PostNL wil van 1 dag naar 2 dagen om brieven te bezorgen. Politiek is aan zet
Post die te laat komt, is een frustratie van velen. Maak dan uw borst maar nat, want PostNL heeft het plan opgevat om van 1 dag naar 2 dagen bezorgtijd voor brieven over te stappen. Daarvoor moet wel eerst de Postwet veranderd worden.
Van PTT naar PostNL
De betrouwbare PTT van weleer bestaat al jaren niet meer. Ook de ouderwetse postbode, ooit in uniform gestoken en mét pet op, is een mooi beeld uit het verleden. Tegenwoordig verzorgt PostNL de brievenbezorging met in oranje tenues gestoken personeel. Maar de tijden zijn drastisch veranderd.
PostNL wil meer tijd om brieven te bezorgen
Het moderne postbedrijf PostNL uit nu de wens om langer de tijd te krijgen om brieven te bezorgen. Van 1 naar 2 dagen, naar op termijn zelfs 3 dagen. Op de website van PostNL licht topvrouw Herna Verhagen het plan toe. Alles blijkt te draaien om de post in de toekomst betrouwbaar, bereikbaar en betaalbaar te houden. “En dat is ook nodig, want onze volumes dalen sterk,” licht ze toe. “Omdat we steeds meer e-mailen en appen. We hebben minder behoefte aan urgente post. En onze loonkosten zijn sterk gestegen vanwege de inflatie.”
Al 15 jaar volumedaling van brievenpost
“We hebben de afgelopen 15 jaar al te maken met volumedaling. En in die 15 jaar hebben we dit bedrijf al heel erg aangepast. Dus we zijn naar veel minder locaties gegaan. We zijn van fulltime naar parttime postbezorgers gegaan. We zijn naar andere retail-locaties gegaan (bijvoorbeeld in Primera-winkels, redactie Meldpunt). We zijn naar minder brievenbussen gegaan. Dus heel veel aanpassingen hebben we al gedaan. En eigenlijk hebben we in al die jaren het probleem van de dalende volumes van post steeds zelf opgevangen. Langzaam maar zeker zijn er niet heel veel opties meer over. Behalve dan naar een nieuw servicekader te gaan. En dat is: vandaag gepost, binnen 2 dagen bezorgd.”
Eerder al is PostNL gestopt met een meer persoonlijke aflevering van pakketjes aan huis. De klant mag zelf bepalen waar het pakket achtergelaten wordt. Onder de carport, in de kliko (!) of achter de heg. In 2023 maakt Meldpunt een uitzending over pakketjes die zogenaamd bezorgd zijn, maar nooit ontvangen. Tot zover de bezorging van pakketjes, want in het plan van PostNL gaat het om brieven.
Wat zegt de wet over brievenbezorging?
De Postwet is duidelijk: binnen 24 uur moet een brief bezorgd worden. Er is een wettelijk percentage van 95 procent van alle post die op tijd moet komen. In 2019 krijgt PostNL een boete van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor te laat bezorgde post. Met 94 procent van alle brieven op tijd bezorgd blijft het bedrijf op dat moment slechts 1 procent onder de wettelijke eis. Maar de boete die het krijgt is niet mals, namelijk 2 miljoen euro. Volgens Verhagen is de veranderende praktijk dusdanig dat het onmogelijk is om op deze manier te blijven doorgaan.
In de laatste maanden van 2023 is het aantal op tijd bezorgde brieven naar 82 procent gedaald. Over heel 2023 is dat percentage 88 procent bij een bezorging van gemiddeld 7 miljoen brieven per dag. Eind februari 2024 legt ACM PostNL andermaal een boete op, ditmaal van 2,6 miljoen euro, aldus de jaarcijfers over 2023.
Ook bestaan er regels over brievenbussen en postservicepunten, die moeten zorgen voor een behoorlijke spreiding over het hele land. 5 dagen per week moet PostNL die brievenbussen legen. Er zijn minimaal 5 bezorgingsdagen per week. Behalve bij rouw- en medische post, waar dat 6 dagen is.
Wat betekent het voor de consument?
