Voorkom teleurstelling bij online aankopen: controleer deze zaken bij webshops voordat u bestelt
De advertenties voor goedkope schoenen, kleding en andere producten vliegen u om de oren. Als de prijs dan ook nog heel laag is, dan is de verleiding groot om het te bestellen. Maar de teleurstelling kan groot zijn wanneer het product niet is wat u had verwacht. En het wordt nog erger als blijkt dat u hoge verzendkosten moet betalen om het naar het buitenland terug te sturen. Hoe voorkomt u dat?
Goedkope kleding en schoenen: het kan niet op
Het ziet er allemaal fantastisch uit in de advertenties op Facebook, Instagram en andere sociale media. Of in dat appje of sms’je dat u ontvangt. Kleding, schoenen, en dat voor zachte prijsjes. De winkelnamen van webshops zijn hip en lijken soms op gerenommeerde kledingmerken. Een bestelling via webshops is snel geplaatst, en het grote verheugen op de komst van uw nieuwe online aankopen kan beginnen.
Niet gekregen wat u heeft besteld
Groot is dan ook vaak de teleurstelling als blijkt dat de bestelde producten in de verste verte niet lijken op wat u op de plaatjes zag. Te groot, te klein, een andere kleur, verschillende maten of maten die niet overeenkomen met de maten die u gewend bent. En dan is goedkoop al snel duurkoop.
Meestal kijken consumenten pas goed waar zij hun online aankopen vandaan halen, als ze een kat in de zak hebben gekocht. Want bij veel van dit soort webshops, moet u indien u niet tevreden bent, op eigen kosten spullen terugsturen. Meestal naar een adres in China, en dan bent u al snel enkele tientjes aan verzendkosten kwijt. Terwijl het product dat u heeft gekocht niet veel meer, of zelfs minder, kostte. Daar komt bij dat als u het terugstuurt, het ook hoogst onzeker is of u dan wel uw geld terugkrijgt.
Korting of product toch houden
Sommige van deze webshops zijn redelijk te bereiken met klachten, en zullen u proberen te overtuigen het niet aan de verwachtingen voldoende product te behouden. ‘Kunt u het niet aan iemand anders geven? Wilt u 50 procent korting op een nieuwe online aankoop?’ Alles wordt uit de kast gehaald. Uiteindelijk kiezen velen ervoor om het product dan toch maar te houden, en voor minder geld het schip in te gaan.
Zo voorkomt u dat u in zee gaat met zulke goedkope webshops
Hoe kunt u voorkomen dat u hierin trapt? Daarvoor moet u vooral opletten en een aantal zaken controleren voordat u bestelt. Betaling via iDeal is bijvoorbeeld geen zekerheidsgarantie, net als een webshop die ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel. Dit zegt allemaal niets over de betrouwbaarheid. Check vooral eerst of er beoordelingen staan over de specifieke webshop. En dan niet op de site van de shop zelf maar zoek naar de naam van het bedrijf en reviews. Meestal ziet u dan tientallen negatieve reviews en bent u gewaarschuwd.
Voorwaarden bij online aankopen terugsturen
Controleer ook altijd goed op de desbetreffende webshop wat u moet doen als u het product niet wilt en terug wilt sturen. Sommige sites vermelden daar niets over of u moet een retouradres per mail opvragen. In deze gevallen moeten er alarmbellen gaan rinkelen. Het moet helder zijn waar een product naar teruggestuurd kan worden en wie dat betaalt. Is dat naar een adres in een ver buitenland, en ook nog eens buiten Europa? Wees dan op uw hoede. Vaak is het dan een kansloze missie om een product terug te sturen en echt uw geld terug te krijgen.
Controleer levertijd en contactgegevens bij webshops
Als u zich op de webshop bevindt waar de producten op staan, kijk dan ook naar de levertijd en de aanwezigheid van contactgegevens. Controleer vervolgens of het om Nederlandse contactgegevens gaat. Test tot slot of het telefoonnummer daadwerkelijk in gebruik is of een mailadres een reactie geeft. Want er zijn speciale sites waar mensen met niet al te goede bedoelingen binnen een paar minuten een prachtige webshop kunnen aanmaken. Zo heet de webshop vandaag shopaholiladida, en morgen shopaholidadido, en een week later shopaholidadidu. En weg is de webshop weer.
Zo bent u verzekerd van uw geld
Het belangrijkste advies is: betaal met PayPal of creditcard. Mocht er niet geleverd worden dan is via die route uw aankoop verzekerd en kunt u vaak uw geld terugkrijgen. En check de reviews voordat u bestelt. Dan voorkomt u dat u met 2 verschillende schoenmaten in een slecht zittende broek van kreukpapier en een niet passende trui in alle kleuren van de regenboog de feestdagen doorbrengt.
Consumentenorganisaties waarschuwen voor onbetrouwbare webshops
(Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
[…] onbekende bronnen. De prijzen zijn vaak niet in orde of u krijgt (vaak bij aankopen buiten Europa) iets anders dan u besteld had. En ook aan de veiligheid kan er van alles […]
[…] Ga grondig te werk als u een kostbare online aankoop bij een buitenlandse fabrikant overweegt. Lees zorgvuldig de leveringsvoorwaarden en bekijk klantenreviews voor inzichten. Een weloverwogen beslissing kan problemen bij retourzendingen helpen […]