Frustratie over lang wachten bij een overbelaste huisartsenpost
Leden van het MAX Opinie Panel klagen over lange wachttijden bij de huisartsenpost. Ook worden ze regelmatig afgewimpeld met een paracetamol. Huisartsen en de mensen die de telefoon opnemen wanneer iemand de HAP belt zijn overbelast en onderbezet. Elles neemt een kijkje achter de schermen bij de triage.
Spoed maar niet levensbedreigend
De huisartsenpost is er voor een medisch probleem dat niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag. Maar driekwart van de miljoenen telefoontjes gaat over zaken die wel zouden kunnen wachten. Of die geen medisch probleem zijn. Eind jaren negentig, toen de trend inzette dat huisartsen niet langer zeven dagen in de week wilden werken, werden de huisartsenposten bedacht. Niet als verlengstuk van de eigen huisarts, omdat je bijvoorbeeld overdag geen tijd gehad hebt om te bellen of langs te gaan. De HAP is er voor klachten in de avond of in het weekend die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag.
Klachten over de huisartsenpost
Meldpunt krijgt veel klachten over de huisartsenpost. Mensen klagen over lange wachttijden aan de telefoon of op de Huisartsenpost zelf, over het advies ‘neem maar een paracetamolletje’ en over de lange afstand naar de dichtstbijzijnde huisartsenpost. Onze presentator Elles de Bruin schreef een column in MAX Magazine waarin zij de huisartsenpost een ‘onneembare vesting’ noemde. Ze biechtte op dat ze ook wel eens de symptomen bij haar zieke kind had overdreven om maar langs te mogen komen bij de huisartsenpost.
“We zijn overbelast”
Op de column kwamen vele tientallen boze reacties, van huisartsen en triagisten. Er werden tegencolumns geschreven want Elles raakte een zeer gevoelige snaar, om niet te zeggen een open zenuw. De triagisten en huisartsen gaven aan overbelast en onderbezet te zijn. En daarom kwam de column zo hard aan. En het overdrijven van klachten om maar langs te mogen komen, zorgt ervoor dat anderen langer moeten wachten, volgens de reacties.
Telefonist HAP is triagist
Dat overdrijven gebeurt tegenover de triagist, door velen ‘telefonist’ genoemd in de enquête die we deden naar de ervaringen met de huisartsenpost. Maar niets is minder waar. Triagisten hebben een speciale opleiding gevolgd om aan de telefoon in te kunnen schatten of iemand die belt spoedhulp nodig heeft, of de persoon zichzelf zou kunnen helpen of dat deze langs mag komen op de huisartsenpost. De telefoon rinkelt constant, honderden telefoontjes tijdens een dienst zijn geen uitzondering.
Triage is een vak
En er komen de meest gekke vragen voorbij. Van middenin de nacht bellen om te vragen waar je tampons kunt kopen. Maar ook iemand die belt die denkt dat ze een sneeuwpop is en die bang is om te smelten als ze in de buurt van de verwarming komt. De triagist moet inschatten of iemand serieus belt of dat er niets aan de hand is. In dit geval dacht de triagist dat mevrouw misschien een delier had. Na een kwartier aan de telefoon bleken er al langer geestelijke problemen te zijn en werd mevrouw gerustgesteld met het advies de kachel een graadje lager te zetten, uit de buurt van de verwarming te blijven en de volgende ochtend even langs de huisarts te gaan. Maar dan ineens komt er een spoedtelefoontje binnen, mogelijk hartaanval. Dan gaat het snel, en kan er binnen een minuut hulp ingeschakeld worden.
Ongeduld en schelden op de triage
Maar omdat zoveel mensen onterecht bellen, ontstaan lange wachttijden aan de telefoon. Mensen worden ongeduldig, gaan schelden en bedreigen aan de telefoon. Triagisten maken dit dagelijks mee. En als het mensen te lang duurt, gaat een deel gewoon op eigen houtje naar de huisartsenpost, wat niet de bedoeling is. Wat we in onze enquête ook teruglezen is dat mensen gelijk 112 bellen omdat het ze te lang duurt bij de huisartsenpost. Daarmee wordt het probleem op een andere plek alleen maar groter.
Huisartsenpost is te ver weg
Veelgehoorde kritiek is de afstand naar de dichtstbijzijnde huisartsenpost. Soms meer dan 30 kilometer rijden en alleen bereikbaar met eigen vervoer. Veel mensen hebben dat niet, en zeker ’s avonds en ’s nachts is er ook geen openbaar vervoer. Veel kleine huisartsenposten verdwijnen en worden ondergebracht in grote posten. Met als gevolg dat nog meer mensen daar naartoe bellen en de wachttijden toenemen.
Moet ik naar de dokter?
