Vrijdag op tv: Uitgeputte zorg houdt adem in
Oververmoeid ziekenhuispersoneel doet wat het kan. Ze helpen zo veel mogelijk coronapatiënten. Maar als de coronaopnames zo blijven oplopen, gaat het mis. Dan komt code zwart dichterbij. Veel andere patiënten lijden daar onder. Want de ziekenhuizen stellen steeds meer behandelingen uit. Ook in de verpleeghuizen nemen de besmettingen en de spanningen verder toe.
Uitgestelde zorg
Valerie van de Flier (42) heeft een progressieve nierziekte en ze moet een transplantatie ondergaan. Ze heeft een nierdonor. Alleen is er geen capaciteit in het ziekenhuis om deze operatie te doen. Terwijl ze wacht, moet ze dagelijks een keer dialyseren. Door de medicijnen die ze slikt, werkt een coronavaccin niet bij haar. Gevolg is dat haar gezin al maanden in isolement leeft. Valerie zit er compleet doorheen.
Roel Botter (74) wacht al een jaar op een knieoperatie. Zijn vrouw Kootje krijgt vorig jaar last van haar been. De huisarts kan haar door corona niet ontvangen in de huisartspraktijk. Haar diagnose volgt in een videogesprek tussen arts en patiënt. Botter denkt dat deze diagnose verkeerd is. Als gevolg daarvan wordt aderverkalking in haar been te laat herkend. Vlak na amputatie van haar been overlijdt Kootje.
Felle discussies
Ook in de verpleeghuizen loopt de coronadruk flink op. Meldpunt gaat langs bij woonzorgcentrum De Vloet in Oisterwijk. Daar zitten meerdere bewoners in quarantaine. En één op de vijf medewerkers is ziek. Op de werkvloer zijn er felle discussies tussen wel en niet-gevaccineerde medewerkers.
Elles de Bruin spreekt met Dianda Veldman van Patiëntenfederatie Nederland over de uitgestelde zorg. Conny Helder van zorgkoepel ActiZ gaat in op de oplopende coronabesmettingen in de verpleeghuizen.
EnergieFlex
En verder: de curator van failliet EnergieFlex is kritisch op toezichthouder ACM en de Consumentenbond. Curator Willem Jan van Andel maakt ruim twee jaar na het faillissement van EnergieFlex de balans op. Volgens hem faalde toezichthouder ACM. Ook had de Consumentenbond kritischer moeten zijn op EnergieFlex. Een pikant detail valt op. Deze faillissementsafwikkeling valt net in een tijd dat weer drie energieleveranciers failliet gaan: Welkom Energie, Allure Energie en Enstroga. Welke lessen vallen hieruit te trekken? En hoe voorkom je dat je als consument slachtoffer wordt? Edwin van Houten, directeur Consumenten bij toezichthouder ACM en MAX Ombudsman Jeanine Janssen geven tekst en uitleg.
Medisch specialisten: inhalen uitgestelde zorg lukt nu al niet
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
We moeten wél de premie betalen, maar zorg wordt er niet gegeven.
Ze laten mensen sterven ten koste van de corona
Schandalige praktijk.
Ik zie nu op TV dat er wél managars rondlopen.
dat is nu net het probleem,
Er gaat veel tijd en geld in de administratie, en winst van de verzekering.
Ook reclame op TV, wordt veel geld in gestoken.
De patient staat op de laatste plaats, die kunnen doodvallen !!