Registeren Inloggen

Waarom zijn die rijen bij lege blikjes inleveren zo lang? Dit kunt u er zelf tegen doen

Dat de rijen bij de emballage in de supermarkt langer zouden worden sinds er statiegeld zit op blikjes is logisch. Want die dingen zijn kleiner en mensen hebben er veel meer van. Elk blikje moet toch apart door uw handen gaan en dat kost tijd. Maar de apparaten zijn ook vaak defect of soms ergen nog, het systeem is gehackt. Lees hier wat u zelf kunt doen om de wachttijden te bekorten.

File bij de emballage vanwege de lege blikjes

Daar stapt u vol goede moed de supermarkt in. U heeft maar een paar kleine boodschappen te doen. Dus u denkt lekker even de tijd te hebben om uw flessen en blikjes in te leveren. Maar dan ziet u ineens een file bij de emballage. De wachtrij is regelmatig enorm sinds 1 april 2023, de invoerdatum van statiegeld op blikjes. Daar gaat uw kostbare tijd, want u moet alsnog lang wachten. Of u besluit, zoals vele anderen, om de boel onverrichterzake weer mee naar huis te nemen. Volgende keer beter. Maar daar heeft u uiteraard geen enkele garantie op.

Elk leeg blikje betekent 1 aparte handeling

In de rijen voor de emballage kunt u zomaar achter iemand staan met een hele vuilniszak vol met lege blikjes. En elk leeg blikje betekent 1 aparte handeling. Wist u trouwens dat er in Nederland jaarlijks ruim 2,5 miljard blikjes op de markt komen? Maar de frustratie wordt nog groter als het apparaat de streepjescode op het blikje niet kan lezen. Soms moet de klant voor u in de rij dan wel 6 keer opnieuw proberen. Daarbij pakt het apparaat niet elk blikje, omdat de supermarkt precies dat merk niet verkoopt. Of er zit toch een deuk in het blikje. Gedeukte blikjes vallen sowieso af. Bij de invoering van statiegeld op kleine flesjes speelden gelijksoortige problemen.

Kapotte emballageband of gehackte apparatuur

Dan is het de vraag waar de klant die afgekeurde blikjes moet laten. Soms staat er geen vuilnisbak. Toppunt van de frustratie van klanten is als de emballageband ineens stilstaat, omdat vocht dat nog in de blikjes zit, in de machine loopt. Dan moet er weer een monteur komen.

Hackers hebben in juli het hele systeem van emballagebedrijf Tomra, waar de meeste supermarkten mee werken, lamgelegd. Uiteraard kunnen zowel winkeliers aan zo’n hack niets doen. Maar klanten worden gek van al deze ergernissen bij het inleveren van flessen en blikjes. Daarbij dient wel te worden aangetekend dat de buitenomgeving een stuk schoner is sinds de invoering van het statiegeld. Alhoewel door zwervers omgewoelde vuilnisbakken in grote steden een ander beeld kunnen geven.

Wat kan de klant doen om lege blikjes inleveren te versnellen?

U kunt als klant zelf wel bepaalde dingen doen om het inleverproces van die blikjes te versnellen:

  • Zoek thuis uit wat u in welke winkel kunt inleveren. Blikjes van het huismerk van verschillende supermarkten zou u in andere tassen kunnen stoppen.
  • Haal gedeukte blikjes bij voorbaat al uit uw tas. Die worden toch geweigerd. Gooi ze thuis vast weg. Blikjes mogen bij het plasticafval.
  • Neem niet elke keer zo’n enorme berg blikjes mee, maar verdeel het in overzichtelijke porties over de maand. Zo maakt u vrienden in de wachtrij.
  • Zorg dat uw blikjes geen vocht meer bevatten, want dat veroorzaakt defecten aan de apparatuur. Schudt de blikjes eerst goed leeg. Spoel ze eventueel om met een beetje water en zet ze thuis even op hun kop in de spoelbak of het afdruiprek in de keuken.

Wat kunnen winkels en fabrikanten doen?

De winkels en fabrikanten kunnen voor u als klanten het ook iets gemakkelijker maken:

  • Overweeg plaatsing van aparte blikjes-inleverpunten in de winkels, anders dan glas en blik in één en hetzelfde apparaat, wat nu nog het meest voorkomt.
  • Zet een prullenbak neer voor door de emballage geweigerde blikjes.
  • Zet een emmer of een vat neer om eventueel overtollig vocht te kunnen opvangen.
  • Meer schoonmaakbeurten van de emballage.
  • Hang een bord op waarop staat welke merken geaccepteerd worden door de machine.
  • Zorg voor een snelle(re) reparatie.
  • Zorg voor extra inleverplekken buiten supermarkten om, bijvoorbeeld op stations, hetgeen al gebeurt
  • Creëer een ‘blikjeskrat’, waardoor de klant bijvoorbeeld 20 blikjes in 1 keer tegelijk kan inleveren. Daar zouden de fabrikanten eens over na moeten gaan denken, vinden veel klanten.

Bewaar blikjes: vanaf 1 april 2023 zijn ze geld waard

(Bron: AD, Metro, archief, Statiegeld.nl, Tomra. Foto: ANP)

Geef een reactie

Reactie

    […] naast nog eens 4.600 machines op andere locaties zoals scholen, openbaar vervoer, en horeca. Lange rijen bij de emballage helpen ook niet mee bij een gestroomlijnde inlevering. Door blikjes in te leveren waar nog wat drankrestjes in zitten, […]