Registeren Inloggen

Prepaid simkaarten op oud netwerk werken niet meer: zo vraagt u uw geld terug

Meldpunt krijgt meerdere meldingen over prepaid simkaarten van Kruidvat die plots niet meer blijken te werken. Dat heeft verschillende vervelende gevolgen: niet meer kunnen bellen en telefoonnummer en beltegoed kwijt zijn. Het gebeurt vaker, ook bij andere aanbieders. Lees hier hoe u uw geld terug kunt vragen.

Wat zijn prepaid simkaarten?

Prepaid simkaarten zijn simkaarten die u zonder abonnement gebruikt: u krijgt een telefoonnummer en kunt er zelf beltegoed op blijven zetten. Doordat de kaarten niet meer werken, kunnen klanten niet meer bellen en zijn zij hun telefoonnummer en beltegoed kwijt.

Waar gaan de meldingen over?

Het gaat om oude simkaarten, die Kruidvat al 8 jaar niet meer verkoopt. Ze werken op het verouderde 2G-netwerk van KPN. Het telecombedrijf laat in 2023 al weten aan Kruidvat dat deze kaarten aan het einde van hun levensduur zijn. Volgens KPN gaat het in totaal om enkele honderden simkaarten, van verschillende verstrekkers, die uit de lucht zijn gehaald. Klanten van Jumbo Mobiel ervaren ook problemen. In dit artikel leest u hoe u contact kunt opnemen met Kruidvat en Jumbo om uw geld terug te vragen.

Wat gaat er mis met die prepaid simkaarten?

In december 2024 krijgen Kruidvat-klanten een sms waarin staat dat hun simkaart zal verlopen. Ze krijgen een link om een nieuwe aan te vragen. Meerdere klanten geven bij Meldpunt aan dat zij dit netjes hebben gedaan, maar nooit een nieuwe simkaart hebben ontvangen. Als zij na een tijdje contact opnemen met de klantenservice krijgen ze te horen dat ze nog even moeten wachten. De simkaarten moeten nog komen, maar het duurt iets langer. Waar deze simkaarten blijven, is niet duidelijk.

Helemaal geen bericht

Andere klanten zeggen dat ze helemaal geen bericht van Kruidvat hebben gekregen over het verouderen van hun simkaart. Halverwege februari 2025 merken zij opeens dat hun telefoonnummer niet meer werkt: ze kunnen niet bellen of gebeld worden. Als zij contact opnemen met de klantenservice van Kruidvat, krijgen ze te horen dat hun nummer en beltegoed verloren zijn.

Wat zegt Kruidvat?

Een woordvoerder van Kruidvat zegt dat er meerdere sms’jes zijn verstuurd om klanten te informeren over het verlopen van hun simkaart. Volgens Kruidvat is de overstap bij de meeste mensen goed verlopen. Het bedrijf betreurt dat sommige klanten hun telefoonnummer kwijt zijn, aangezien dit niet meer kan worden teruggehaald. Ook vindt de woordvoerder het jammer dat sommige klanten slechte ervaringen hebben met de klantenservice. Inmiddels is er een interne procedure gestart om gedupeerde klanten hun beltegoed terug te betalen.

Heeft u zo’n verouderde prepaid Simkaart van Kruidvat?

Herkent u zich in dit verhaal? Neem dan contact op met de klantenservice van Kruidvat om uw beltegoed terug te krijgen. Gooi uw (oude) simkaart dus niet weg. U heeft deze gegevens nog nodig. Om uw beltegoed terug te vragen kunt u:

Ook problemen bij Jumbo Mobiel

Andere simkaarten op dit (2G-)netwerk zijn ook opgeheven, bijvoorbeeld die van Jumbo Mobiel. Ook Jumbo-klanten zeggen dat zij slecht zijn geïnformeerd. Om bij Jumbo uw beltegoed terug te krijgen kunt u:

Geen simkaart nodig in noodsituaties

Tot slot, handig om te weten: in noodsituaties kunt u gewoon 112 te bellen. Dan heeft u geen simkaart, bereik of beltegoed nodig. U kunt de alarmcentrale dus altijd bereiken.

(Bron: KPN, Kruidvat, Hart van Nederland. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (8)

    Na jullie tv uutzending blijkt mijn telefoon niet meer te kunnen bellen.
    Het ergste vind ik dat ik mijn telefoonnnummer niet kan meenemen naar een andere provider.
    Ik heb helemaal geen bericht gehad!!

      Ik heb precies hetzelfde met Jumbo mobiel, en de klantenservice was ook ontzettend slecht te bereiken

    Beltegoed kan alleen doorgeboekt worden naar nieuwe Kruidvat simkaart! Anders toch gewoon kwijt! Gevalletje klantenbinding dus.

