef  tot nu toe weigeren om klanten te compenseren.

Nieuw beleid bank

Na een brandbrief van GIBO aan de Raad van Bestuur van ABN AMRO heeft de bank een ander standpunt ingenomen. “Als je ziet hoe gewiekst de fraudeurs te werk gaan, en dat mensen in een tunnel terechtkomen, waarbij mensen nog steeds geloven de bank aan de telefoon te hebben, dan snap je het. We zijn dus inderdaad tot omkeer gekomen. We gaan deze vorm van fraude compenseren en ook met terugwerkende kracht.” zegt directeur betaalrekeningen particulieren ABN AMRO, Hans Reus in Meldpunt

Opluchting

De gedupeerde klanten reageren opgelucht. Jetty Speelman: “Ik had dat niet verwacht, maar wel gehoopt. Het heeft wel lang geduurd. Ik hoop dat ABN AMRO ook meer aan voorlichting en preventie gaat doen. En wat meer respect toont voor mensen die al 40 kaar klant zijn.” Sjaak Jansen: ”Ik vind dit buitengewoon fijn. Een betere start van 2022 had ik niet kunnen hebben.”

Nieuw tijdsslot bij overboeken

Reus van ABN AMRO kondigt in Meldpunt nog een nieuwe maatregel aan om fraude tegen te gaan. Binnenkort wordt een soort tijdslot bij overboekingen ingevoerd. “Er komt iets aan waardoor je jezelf beter kan beveiligen,” zegt Hans Reus in Meldpunt. “Het is een bepaald soort extra slot op de rekening, dat klanten zelf kunnen instellen. Iets in de geest van een tijdsslot.”

Enorme opsteker

Advocaat Hupkes van  gedupeerdenstichting GIBO reageert blij op de extra beveiliging van betaalrekeningen bij ABN AMRO. “Dat help enorm om fraude tegen te gaan. We zien bij andere banken die deze maatregel hebben genomen, dat het aantal gevallen van fraude hard omlaag gaat.”  De limiet voor overboekingen bij ABN AMRO is 250 duizend euro, een relatief hoog bedrag. Dat leidde recent tot kritische berichtgeving in verschillende media.

Banken moeten meer doen tegen fraude bij overboekingen

Geef een reactie

Reacties (2)

    […] een eerdere uitzending van Meldpunt over helpdeskfraude komt deze bank de slachtoffers ook tegemoet door de schade te compenseren. Dat is fraude waarbij de […]

    […] instanties en ook Meldpunt besteden er regelmatig aandacht aan, maar het gaat nog steeds mis: mensen die slachtoffer worden […]