“We zien ook dat consumenten dat snappen, beweert Verhagen. “Consumenten hebben sowieso veel minder behoefte aan urgente post. Dat doen ze toch over het algemeen per app, per email of per telefoon. Dat is 1, en 2: de meeste consumenten vinden het ook prima als de post er binnen 2 of 3 dagen is.”
PostNL schermt met deze cijfers over klantbehoeften: in ons land versturen we 70 procent minder post dan 20 jaar geleden. Ieder jaar daalt de hoeveelheid post verder met 7 tot 9 procent per jaar. Daarnaast zou er steeds minder behoefte zijn aan post die snel bezorgd wordt, claimt het bedrijf.
Wat is gangbaar in andere landen bij brievenbezorging?
De PostNL-bestuursvoorzitter maakt een vergelijking met het buitenland: “In de ander landen van Europa zie je dat al veel van die aanpassingen die wij nu voorstellen al gedaan zijn. Dus veel Europese landen zeggen al: vandaag gepost, binnen 2 of 3 dagen bezorgd. Dus we zijn als Nederland een van de laatste landen om deze verandering in gang te zetten, als je ons vergelijkt met de meeste andere Europese landen.”
Hoe ziet PostNL zijn plan uitkomen?
Verhagen legt de bal bij de formerende partijen van het nieuwe kabinet: “Ik verwacht van de politiek dat zij samen met het ministerie (van Economische Zaken) het gesprek aangaan om te komen tot verandering van het servicekader waarbinnen wij post bezorgen in Nederland. Want dat is het allerbelangrijkste. Dat we iets meer tijd krijgen om post te bezorgen.”
Uitgevers van tijdschriften hebben al laten weten helemaal niet blij te zijn met de plannen van PostNL. Abonnementen vragen om een meer stipte bezorging. Anders heeft de klant er niets meer aan.
(Bron: PostNL, ANP, NOS, Ministerie van Economische Zaken. Foto: ANP)
Klachtenregen om niet geleverde pakketjes PostNL: komen die nog?
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
KPN moet niet zeuren over meer dan één dag voor het bezorgen van post; hier duurt het gemiddeld 4 tot 5 dagen voordat er post komt; een voorbeeld: bankafschriften horen op dinsdag binnen te komen, maar je mag blij zijn als die op zaterdag en vaak op de volgende dinsdag pas binnenkomen. En zo ook met rouwkaarten, brieven van de belasting en van de rechtbanken.
@GLMBots: wat heeft de KPN met dit verhaal te maken?
Al eens een klacht ingediend dat het te lang duurt? En dan aanhouden tot er een oplossing is?
Post heeft zijn eigen bedrijf kapot gemaakt. Waarom is me niet duidelijk, maar het is absoluut een feit. Dat is begonnen kort na de privatisering.
Hoezo minder bezorgen? Hier in de provincie (Noord Brabant) wordt de post maar 2x per week bezorgd. Dat is al 2 jaar zo.
Zelfs rouwbrieven en medische post komen niet altijd op tijd.
POSTNL moet niet zo zielig lopen doen. Ze maken elk jaar zeer forse winst en hebben dus niets te klagen.
POSTNL beweert dat ze genoodzaakt zijn om o.a. tarieven van postzegels te verhogen omdat men minder post zou versturen, maar het is juist andersom; men is minder post gaan versturen omdat de tarieven maar blijven stijgen.
Ook voor pakketten betaal je bij POSTNL de hoofdprijs dus gaat men vaker via de andere (voordeligere) pakketdiensten versturen.
POSTNL prijst zichzélf uit de markt door hun geldzucht, de gulzigheid naar meer en meer winst.
Om te beginnen, de postbode bezorgt van dinsdag tot zaterdag. Ik merk dat er dagen worden overgeslagen als de PostNL app aangeeft dat er post (of pakketjes die in de brievenbus passen) ‘onderweg’ zijn maar pas een volgende dag of nog later worden bezorgd. Dat betekent bv als iets donderdag is besteld én verzonden dat dit wel wordt aangekondigd in de app maar pas op dinsdag wordt ontvangen. Klagen bij de klantenservice helpt niet, “wacht af, klacht wordt doorgegeven” als je al een medewerker van vlees en bloed in de chat krijgt. