Zo verleiden supermarkten u met verkooptrucs
Om u als klant te verleiden om zoveel mogelijk of juist bepaalde producten aan te schaffen bij een bezoek aan de supermarkt hebben de grootgrutters een heel scala aan trucs tot hun beschikking. Met dit in het achterhoofd kunt u ze herkennen en beter uw eigen keuzes blijven maken.
Groente en fruit bij de ingang
In de meeste supermarkten staan na het betreden als eerste schappen met groente en fruit klaar. Dit is zeker niet toevallig. De felle kleuren prikkelen de ogen en wie begint met het inslaan van verse en gezonde producten is eerder geneigd vervolgens ook ongezondere producten te kopen, die vaak winstgevender zijn. Daarnaast speelt het in op klanten die pas in de supermarkt beslissen wat zij willen eten. Zij doen inspiratie op bij de groente en fruit en vullen de bijpassende ingrediënten aan als zij door de rest van de winkel lopen. De indeling is daarbij vaak gebaseerd op dagdelen. Na de groente- en fruitafdeling komt meestal het vlees en vis, gecombineerd met andere producten om het avondmaal mee aan te vullen. Vervolgens komen de kaas, vleeswaren en het brood. Het stimuleert het sneller en makkelijker maken van keuzes.
Tegen de klok in
De indeling van de winkels gaat vaak tegen de klok in. Dit zorgt ervoor dat u onbewust langzamer loopt en dus alle tijd heeft om producten in uw kar of mandje te doen.
Verleidingen
De ongezondere, bewerkte producten staan vaak centraal en in de looproute opgesteld. Meestal in lange gangpaden met zoveel mogelijk variatie. Bedoeld om u te verleiden tot het kopen van bijvoorbeeld koekjes of chips. De populairste producten staan daarbij halverwege het pad, zodat u gedwongen wordt het pad in te lopen en zo ook allerlei andere verleidingen tegen komt. Onbewerkte (gezondere) producten staan vaak aan de buitenranden en dagverse producten als melk achterin de winkels. Melk en andere dranken zijn vaak een reden om naar de winkel te komen en op uw weg er naar toe wordt de verleiding groter dan ook meteen andere artikelen mee te nemen.
Laatste kans
Eenmaal bij de kassa aangekomen wordt nog eenmaal alles uit de kast gehaald om u met zoveel mogelijk producten naar huis te laten gaan. Hier staan snoepwaren en andere producten opgesteld om u te verleiden impulsaankopen te doen. (Groot)ouders met (klein)kinderen staan hier vaak even te wachten voor zij aan de beurt zijn en krijgen dan te maken met smekende blikken of de eigen opgewekte verlangens. Dit is goed voor wel 5 procent van de supermarktomzetten.
De indeling van de supermarkt is door de tijd heen wel veranderd. In vroeger tijden is het in het geval van Albert Heijn bijvoorbeeld nog koffie die de klanten aan het begin van de winkel verwelkomt.
Buiten de opstelling van de producten hebben supermarkten nog meer slimmigheden tot hun beschikking:
Grootverpakkingen
Zo bieden zij veel grootverpakkingen aan, om u meer van het product te laten kopen dan u eigenlijk van plan was. Zoals meerdere limoenen of appels in 1 netje. Als alternatief ligt er vaak wel een biologisch exemplaar, maar die zijn relatief duurder, waardoor u met het netje dan toch goedkoper uit bent. Behalve als het product niet op komt en u het daarom weg moet gooien. Dan is het de goedkoopste optie voor een supermarkt te kiezen waar de producten ook los te koop zijn en u zelf kunt kiezen hoeveel u er van koopt.
Duurste producten op ooghoogte
De producten waar het meeste aan verdiend wordt, worden over het algemeen op de plekken in het schap geplaatst waar u ze het beste ziet en kunt pakken. Dit zijn meestal A-merk-producten waarbij een deel van de kosten in de marketing van het product zit, om dit zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Maar ook de eigen huismerken staan er tegenwoordig vaak. Voor volwassenen staan de producten op ooghoogte, bij de schappen voor kinderen bevinden ze zich meestal op een meter hoogte, hun ooghoogte. Liever wat minder kwijt voor een product? De goedkopere alternatieven vindt u boven- of onderaan het schap.
Grote winkelwagens en mandjes
Door de jaren heen is de grootte van de winkelwagens en mandjes steeds meer toegenomen. Een grote kar lijkt minder snel vol en nodigt uit om meer te kopen. Veel mandjes zijn tegenwoordig ook een stuk groter en voorzien van wieltjes, zodat ze makkelijk rijden en u de zware producten niet hoeft te dragen tijdens het winkelen. Voorkomen om teveel te kopen? Kies dan voor het gewone, kleine mandje, dat ook vaak nog wel bij de ingang staat.
Beïnvloeding
Om u in de juiste koop-stemming te brengen wordt speciaal uitgekozen muziek gedraaid. Een wijnafdeling met Franse achtergrondmuziek stuwt de verkoopcijfers van Franse wijnen, terwijl Duitse achtergrondmuziek hetzelfde effect heeft voor Duitse wijnen. Er wordt met gekleurd licht gewerkt om vlees roder en verser uit te laten komen en fruit glanzender. Aanbiedingen zijn daarnaast vaak in het rood of geel. Dit zijn namelijk activerende en opvallende kleuren en de kleur rood lijkt dichterbij dan daadwerkelijk het geval is. Een gele kleur wekt daarnaast positieve emoties op. Ook wordt de winkel aangekleed met sfeervolle accessoires als een wand met nepkazen of broden en worden er de heerlijkste (bak)geuren verspreid om u het water in de mond te laten lopen. Meestal zijn die geuren niet eens echt… U kunt dit beter weerstaan als u niet met een lege maag naar de supermarkt gaat en u aan een vooraf opgesteld boodschappenlijstje houdt.
Aanbiedingen
Bijna niemand is bestand tegen de verkooptruc ‘2 kopen 1 betalen’. Dit is inderdaad zeer voordelig als u op de langere termijn toch al 2 van die producten nodig heeft, maar het verleidt u ook tot de aankoop van producten die u eigenlijk helemaal niet van plan was om aan te schaffen. Datzelfde geldt voor bakken met afgeprijsde koopwaar. Handig als er iets tussen ligt wat u nodig heeft, maar anders een extra aankoop.
Vraag altijd om de bon
Tenslotte haalt de supermarkt een laatste trucje uit met de bon. Die wordt tegenwoordig bijna nooit meer automatisch aan u overhandigd. Het vele papier dat dit scheelt is zeer positief voor het milieu, maar het heeft ook een andere reden. Wie geen bon krijgt wordt minder geconfronteerd met wat er allemaal gekocht is. Na het betalen is de koop afgerond en wordt er verder niet meer over nagedacht. Dat geeft weinig inzicht over de prijzen van de artikelen. Nog een reden om wel een bon aan te nemen is dat het regelmatig voor komt dat een product verkeerd geprijsd is of het aantal artikelen op de bon niet klopt. Check de bon daarom altijd en bekijk daarbij ook meteen of u geen overbodige producten aangeschaft heeft, dat sterkt u voor een volgende keer.
Bron: MAX Vandaag