Zorg nodig? Uw zorgverlener is u verplicht te melden of de zorg (deels) niet wordt vergoed
Nog te vaak is het voor patiënten onduidelijk of zorg bij een zorgaanbieder wordt vergoed of niet. Daarom is het sinds 1 september 2024 voor zorgaanbieders verplicht om patiënten voorafgaand aan behandelingen duidelijk te informeren over mogelijke zorgkosten.
Nog te vaak onduidelijk of er zorgkosten zijn
De informatie vanuit verzekeraars en zorgaanbieders richting patiënten over welke zorg in welke polis vergoed wordt, schiet tekort. Dat is de conclusie die Patiëntenfederatie Nederland trekt na een eigen onderzoek onder ruim 12.000 respondenten uit haar Zorgpanel. Mede daarom zijn er nu aanvullende afspraken gemaakt om patiënten beter te informeren. Volgens de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is voor het maken van een goede zorgkeuze, informatie van uw zorgverzekeraar en de zorgaanbieder immers onmisbaar.
Zorgaanbieders zijn het nu verplicht om zorgkosten te vermelden
Zo gelden er sinds 1 september 2024 nieuwe regels voor de informatieverstrekking en geldt de nieuwe Regeling transparantie zorgaanbieders. Dat betekent dat zorgaanbieders die geen contract hebben dit voortaan vooraf moeten mededelen met patiënten en cliënten. Op een actieve en aantoonbare manier moet duidelijk worden gemaakt dat zij gebruik willen gaan maken van niet-gecontracteerde zorg. Daarnaast moet dan ook duidelijk gemaakt worden dat dit gevolgen heeft voor hun vergoeding.
Hoe zorgaanbieders dit aan u mededelen, mogen zij zelf invullen. Wel moeten zij kunnen aantonen dat u op de hoogte bent gebracht en moet het duidelijk met u gecommuniceerd zijn. Volgens de NZa kunnen zorgaanbieders deze informatie dan aan de patiënt verstrekken per post, e-mail of via het patiëntenportaal. Wanneer u dit zelf moet uitzoeken op de website van de zorgaanbieder, is het dus niet duidelijk genoeg.
Eigen verantwoordelijkheid patienten
Hoeveel uw zorgkosten kunnen zijn, hoeft de zorgaanbieder niet voor u uit te zoeken. Hiervoor mogen zij u verwijzen naar uw eigen zorgverzekeraar. Het is de eigen verantwoordelijkheid van patiënten om te weten bij welke zorgverzekeraar zij hun zorgverzekering hebben afgesloten en welke verzekeringspolis zij hebben.
Nederlandse Zorgautoriteit houdt toezicht
Om ervoor te zorgen dat zorgaanbieders zich houden aan de nieuwe regeling, houdt de NZa toezicht. Zo zullen zij in de gaten houden of de informatie die patiënten of cliënten nodig hebben voor een goede keuze relevant en actueel is. En dat deze aansluit op de vaardigheden van de patiënt. Tot slot zien zij erop toe dat de informatie klopt, vindbaar en vergelijkbaar is.
Klopt de informatie niet?
Heeft u achteraf toch te maken met zorgkosten, terwijl u hier niet van op de hoogte bent gebracht door de zorgaanbieder? Of vermoedt u dat er sprake is van onjuiste of onvolledig informatieverstrekking? Dan kunt u een melding maken via het meldpunt van de NZa.
Medische zorg nodig in het buitenland? Zo kan uw eigen huisarts helpen
(Bron: Patiëntenfederatie, Nederlandse Zorgautoriteit, Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen. Foto: Shutterstock)