Registeren Inloggen

Jeanine Janssen: ‘Antwoord op uw energievragen’

We worden overspoeld met vragen over de huizenhoog gestegen energiekosten. In deze column gaan we in op 3 kwesties: salderen per maand, voorschotbedragen en de opzegtermijn van contracten.

Salderen per maand, mag dat?

Salderen (het verrekenen van de elektra/gasprijzen) per maand pakt in alle gevallen nadelig uit. Door per jaar te salderen kun je de te veel opgewekte stroom in de zomer afstrepen tegen de stroom die je in winter gebruikt. Als je dat jaarlijks tegen elkaar wegstreept, hou je de aantallen kWu over die je moet bijbetalen of waarvoor je terugbetaling krijgt. Reken je per maand af, dan krijg je in de zomer een lage betaling voor de teruggeleverde stroom en moet je in de winter de stroom duur inkopen.

Na het stellen van Kamervragen heeft minister Jetten aangegeven dat dit niet mag. De termijn van salderen per jaar staat weliswaar niet expliciet in de wet, maar het is wel geregeld in het amendement dat in 2004 in werking is getreden. Energiebedrijven wachten  ten onrechte nog op die aanvulling op de wet. De ACM zou hiertegen moeten optreden. Maakt u in elk geval meteen bezwaar tegen maandelijks salderen als dat u treft.

Termijnbedragen energierekening

Voorschotbedragen, mag u die wijzigen? Er is geen wet die regelt dat het wel of niet mag. Het is wel zo dat energiemaatschappijen mogen inschatten wat het maandbedrag moet zijn. Dit bedrag moet een redelijke afspiegeling zijn van de werkelijkheid. Het is niet handig om het bedrag te laag te zetten, want dan kunt u bij de jaarafrekening in de problemen komen. Het is ook niet handig om te ‘sparen’ bij de energiemaatschappij. Want als ze failliet zouden gaan, bent u de te veel betaalde voorschotten kwijt.

Prijsverhoging binnen 30 dagen

Veel discussie was er de afgelopen week over energiebedrijven die hun maandbedragen zomaar verhogen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) neemt hiertegen stelling en zegt dat wettelijk is geregeld dat mensen 30 dagen van tevoren bericht moeten krijgen over deze verhoging. Het argument van de energiemaatschappijen dat er door de variabele contracten een opzegtermijn van twee weken mag worden aangehouden snijdt geen hout, aldus marktwaakhond ACM. De toezichthouder zal een onderzoek starten naar de energiebedrijven die met ingang van 1 oktober hun tarieven hebben verhoogd. Op de website van ACM is een voorbeeldbrief te downloaden waarmee klanten bezwaar kunnen maken.

Er gebeurt op dit moment zo veel op energiegebied, dat het kan zijn dat dit artikel (gedeeltelijk) achterhaald is bij verschijnen. Houd onze site in de gaten voor het meest actuele nieuws.

Zelf vragen?

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

(Bron: MAX Magazine nr.40. Foto: MAX)

Geef een reactie

Reacties (7)

    Hoe zit het met de terugleveringsvergoeding als je op jaar basis meer teruglevert dan je verbruikt? Met het ingestelde stroomplafond van 40 eurocent per kWh vanaf 1 januari 2023 betaal je niet meer dan 40 cent als je onder de 2900 kWh per jaar blijft, maar ik lever 1500 kWh per saldo terug op jaarbasis! Hoe zit het dan met mijn vaste afgesproken terugleververgoeding van bijna 46 eurocent per kWh? Deze is hoger dan het plafond van 40 eurocent per kWh. Gaat men dan uit van het kale leveringstarief obv dit plafond dus 40 eurocent minus energiebelasting minus opslag ODE en minus Btw…? Als dit zo is dan krijg ik maar rond de 23 cent per kWh terug en dat is een halvering van de afgesproken terugleververgoeding!

    Is er een voorbeeldbrief als je tegen maandelijkse salderen bent?

    Ik hoor dat graag.

    Niets is ook iets met trui aan, sterkte c.de.b. Over en uit.

    Wij koken op elektrisch en niet meer op gas dus het verbruik elektrisch is meer geworden en van gas minder hoe werkt dat in de plafondregeling?

    Wij hebben een huurhuis met een tussenmeter en betalen gas en elektra aan de verhuurder waar de hoofdmeter is. Hoe krijgen wij de energie vergoedingen. Het is een zelfstandige helft van een boerderij met eigen nummer en gemeente belastingen.

    Sinds 20-10-2021 hebben we 7 zonnepanelen.
    We hebben de jaarafrekening ontvangen, en in totaal 629 kwh afgenomen.
    Sinds 31-03-2022 hebben we alleen maar terug geleverd, en niet afgenomen. Vattenfall verrekend de 629 kwh niet over het laatste kwartaal van 2021 en het 1e kwartaal 2022, maar over het gehele jaar en in een ander tarief.
    Zodat wij over die periode, geld moeten betalen, voor wat we niet afgenomen hebben. Als het over het hele jaar het zelfde tarief was, dan had het niet uitgemaakt.
    Ik vraag me af of hier meer klachten bij u zijn binnen gekomen?

    vr.gr. Fam. R.H.C. Kreeft

    Als je nu voor terug geleverde stroom moet gaan betalen, is het dan niet beter dat je niets meer terug kan sturen. Een soort diode die wel zocht er stroom het huis in komt maar niet meer naar het lichtnet wordt gestuurd. Of bedoelen ze dat je moet gaan betalen als je meer terug levert dan binnen krijg?