Registeren Inloggen

Veel korting op de adviesprijs, maar klopt de adviesprijs wel?

Een aantal grote webwinkels misleidt consumenten met kortingen op te hoge adviesprijzen. Zo laten ze kortingen groter lijken dan ze daadwerkelijk zijn. Onder andere Bol.com, Coolblue en Koopjedeal houden consumenten op deze manier voor het lapje. Dat blijkt uit onderzoek van De Consumentenbond.

Het onderzoek

Onderzoekers van de Consumentenbond bekeken de prijzen van 250 webwinkels. En wat blijkt: 30 van deze winkels gebruikt adviesprijzen. Dat mag, maar dan moeten de winkels wel de laatste adviesprijs van de fabrikant hanteren. Bij 12 van de 30 winkels vonden de onderzoekers afwijkende adviesprijzen. En 7 winkels, Blom Elektro, Bol.com, Coolblue, Foka, Kamera-Express, Koopjedeal en Tandenborstel.com, gebruiken zelfs structureel te hoge adviesprijzen. Bij deze winkels vonden de onderzoekers zonder veel moeite minstens 10 adviesprijzen die hoger, maar soms ook lager waren dan de adviesprijs van de fabrikant.

Onjuiste korting

In een aantal gevallen houden verkopers consumenten voor de gek met kortingen op te hoge adviesprijzen. Zoals bijvoorbeeld op Bol.com. Daar staat een Sony-televisie te koop met een adviesprijs van €1399. Bol.com verkoopt de tv nu voor €899. Een voordeel van 36%, zo lijkt het. Maar de werkelijke adviesprijs van het apparaat blijkt €1000. De korting is dan ineens nog maar zo’n 10%. En ook bij Coolblue is de werkelijke korting op een Samsung-televisie fors lager. De adviesprijs blijkt niet de doorgestreepte €2499, maar €2299. Zo’n 200 euro verschil.

Koopjedeal.nl duur

Aanbiedingensite Koopjedeal.nl maakt het helemaal bont. Deze website biedt het OneBlade Pro scheerapparaat van Philips aan voor 85 euro. Volgens de winkel is de adviesprijs 165 euro, waardoor het lijkt alsof consumenten een fikse korting van 48% krijgen. In werkelijkheid bedraagt de adviesprijs echter slechts 65 euro. In plaats van flink te besparen, betalen consumenten dus 20 euro teveel.

Stop met adviesprijzen

Het is niet de eerste keer dat Consumentenbond een onderzoek naar misleiding doet. Ook in 2019 gingen er verschillende bedrijven over de schreef. Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond: ‘Wat ons betreft, doen winkels het gebruik van adviesprijzen snel in de ban. De adviesprijs is alleen bedoeld als een inschatting van de fabrikant hoeveel een consument voor een product overheeft. Meer niet. Dus stop met het gebruik ervan in de winkel, want dat werkt misleiding in de hand.’

Echte prijs

Maar wat is dan de echte prijs? Op de technologie-website Tweakers kunt u zien wat de gemiddelde prijs is van het product dat u wilt kopen. U krijgt de prijzen bij de meest voorkomende webwinkels te zien. En onderaan de pagina kunt u de prijsontwikkeling zien van de afgelopen periode. Zo weet u zeker dat u niet de hoogste prijs betaalt.

Bron: de Consumentenbond

Geef een reactie

Reacties (2)

    Aandoenlijk dit onderzoek. Adviesprijzen bestaan al meer dan 20 jaar . Alleen je gezonde verstand is een goede maatstaf.

    Dit geld niet alleen voor webwinkels.
    Zojuist div reclame folders bekeken
    Kruitvat, ICI Paris , Douglas.

    Ook daar constateerde ik misleiding in de adviesprijs

    Bijvoorbeeld: Joop Homme Eau de parfum
    125ml

    Advies prijs :

    ICI Paris € 85,00
    Kruitvat € 75,00
    Douglas €41,00

    En dit is maar 1 voorbeeld

    Zo zijn er nog 100e voorbeelden.

    Wij worden telkens maar weer bedonderd door winkels, leveranciers en fabrikanten

    Wanneer komt er eens een wet dit dit verbiedt?