Wie komt er als u valt? Tips voor persoonsalarmering
Wie slecht ter been is of andere lichamelijke klachten heeft en alleen woont, kan baat hebben bij een personenalarm. Dat is een ketting om de nek of een bandje om de pols, met een knop waar u op kunt drukken in geval van nood. Maar waar moet u op letten als u zo’n alarmsysteem aanschaft? In dit artikel geven wij u tips.
Vergoeding via zorgverzekering
Met een personenalarm voor thuis kunt u in een noodgeval verbinding maken met directe hulp zoals een familielid of een meldkamer. In sommige gevallen wordt een persoonsalarmering vergoedt. Zijn er medische redenen voor een personenalarmering dan vergoedt uw zorgverzekeraar mogelijk een deel van de kosten. U heeft dan in sommige gevallen een verwijzing van uw (huis)arts of verpleegkundige nodig. Alleen de apparatuur wordt vergoed. De abonnementskosten voor de meldkamer moet u zelf betalen. Voor meer informatie en de voorwaarden kunt u terecht bij uw zorgverzekeraar.
Vergoeding via gemeente
Soms kunt u via de gemeente een aansluiting krijgen op de persoonsalarmering. Dat kan alleen als u om sociale redenen een alarm nodig heeft. U voelt zich bijvoorbeeld thuis niet veilig. En u heeft geen mensen in de buurt die u kunt waarschuwen als er iets mis is. U kunt met uw gemeente overleggen wat voor u mogelijk is. Niet alle gemeenten vergoeden de personenalarmering. Als de zorgverzekeraar of de gemeente het personenalarm niet vergoedt, kunt u het zelf aanschaffen. U moet dan alle kosten zelf betalen.
Aanvragen persoonsalarmering
Veel organisaties voor wonen, welzijn en zorg leveren personenalarmeringssystemen. Deze organisaties kunnen u meer vertellen over de mogelijkheden. Ook zijn er tal van apparaatjes op de markt die u zelf kunt aanschaffen zonder abonnement. U kunt dan zelf een aantal nummers inprogrammeren. Zodra u op de knop drukt, krijgen meerdere mensen een bericht dat u hulp nodig heeft.
Verkoper aan de deur
Laat u nooit overhalen door een verkoper die bij u aan de deur komt. Deze persoon lijkt begaan te zijn met uw veiligheid, maar wil het liefst een product verkopen. Meldpunt besteedt hier in februari 2023 aandacht aan. Het echtpaar Punt krijgt een verkoper van UwZorgalarm aan de deur. Ze gaan met de man in zee, maar hebben achteraf spijt. Ze voelen zich onder druk gezet en het abonnement is duur. En als meneer Punt een keer hulp nodig heeft, werkt volgens hem de knop ook nog eens niet. De wet is helder: de verkoper moet duidelijk uitleggen wat hij komt doen en wat de voorwaarden zijn. De algemene voorwaarden zijn in het geval van UwZorgalarm onduidelijk en onleesbaar. Wie een product aan de deur koopt, heeft 14 dagen de tijd om de koop te ontbinden. Geeft de verkoper u geen opzegformulier dan wordt de bedenktijd met een jaar verlengd.
Bron: Rijksoverheid.nl
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Nog beter , de Verkoop aan de deur bij wet verbieden !! dan zijn we van deze ellende af !
Helemaal mee eens , verkoop aan de deur ? niemand vraagt er om !!