Verdwijnt met het tabaksverkooppunt ook de servicebalie in de supermarkt? Zo zit het
Per 1 juli 2024 verdwijnen de tabaksverkooppunten uit de supermarkten. Als ongewenst bijproduct verdwijnt zo in één klap ook de servicebalie, waar de sigaretten over de toonbank gaan. Hoe houden supermarkten hun klantenservice toch nog een beetje in stand?
Servicebalies verliezen hun bestaansrecht
Met de beëindiging van de tabaksverkoop in supermarkten per 1 juli 2024, verliezen veel servicebalies hun bestaansrecht. Grote supermarktketens zoals Albert Heijn, Jumbo, PLUS, Coop en Dirk geven aan dat de functie van de servicebalie onvermijdelijk drastisch zal veranderen. Dat kan ook haast niet anders.
Bij Albert Heijn, waar de tabaksverkoop al per 1 januari 2024 is gestopt, verdwijnen servicebalies op ‘natuurlijke momenten’, namelijk bij toekomstige verbouwingen. Jumbo kondigt aan de balies te vervangen door servicepunten bij de zelfscankassa’s. Winkelmedewerkers die daar checken of de boodschappen wel zijn afgerekend, kunnen daar ook actief klanten met vragen helpen. PLUS en Coop (tegenwoordig 1 bedrijf) behouden een kleinere balie. Die bemannen ze met medewerkers die ook de zelfscan-controles uitvoeren. Van de grote ketens is Dirk al tamelijk ver gevorderd met een alternatief voor de servicebalie, want het heeft de balies al vervangen door kleinere infopunten. Dat komt door de al langer dalende verkoop van andere producten, zoals postzegels en loten.
Betekent dit dat er helemaal geen tabak meer wordt verkocht?
De antirookcampagnevoerders van TabakNee verwachten echter dat de verkoop van tabak zich zal verplaatsen naar andere plekken, mogelijk zelfs op grotere schaal. Sinds de aankondiging van het verbod op tabaksverkoop in supermarkten groeit het aantal gespecialiseerde tabakszaken, vaak geopend door supermarkteigenaren zelf… Dit is omdat tabaksverkoop nog steeds lucratief is en een goede publiekstrekker blijft. Er zijn ook gevallen bekend van slijterijen die zijn uitgebreid om ruimte te maken voor rookwaren. Daardoor gaat de tabaksverkoop, ondanks het verbod in supermarkten, gewoon door op min of meer de oude plek. Maar de bekende servicebalie is dan wel grotendeels uit beeld.
Campagne tegen het roken ziet plus- en minpunten
TabakNee ziet ondanks die slimme foefjes van ondernemers aanvullende positieve kanten aan het verbod op tabaksverkoop in supermarkten. Verkoop in een omgeving van gezonde producten suggereert misschien dat de schadelijke effecten van roken wel meevallen. Maar dat is niet zo.
De campagne is beslist niet gericht op het ‘pesten van rokers’, zeggen de campagnevoerders. Het gaat vooral om het ontmoedigen van jongeren om te beginnen met roken. Het uiteindelijke doel is een rookvrije generatie in 2040. Daarom wordt de prijs van een pakje sigaretten elk jaar hoger. In het Nationaal Preventieakkoord staan de afspraken genoteerd.
Sluiting ouderwetse servicebalie op de koop toenemen om jeugd te beschermen tegen roken
Longarts Wanda de Kanter heeft in het verleden tegen Meldpunt gezegd dat het aantal jongeren dat rookt de laatste jaren aanzienlijk is gestegen. Daarom blijft zij onvermoeibaar pleiten voor strenge maatregelen en betere handhaving om de jeugd te beschermen tegen de gevaren van roken en vapen. Het gebruiken van de e-sigaret resulteert namelijk maar wat vaak in het later echt gaan roken. Toegevoegde smaakjes aan de vapes zijn inmiddels verboden, omdat die dit proces kunnen versnellen.
Al met al betekent het verdwijnen van tabak uit supermarkten een verschuiving in de markt. Maar tegelijkertijd biedt het de kans om de boodschap te versterken dat roken schadelijk is, vooral voor de jeugd. Dat dit ten koste gaat van de ouderwetse servicebalie, moeten we op de koop toenemen. De toekomst zal uitwijzen of de alternatieven voor klantenservice even goed werken.
(Bron: Rijksoverheid, TabakNee, NU, AD, archief. Foto: ANP)
E-sigaret mag geen exotische smaakjes meer hebben, maar verslavingsrisico blijft
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ben weer de enige zo te zien oké,
Als het voor het ontmoedigen gaat voor de jongere, waarom dan niet voor de oudere, danwel die de leeftijd van de jongere ruim is gepasseerd, daar de prijzen niet zo te verhogen.
Want voor die groep mensen daar geld dan toch niet deze campangne voor en hoeft dan niet te ontmoedigen, NEE die moeten ook de hoofdprijs betalen, dus laat ze dan ook geen leugens lopen verkondigen met “de jongere” gelul.
Iemand van 72 die nergens last van heb maar net rond kan komen van zijn enkele AOW zijn plezier ontgunnen omdat een pakje shag iets van €25,00 kost NEE de jongere, tuurlijk pppffff.
Nog 1tje,
Dorpen danwel kleine plaatsen waar soms de enige, supermarkt[je] ook het enige adres is voor rookwaar te kunnen kopen verdwijnt ook die mogelijkheid, fijn hé campagneNEE niet alleen die super kan het nu niet meer bolwerken en verdwijnt maar ook de bakker en de slager, waarom?
Omdat veel mensen naar andere [groter] plaatsen gaan om rookwaar te kopen en ook daar hun andere boodschappen doen, daarom is het niet alleen onder het mom “Jongere ontmoedigen” maar breek de samenleving af in die leefgemeentes waar ook nog eens meer oudere wonen dan jongere.
Waarom voor deze kleine leefgemeentes geen ontheffing.
Niet alleen drank maakt meer kapot dan je lief is maar deze onzinnige maatregelen nog meer.