Hoortoestel nodig? Zo koopt u de juiste
Het aanschaffen van een hoortoestel is niet makkelijk. U moet nadenken over vergoedingen, prijsverschillen, een hoortest afleggen en een of meer apparaten testen. Wij zetten op een rij welke stappen u moet nemen om te zorgen dat u een gehoorapparaat krijgt dat bij u past.
Lees u in over prijzen
Een hoortoestel kan heel duur zijn, of een stuk goedkoper en deels vergoed worden. Het is daarom belangrijk u goed in te lezen over deze prijzen en vergoedingen, voor u bij de audicien binnen stapt. In dit artikel beschrijven we welke soort hoortoestellen door de zorgverzekering vergoed worden en hoe dat in zijn werk gaat.
Doe het samen
Bekijk vervolgens uw verzekering en kies de verzekering die het beste past bij uw situatie. Bij twijfel kunt u bellen met de helpdesk. Laat een familielid of een vriend/vriendin u helpen. Het is handig als deze het artikel over vergoedingen ook doorleest. Dan komt u goed beslagen ten ijs. Controleer ook of uw audicien een contract heeft met uw verzekering. Om een goede audicien te kiezen kunt u informeren bij mensen bij u in de omgeving en kijk naar de reviews op de site.
Wat wilt u horen?
Zet van tevoren op een rij wat u belangrijk vindt om te horen. Hoe ziet uw leven eruit, werkt u nog en moet u vaak naar een vergadering? Zit u regelmatig in drukke ruimtes, maakt u muziek? Het is net als bij een auto, u wordt heel snel verleid tot de aankoop van allerlei extra’s. U kunt een auto kiezen met een basispakket, een middenpakket en toppakket. Dat geldt ook voor hoortoestellen. U kunt muziek luisteren op concertgebouw kwaliteit, maar heeft u dit wel nodig?
Naar de audicien
Bezoek een audicien in uw buurt en laat een gehoortest doen. U mag best laten weten dat u goed voorbereid bent. U kunt vertellen dat u in principe een hoortoestel wil dat gewoon verzekerd is en dat dit in de meeste gevallen ook gewoon kan. Dit voorkomt snelle verkooppraatjes.
Bezoek een tweede audicien
Ga langs bij een tweede audicien en neem de uitslag van de gehoortest en het advies van de eerste audicien mee. Laat weer een gehoortest doen en vergelijk de uitslagen. Zijn deze ongeveer gelijk en is het advies een toestel in de categorie 1-5, dan kiest u de audicien waar u zich het beste bij voelt. Twijfelt u of is het advies een hoortoestel in de buitencategorie? Vraag dan een second opinion van een audiologisch centrum. Daarvoor heeft u een verwijzing van uw huisarts nodig.
Gehoortest bij het audiologisch centrum
Bij het audiologisch centrum wordt weer een gehoortest afgenomen. Zij adviseren u ook een toestel. Dat toestel kunt u bestellen bij de audicien van uw voorkeur. Het kan zijn dat de audicien dit toestel niet kan of wil bestellen. Bestel het toestel dan bij een audicien die dit wel kan en laat u niet ompraten om een ander toestel te proberen. Het audiologisch centrum is onafhankelijk, het is handig om hun advies op te volgen. U mag gratis 2 hoortoestellen uitproberen, gedurende 8 weken lang per toestel. Het is slim om eerst een toestel uit te proberen dat gewoon vergoed wordt, dus in de categorie 1-5. U kunt daarna altijd nog een toestel uit de buitencategorie uitproberen. Merkt u duidelijk een verschil, dan is dat het ook waard.
Gehoorapparaat afstellen
Als uw gehoorapparaat binnen is, moet het nog afgesteld worden. Dat doet uw audicien. Houd er rekening mee dat uw oren soms wel 1 -2 maanden moeten wennen aan het geluid. U hoort immers ineens veel meer. Heeft u het idee dat uw toestel niet goed is afgesteld, ga dan terug naar uw audicien. Aarzel niet, u heeft er niets aan als uw toestel niet goed functioneert! Mocht dit niet lukken bij de audicien dan kunt u voor het instellen van uw toestel ook terecht bij het audiologisch centrum. Negen van de tien problemen met een hoortoestel komt door een verkeerde instelling.
