Registeren Inloggen

Uitvaartpolis wordt niet uitbetaald? Dit kunt u doen

Het gebeurt regelmatig dat oude uitvaartpolissen, die zijn zoek geraakt door diverse elkaar snel opvolgende overnames, niet worden uitbetaald. Wat u dan kunt doen, legt MAX Ombudsman Rogier de Haan uit aan de hand van het voorbeeld van Ben van Rosendal.

Om deze uitvaartpolissen draait het

Oud beroepsmilitair Ben van Rosendal is 52 jaar getrouwd met Sumarsiena van Kamst. Na een lang ziekbed overlijdt zij op 8 augustus 2024, 4 dagen na haar 73ste verjaardag. Meneer van Rosendal heeft 3 uitvaartpolissen, 2 worden er netjes uitbetaald, maar de 3e polis krijgt hij van uitvaartverzekeraar DELA niet uitgekeerd.

Uitvaartpolis ontbreekt in de administratie, daarom geen uitbetaling

DELA weigert uit te betalen omdat de polis van mevrouw Kamst niet in hun administratie voorkomt. Meneer van Rosendal laat het er niet bij zitten en benadert MAX ombudsman Rogier de Haan. Na contact met de uitvaartverzekeraar laat DELA een expert naar de zaak kijken.

De polis van mevrouw is een oude CUVA polis (Coöperatie Uitvaartvereniging voor Almelo) die afgesloten is in de jaren 60 door de vader van mevrouw Kamst. Op het eerste gezicht lijkt het een CUVA-polis, laat de expert ons weten, maar na onderzoek blijkt dat de polis destijds niet rechtstreeks is afgesloten bij CUVA, maar bij Noord-Braband Verzekeringen. In de jaren ’90 verkoopt dit bedrijf verzekeringen namens CUVA levensverzekeringen. Bij de overname door Yarden en daarna DELA worden dit soort polissen overgedragen aan het Nationaal Spaarfonds, dat later Nationale Nederlanden wordt. Nationale Nederlanden meldt DELA dat zij de polis van mevrouw in hun beheer hebben.

Wat gaat er mis in deze zaak?

Rogier de Haan: “Meneer van Rosendal heeft de website van het Verbond van Verzekeraars geraadpleegd. Deze website is vooral bedoeld voor nabestaanden die geen polis kunnen vinden van hun dierbaren. Als je de naam, de geboortedatum, het geslacht en de overlijdensakte uploadt, dan stuurt het Verbond het door naar haar leden. Zo ook de gegevens van mevrouw Kamst. 2 van haar polissen zaten bij ASR, de 3e polis was, zo begreep meneer van Rosendal, ondergebracht bij Yarden/DELA.”

“We weten inmiddels van de expert van DELA dat de polis daar toch niet was. De afwijzing van DELA was weliswaar terecht, maar ze hadden meteen nader onderzoek moeten doen. Door al die overnames van oude polissen is een foutje snel gemaakt. Dat weten de verzekeraars, DELA moet daar dus ook meer alert op zijn. Gelukkig hebben ze dit ook erkend en aan meneer hun excuses aangeboden.”

Waarom trekt Nationale Nederlanden niet aan de bel?

“Helaas is er ook iets misgegaan met de administratie van Nationale Nederlanden of haar voorgangers. De redactie van Meldpunt ontdekt dat de polis van mevrouw niet op naam van mevrouw S. Kamst staat, maar op meneer S. Kamst. Er staat ook een verkeerde geboortedatum vermeld. Mevrouw is dus meneer geworden en op een andere datum geboren. Daarom herkent Nationale Nederlanden de polis niet.”

Polis alsnog uitgekeerd, maar hoe kan dit voorkomen worden?

Rogier de Haan: “Allereerst moeten de verzekeraars beter hun best doen om de polissen te vinden. Sommige polissen zijn uit oude kartonnen dozen gevist en dan gaat er natuurlijk wel eens wat mis. Daar moeten de verzekeraars rekening mee houden en niet meteen een afwijzing sturen. Het gaat niet altijd om grote bedragen, maar zoals je kunt zien aan meneer van Rosendal, ligt het nogal gevoelig; het gaat immers om je dierbaren die er vaak hard voor gespaard hebben.”

Wat kunt u als consument het beste doen?

U kunt als u een (uitvaart)polis hebt beter de Nederlandse Bank bellen. Zij hebben een lijst met rechtsopvolgers van oudere verzekeringsmaatschappijen en kunnen u snel vertellen waar de polis nu thuishoort. Heeft u geen polis meer, laat de gegevens van uw dierbare dan achter op de website van het Verbond van Verzekeraars. Mocht het dan niet lukken, dan kunt u het Verbond van Verzekeraars bellen op nummer 070-333 8500. Zij helpen u dan verder om de polis te vinden.

Bekijk hier de uitzending van 7 maart 2025.

(Foto: MAX)

Bewaar uw uitvaartpolis goed en voorkom zo problemen en kosten voor uw nabestaanden: zo zit het

 

 

Geef een reactie