Veel namaakproducten op Bol.com, webshop moet sneller ingrijpen
Van boeken tot bloempotten en van sportspullen tot elektronica, u vindt het allemaal op de grootste webshop van Nederland: Bol.com. Maar er staan ook veel namaakspullen op de verkoopsite, aangeboden door externe verkopers. Grote merken en Nederlandse ondernemers vinden dat Bol sneller moet ingrijpen.
Namaakproducten
Is het u wel eens overkomen? Een spotgoedkoop product dat van een merk lijkt te zijn, maar eenmaal in huis, valt het vies tegen. De webshop Bol.com staat er vol mee. Grote merken en Nederlandse ondernemers ergeren zich aan alle namaakproducten die op het platform staan. Ze vinden dat de webshop sneller in actie moet komen als ze melding doen. Nu kan dat soms twee weken duren en hierdoor lopen de ondernemers miljoenen aan inkomsten mis. Dit zegt Ronald Brohm, directeur van React dat 300 grote merken vertegenwoordigt, in het Financieel Dagblad (FD).
Namaak is illegaal
Het namaken van producten is illegaal. Maar de online verkoop hiervan is flink gegroeid. De verkopers zijn lastig op te sporen en de producten bestellen ze vaak via Chinese webshops die het goedkoop aanbieden. Terwijl andere verkoopplatformen sneller reageren, vraagt Bol.com aan de merken zelf contact op te nemen met de verkoper van het namaakproduct. Maar dat is lang niet altijd makkelijk, vertelt Brohm. Vervolgens moeten de grote merken zo’n 15 dagen wachten tot de procedure van Bol.com is afgerond. Het kwaad is dan meestal al geschied, de producten zijn al bij de klant in huis.
Dropshipping
We kopen steeds meer spullen online en het aantal webshops groeit ieder jaar. Onder die webshops zitten ook veel dropshippers. Dat zijn verkopers die hun producten goedkoop inkopen bij een (meestal Chinese) fabriek. De producten worden vanuit de fabriek regelrecht naar de klant gestuurd. De verkoper heeft dus geen magazijn en weet ook niet precies hoe het product eruit ziet dat naar de klant wordt gestuurd. Dit is niet illegaal, maar veel klanten zijn niet blij wanneer ze zaken hebben gedaan met een dropshipper. De kwaliteit is vaak niet goed en de levertijden kunnen flink oplopen. Op ons forum krijgen we regelmatig klachten over dropshipping. Mensen voelen zich vaak opgelicht wanneer ze lang moeten wachten, of krijgen amper contact met de verkoper.
De dropshippers werken met advertenties op sociale media of zijn verkopers op platforms zoals Bol.com. Hoewel Bol.com niet blij is met dropshippers, slagen ze er niet in ze van hun platform te halen.
Toename tijdens coronacrisis
Tijdens de coronacrisis is de verkoop van nepproducten flink toegenomen staat in Het Financieele Dagblad. React moet steeds meer advertenties van nepproducten op webshops zoals Bol.com verwijderen. Ook via sociale media wordt er veel geadverteerd. Op Bol.com zijn dit jaar tientallen verkopers van het platform verwijderd, maar in totaal zijn er 36.000 verkopers actief.
Bron: Financieel Dagblad, ANP
Lees ook:
Grote gids voor veilig webwinkelen