Vergoeding door de zorgverzekering
Als u een hoortoestel kiest dat door de zorgverzekering wordt vergoed, kan u dit veel geld schelen. Lees in dit artikel alles over hoortoestellen en vergoedingen.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Het is een rustige dag in Hoorstudio Habbekrats. Dankzij de media denkt iedere slechthorende dat een audicien een gemene verkoper is die er alleen maar is om het geld van hun rekening te trekken. MAX, bedankt, nu kan Sjon eindelijk eens zijn kasten opruimen, hier heeft hij genoeg tijd voor. Hij heeft zelfs nog tijd over!
Sjon klikt op ‘verversen’, het potje patiencewaar hij als afwisseling mee bezig is loot uit op een fiasco. Hij zucht en kijkt om zich heen. De winkel ligt er rustig bij. De tv bij het tafeltje waas de klanten kunnen wachten staat aan, het geluid is alleen hoorbaar via de draadloze kinbeugel die naast de tv in zijn standaard staat. Op een bordje staat met grote rode letters: Word vergoed door de verzekering.
Sjon pakt zijn lege koffiemok en loopt naar het kleine keukentje achterin de winkel. Hij is wel toe aan een warme kop sterke koffie. Weemoedig denkt hij terug naar de jaren dat mensen zich met hun eigen zaken bemoeiden. Dat zijn klanten blij waren met zijn eerlijke advies en niet zoals tegenwoordig wantrouwend. Hij kijkt op de klok, tien voor tien.
De deurbel klinkt. In het keukentje begint een lamp te flitsen. In de winkel licht de presentatiewand van wek en waarschuwingssystemen op als een discotheek, zonder geluid. De dame die binnenstapt slaakt een verontwaardigde kreet.
Mevrouw Van de Bosch is een vaste klant. Sinds Sjon hier zijn winkel opende is zij bij hem klant. Een mopperpot, maar wel een trouwe klant.
‘Sjon, moet dat nou? Die lampen? Ik schrik mij elke keer weer het apezuur!’ Mevrouw Van de Bosch loopt met haar rollator verder de winkel in. Ze houdt het demobord wantrouwig in de gaten, verwachtend dat een van die nare flitsdingen op haar afduikt. Sjon lacht. ‘Goeie morgen mevrouw Van de Bosch. U bent mooi op tijd. Wilt u een kop koffie?’
‘Man! Koffie? Wil je me dood hebben. Als je dan zo nodig wat aan me kwijt wil, doe dan maar een glas water.’ Sjon knikt.
‘Zal ik nog even voorgaan? Kan ik uw jas ophangen?’
‘Sjon, ik ben oud hè, maar ik zit nog steeds niet in het gips en seniel ben ik ook nog niet. Ga jij nu maar dat glas water regelen.’
Vanuit de keuken hoort Sjon zijn eerste klant van die dag mopperend plaatsnemen in de kamer waar de intake en de gehoormeting plaats zal nemen.
‘Zo. Hoe gaat het met u?’ Sjon kijkt naar mevrouw en wacht geduldig af op haar reactie. Hij was op iets voorbereid maar niet op dit.
‘Ik heb MAX gekeken.’
‘MAX gekeken?’ Sjon kijkt mevrouw Van de Bosch vragend aan, hij voelt een zekere spanning zich vormen in de kamer.
‘Ja, MAX. Jullie zijn allemaal boeven! Jullie verkopen alleen maar dure hoortoestellen terwijl die goedkope dingen ook goed zijn. Jullie smeren de mensen ook nog allemaal troep aan die ze helemaal niet willen’, hierbij kijkt mevrouw Van de Bosch even over haar schouder naar de flitslampen die nu niet flitsen. ‘Je moest je schamen!’
Sjon is stil, weet niet goed wat hij hier nu mee moet doen. Moet hij nu boos worden, gaan lachen of juist gaan huilen? Dan begint mevrouw Van de Bosch hartelijk te lachen. Het fragiele lijfje begint gevaarlijk hard door elkaar te schudden. Sjon raakt in paniek maar bedenkt; zolang ze geluid maakt gaat het goed.
‘Die kop van jou! Werkelijk kostelijk. Je hebt mijn hele dag weer goed gemaakt’, mevrouw Van de Bosch veegt een traan van haar wang, ‘Weet je wat, smeer mij maar zo’n duur ding aan. Die goedkope zorgtroep werkt toch niet. Doe er maar twee, voor mijn andere oor ook een. En ik wil er ook van die pakketten bij, kan ik ook kosteloos terugkomen en krijg ik weer een lekker glas koud water van je. Ik kan toch wel een kleurtje kiezen? Rood, heb je dat ook?’ Mevrouw Van de Bosch ratelt maar door, Sjon is nog steeds een beetje in shock.
Een ruim uur later vertrekt mevrouw Van de Bosch, haar gloednieuwe hoortoestellen netjes weggefrommeld onder haar grijze lokken.
‘Tot volgende week Sjon. Moet ik dan betalen of is dat nog niet nodig?’
‘U mag volgende week betalen. Áls u tenminste tevreden bent.’
‘Oh, maar dat ben ik nu al! Ik hoor de klok daar tikken en er schijnt een ambulance aan te komen. Allemaal dingen die ik met dat zorgding niet te horen kreeg.’ Mevrouw Van de Bosch draait zich met rollator en al om in de deuropening. ‘Je moet je niet zo op laten fokken. Die knakkers van MAX hebben er de ballen verstand van. Het is vast weer zo’n net afgestudeerd journalistje met oogkleppen op die alleen maar voor een gemakkelijk stukje sensatie gaat.’ Me rouw Van de Bosch kijkt Sjon nu serieus aan en wijst met een knokige vinger in zijn richting. ‘Jullie doen prima werk. Gewoon lekker blijven doen!’
Sjon keek naar zijn beeldscherm, zijn hand gleed over zijn wang, daar waar hij net nog een natte, plakkerige, kus had gekregen van zijn eerste klant van die dag.
Wat een slecht advies van Max! Mijn man heeft een drama ervaring bij het AC. Enorm lange wachttijden en de dokter leek anti buitencategorie. Deed dezelfde testen als de audicien en heeft mijn man maar toestellen laten proberen en proberen. Hij is bijna een jaar bezig geweest. Een een jaar op zijn leeftijd (85) is lang!!! Dit moet enorm veel geld hebben gekost. Als iedereen naar het AC gaat worden de wachttijden nog langer, het AC deed eigenlijk niets wat de audicien ook niet al deed en we hadden er helemaal niets aan. Zonde van de kosten die de verzekeraar aan het AC moet betalen. Kan me niet voorstellen dat de verzekeraar blij is met dit advies van Max. Mijn advies: Gewoon stoppen met het AC en een vergoeding geven, net als bij de brillen. Klanten kunnen dan zelf kiezen of ze een gehoorapparaat met deze volledige vergoeding willen of een uit de buitencategorie waarvoor ze bijbetalen. En als mensen niet meer naar het AC hoeven besparen we met elkaar ook nog eens op de zorgkosten.
Een ernstig slechthorende.
Drie jaren geleden heb ik nieuwe hoortoestellen aangeschaft. Eerst categorie toestellen bij een landelijke audicien keten. De toestellen voldeden geen van allen, want ik kon sommige mensen niet verstaan en overleggen waren niet meer mogelijk. Daarmee kon ik dus ook mijn werk niet meer doen.
Op advies van het audiologisch centrum naar een andere audicien gespecialiseerd in ernstige slechthorendheid. Pas daar kreeg ik stapje voor stapje te horen over het hoorprotocol. Als een slechthorende ernstig slechthorend is dan is een buitencategorie altijd een betere oplossing en pas een adequaat hoor hulpmiddel volgens het hoorprotocol, een goede hoor oplossing. Maar dan moeten wij eerst minimaal twee hoortoestellen uitproberen in categorie 5 en pas daarna de duurdere en meer geavanceerde buitencategorie. Ik ben nog geen enkele audicien tegen gekomen die dat zo klip en klaar vertelt. En daar zitten zij ook niet op te wachten, want de procedure kost veel tijd voor de audicien en voor de slechthorende. Bovendien moet er meestal nog een audiologisch centrum aan te pas komen, dat maakt het alles bij elkaar ook nog eens onnodig duur.
De praktijk is dat veel ernstig slechthorenden zich met een categorie 5 toestel behelpen met alle beperkingen van dien. Of kiezen voor een buitencategorie toestel en dat volledig zelf betalen. Dat kan oplopen tot ruim 5000 euro. Beide opties zijn niet de beste keuze.
De COVID maatregelen schrijven voor: afstand houden en mondkapjes dragen. Enig idee wat dat betekent voor slechthorenden? Het klinkt alsof mensen onder water zitten, blub blub en ik versta niets maar dan ook echt niets.
De stoute schoenen aangetrokken. Naar de audicien en het aller nieuwste model uitproberen, de Oticon More 1, het top toestel van 2022. En inderdaad nu kan ik zelfs mensen verstaan met een mondkapje op, niet alles en niet altijd maar wel iets beter.
Dat gun je toch gewoon iedereen?
En de vergoeding? Dat is nog even afwachten.