De triagisten verwijzen veel bellers naar internet, onder andere naar de site www.moetiknaardedokter.nl Daar kunnen mensen veel informatie vinden en zelf al een inschatting maken. Toch is internet voor velen geen oplossing en een brug te ver.
Huisartsenpost bellen? Let hier op
Wilt u de huisartsenpost bellen maar weet u niet zeker of dat past bij uw klacht? Kijk naar de volgende tips.
- Denk goed na of uw probleem echt niet kan wachten tot de volgende ochtend
- Als u twijfelt, is het misschien goed om in uw naaste kring iemand te bellen wat hij/zij vindt
- Als u belt, dan kan het soms lang duren, blijft u vooral rustig
- Degene die u aan de telefoon krijgt is speciaal opgeleid om zo goed mogelijk uw situatie te beoordelen op basis van wat u aangeeft
- Bel alleen 112 als er levensgevaar dreigt
- Kijk (nog voor er sprake is van nood) in uw omgeving of er iemand is die u naar de huisartsenpost kan en wil brengen als dat nodig is, en spreek af dat u deze ook persoon ook ’s nachts mag bellen.
- Een pijnstiller als paracetamol kan ervoor zorgen dat u de volgende ochtend naar uw eigen huisarts kunt
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Als stichting Acute Zorg VPR zijn wij al sinds januari 2015 bezig om verdwenen huisartsenposten en SEH’s met IC’s, te lange aanrijtijden van Ambulance’s bij spoedritten en ziekenhuizen die afgeschaald zijn naar pleisterplaatsen aan te pakken door zecterug te krijgen of te verbeteren.
Wij hebben dan ook diverse acties gedaan en nog veel meer zaken.
Doel is om acutezorg dicht bij huis te houden en de acutezorg ketenpartners te wijzen op hun verantwoordelijkheden. Ze lappen die aan hun laars zelfs de klachten protocollen werken niet onafhankelijk. Nza, Inspectie Gezondheid en Jeugd en ACM kijken weg van de werkelijkheid.
Het Medisch tuchtcollege zijn 2 handen op 1 buik met huisartsen, medisch specialisten en zorgketen partners etc.
Zelf de nieuwe minister VWS de heer Ernst Kuipers blijft maar doorgaan met centralisatieplannen om nog meer zorg ver weg aan te bieden.
Dit moet stoppen.
Wij bezitten over voldoende bewijzen en klachten van inwoners op Voorne-Putten, Rozenburg en Hoogvliet Rotterdam. Wij gaan dan ook door met onze strijd.
Bij omroep MAX wil ik als voorzitter wel verslag doen.
Namens het bestuur stichting Acute Zorg VPR,
Willem Heijdacker
06-22556807
In de uitzending van 25 februari jl. waarin problemen met betrekking tot de huisartsenposten werden behandeld, ontbrak een m.i. belangrijk aspect, en wel het volgende:
de huisartsenposten zijn regionaal ingedeeld. Zo valt mijn woonplaats Krimpen aan de Lek onder de regio Midden-Holland en dat betekent dat wij voor de huisartsenpost zijn aangewezen op Gouda.
Dit is tenminste een half uur rijden. De huisartsenpost in Capelle aan den IJssel (bij het IJsselland Ziekenhuis) ligt veel dichter bij en is binnen 15 minuten bereikbaar. Dit geldt dus ook wanneer een arts hier naar toe zou moeten komen.
Hier komt bij dat zeker 80% van de inwoners georiënteerd is op dit ziekenhuis en niet op dat in Gouda.
Het lijkt er op dat een bestuurlijke indeling belangrijker wordt gevonden dan het belang van de burger. Waarom geen flexibele grenzen, waarbij de burger zelf kan beslissen met welke huisartsenpost hij contact op wil nemen?
Denk dat het feit dat je niet meer naar de spoedeisende hulp kan (terwijl je arm overduidelijk gebroken is ) zonder eerst naar de HAP te moeten voor een doorverwijzing ook niet mee helpt.
Zit je eerst 2uur bij de HAP en dr na 6 uur op de spoed ! Het is echt superslecht geregeld. En dan nu op tv de mensen die voor onzin bellen het op de kop geven dat alles zo lang duurt en niet werkt.
Schandalig ! Voor 190 euro per maand zorgkosten verwacht je niet dat je 7 uur met een gebroken arm zit. En NEE dit is niet overdreven.
ik zat met mijn kleinzoon bij de hap zijn kaak was op drie plaatsen gebroken daar wilde de hap niet aan gelukkig hadden we een goede tandarts
ja en vriendelijk is ook iets wat negen van de 10 niet kennen
[…] Frustratie over lang wachten bij een overbelaste huisartsenpost […]