Zonnepanelen: wel of niet installeren? 5 vragen beantwoord
De afgelopen jaren is de markt van de zonnepanelen ontploft. Inmiddels liggen bij 1 op de 3 koopwoningen en 1 op de 6 huurwoningen de glimmende energieopwekkers op het dak. Maar waar de markt oververhit raakt, ontstaan ook de problemen. In dit artikel beantwoordt Joyce Donat van de Consumentenbond 5 veel gestelde vragen die naar de redactie van Meldpunt zijn gestuurd.
Vraag 1: Zijn zonnepanelen op dit moment nog een goede investering?
“Dat zou het financieel wel moeten zijn,” zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. “Maar met de aflopende salderingsregeling en de aanpassingen in de contracten voor eigenaren van zonnepanelen, kan ik me voorstellen dat menig bezitter van de panelen zich achter de oren krabt. De belofte qua terugverdientijd was 7 jaar. En als dat ineens 10 jaar wordt, dan wordt die belofte niet nagekomen. Dan verwachten we wel actie vanuit de overheid.”
Vraag 2: Ik heb zonnepanelen aanbetaald, maar ze zijn nooit geleverd. Hoe krijg ik mijn aanbetaling terug?
Als de leverancier failliet is, heb je geen poot om op te staan. “Maar is dat niet het geval, stel het bedrijf dan altijd eerst schriftelijk in gebreke,” vertelt Donat. “Wordt daar niet op gereageerd dan kun je de overeenkomst ontbinden en je aanbetaling terugeisen. En mocht daar ook niet op gereageerd worden, schakel dan een incassobureau in. Als laatste stap kun je naar de rechter.” Maar voorkomen is volgens Donat beter dan genezen. “Kies voor een leverancier waar je geen aanbetaling hoeft te doen. Of vraag om een aanbetalingsgarantie, bijvoorbeeld een bankgarantie waarin staat dat als het bedrijf failliet gaat het aanbetaalde bedrag terug wordt gestort. En het is ook aan te raden om in zee te gaan met iemand die is aangesloten bij de brancheorganisatie. Dan heb je bij problemen meer zekerheid.”
Vraag 3: Ik heb zonnepanelen, maar nog geen slimme meter. Hoe lang mag een netbeheerder er over doen om deze bij mij te plaatsen?
“Een netbeheerder mag er na je aanvraag 12 weken over doen om de slimme meter te plaatsen. Maar netbeheerders doen hier wel eens langer over. In bepaalde gevallen mag dat, maar soms ook niet. Wordt de 12 weken overschreden? Dien dan een klacht in bij je netbeheerder en bij de toezichthouder ACM.”
Vraag 4: Mijn omvormer is stuk en het duurt 2 maanden voordat ik een nieuwe krijg. Nu mis ik opbrengst. Heb ik recht op compensatie?
Volgens Donat hangt dit af van de garantie. “Gaat een product binnen de garantie stuk dan staat er in de wet dat het probleem binnen redelijke tijd en zonder veel problemen moet worden opgelost.” Maar is een wachttijd van 2 maanden redelijk? “Als je ziet wat voor een financiële schade het oplevert, vind ik dat geen redelijke termijn. Maar dat is een discussiepunt en niet in beton gegoten. Consumenten kunnen de installateur in gebreke stellen en daarbij de schade aangeven. Maar je moet er samen uitkomen.”
Vraag 5: Ik woon boven in een appartementencomplex en wil graag zonnepanelen op het dak. Maar van wie is het dak?
“Het dak is van iedereen. Dus ook iemand die twee verdiepingen onder het dak woont, mag zonnepanelen plaatsen. Maar je hebt altijd wel te maken met een Vereniging van Eigenaren,” waarschuwt Donat. “En die hebben een reglement. Kijk altijd eerst wat daar in staat. Ook als je zonnepanelen aan de zijkant van je balkon wilt plaatsen. Dus: overleg met elkaar.”
Andere vragen over zonnepanelen die recent zijn besproken door Meldpunt zijn onder meer: of huren of kopen van zonnepanelen beter is en of uw verzekering schade aan zonnepanelen door slecht weer dekt. Verder is aan de orde gekomen of u wel mag snoeien aan schaduw opwerpende bomen van de gemeente om uw energieopbrengst door zonnepanelen te verhogen.
(Foto: Shutterstock)
Schade aan uw zonnepanelen door slecht weer? Deze verzekering dekt de kosten