Supermarktprijzen verder omhoog in 2023
De supermarktprijzen zullen in 2023 nog verder omhoog gaan. Dat komt omdat ook de kosten voor producenten nog altijd stijgen. Daarom willen zij de komende maanden hun prijzen naar de supermarkten verhogen met 10 à 20 procent. Maar dat zullen harde inkooponderhandelingen worden. Sebastiaan Schreijen, onderzoeker bij Rabobank, legt uit hoe de vork in de steel zit.
Vertraging in doorberekening kosten
“Producenten hebben nog steeds te maken met kostenstijgingen, die met vertraging zijn binnengekomen,” analyseert Sebastiaan Schreijen, specialist consumer foods bij Rabobank. “Het gaat eigenlijk net als bij iedereen thuis. Mensen die nog een vast energiecontract hebben, die hebben mazzel. Maar als dat afloopt, krijgen ze te maken met variabele tarieven. En dan betalen ze een bak meer. Iets dergelijks geldt momenteel ook voor producenten. Die hebben naast hogere energiekosten te maken met stijgende prijzen van grondstoffen als bijvoorbeeld meel en zout, en van verpakkingsmateriaal als karton en glas. Daarnaast stijgen de personeelskosten.” In de huidige krappe arbeidsmarkt zijn de looneisen van de werknemers namelijk een stuk opgevoerd.
Consument heeft nog niet álle ellende gezien
“Aan de kostenkant gebeurt er nu dus iets. De producenten willen de prijzen met 10 à 20 procent verhogen om die kosten te kunnen dekken,” vervolgt Schreijen. “Uit de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is te zien dat producenten de prijzen eerder dit jaar al ruim 20 procent hebben verhoogd. Maar gemiddeld heeft de consument van die stijging slechts 12,5 procent teruggezien in de schappen. Ze hebben dus nog niet álle ellende gezien. Nu komt er dus nog eens zo’n 10-20 procent bovenop die verhogingen van oktober. Gaan de supermarkten daarvoor liggen?”
Dan maar het huismerk
Volgens Schreijen zien de supermarkten dat klanten gaan down traden: “Ze gaan op zoek naar goedkopere producten. In plaats van een A-merk kopen ze het huismerk of ze gaan naar de Aldi of Lidl.” De gebruikelijke reactie van supermarkten in tijden van aanhoudende inflatie is om het niet nog erger te willen maken voor de klanten. Maar dat kan resulteren in leveringstops van de producenten. “Producten kunnen dan inderdaad (tijdelijk) verdwijnen uit de schappen, of er komt een ander product voor in de plaats. Dat was vorig jaar rond deze tijd ook zo,” bevestigt Schreijen. “Ook kunnen ze andere soorten verpakkingen krijgen.”
Dan worden bijvoorbeeld de supermarktprijzen niet hoger, maar de verpakking kleiner, zoals het bekende kleinere colablikje. Dat verschijnsel heet krimpflatie. Maar het kan ook andersom. “Wat namelijk ook gebeurt is dat er juist meer bulkverpakkingen komen, want dat is iets goedkoper per kilo.”
Wilt u het hele onderzoek van Rabobank over de stijgende prijzen lezen? Dat kan hier.
(Foto: ANP)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Dat is nou één van de zeer nadelige effecten van ons Marktsysteem !! Waardoor met name gewone burgers met een gewoon inkomen óók te dupe door worden !
Dank, zij onze Marktsysteem van en door de rechtse Partijen , VVD/CDA etc.
Het wordt eens tijd waarin de MENS centraal staat in een fatsoenlijk Financieel en Economisch systeem !!