    Ook man zijn tel ineens niet meer te gebruiken.Had naar Jumbo mail gestuurd maar kreeg bericht dat ik een cadeaubon kan krijgen van 20 euro die ook nog eens bij Jumbo besteed moet worden. Ik ga daar niet mee akkoord man heeft er 55 euro aan bel tegoed opstaan. Heb nu per whats app ook gereageerd en ze zouden kijken wat ze eraan zouden doen …Maar ja is ook alweer 1 week geleden. Ben een paar uur bezig geweest om voor elkaar te krijgen dat code van DigiD via mijn telefoon binnenkomt. Heb dat hard nodig voor ziekenhuis en belasting. Hopelijk dat ik iets meer terug krijg als die 20 euro. Want ik wil ook wel 20 euro terug geven als ik 55 euro krijg toch

    Toekomstgerichte netwerken voor mobiele telefonie staan bekend als 4G en 5G. 2G is er al langer en is door KPN in gebruik verlengd tot eind december 2027. De mededeling van Kruidvat dat 2G stopt is hierop niet aangepast.
    Net als mijn gsm stopte bruikbaarheid zonder voorbericht. Geen bankbetalingen meer mogelijk. KPN zou wel het oude nummer en het tegoed op een nieuwe SIM kunnen overzetten. Waarom wil Kruidvat die service niet bieden? Ik vermoed dat huren van 3 netwerken ze te weinig winst gaf. Of is het toeval dat het nieuws van 2 jaar verlengen samenviel met het ongeldig maken van de nummers.
    Voor €5 kocht ik een nieuwe kaart bij Krv en liet daar mijn tegoed op overschrijven. Nu nog al die telefoonnummerwijzigingen met paspoortkopie rondsturen.

    Goedemorgen.
    Ja, neem me niet kwalijk hoor, maar waarom koop je zo’n simkaart nou niet gewoon bij een telefoonwinkel? Dan ben je van al dat gedoe af. Ik heb ‘m al elf jaar van KPN, geen enkel probleem, ik ben al meerdere malen van telefoon gewisseld, klaar. Verder niets. Ik wens jullie een fijne dag en flikker die zogenaamde simkaarten de deur uit. Zo.

    Helemaal klaar met Kruidvat/KPN. Ik had 2 prepaid simkaarten van Kruidvat, wat logisch was, aangezien beide toestellen weinig gebruikt worden en prepaid daardoor goedkoper is dan een abonnement.
    Bij de eerste kreeg ik bericht om een simwissel aan te vragen, wat ik keurig deed. Maar het resultaat was 0 komma 0. Ik ontving niets. Ook niet na nogmaals aanvragen via ‘uitvoerder’ KPN.
    En mijn tweede, die nog wél werkt, zal er na 28 maart mee ophouden, omdat Kruidvat/KPN opwaarderen onmogelijk heeft gemaakt. De site voor online opwaarderen werkt al sinds begin februari niet meer.
    Zo kom je natuurlijk ook van lastige klanten af die nog prepaid gebruiken. Gewoon zorgen dat ze niet meer kunnen opwaarderen.

    Dus maar een abonnement afgesloten bij Delta Mobiel voor het ene toestel, en een prepaid sim van Odido voor de andere.
    Nu nog zien dat ik mijn saldo voor de Kruidvat mobiel simkaarten terug kan krijgen. Bijna 30 euro op de ene en 50 euro op de andere. Zal vast wel niet lukken. Dan maar een persoonlijke boycot van Kruidvat, meer kan ik niet doen.

    Jumbo weigert mijn prepaidkosten terug te betalen!
    Ook mijn oude 2G SIMkaart werd half februari zonder voorafgaand bericht geblokkeerd. Ik heb hierover uitgebreid gecorrespondeerd met Jumbo Mobiel. Desondanks weigert de supermarkt al mijn prepaidkosten te compenseren.
    Ze bieden een kadobon van 20 euro aan, maar ik laat me daarmee niet afschepen. Bovendien is mijn telefoonnummer hierdoor vervallen en had ik uren nodig om al mijn contacten mijn nieuwe telefoonnummer door te geven. Ik vind dit schofterig gedrag van Jumbo.
    Tot eind 2023 gingen ze bij Jumbo nog uit van 7 zekerheden (zoals ´Niet tevreden, geld terug´ en ´Jouw wensen staan centraal´´. Van die zekerheden is inderdaad niets meer van over. Ik blijf doorgaan tot ik al mijn geld terug heb.
    (Eerste melding van de netwerk-blokkade door Jumbo op deze website https://tweakers.net/nieuws/232154/jumbo-is-gestopt-met-mobieleprepaidkaarten-klanten-wisten-soms-van-niets.html )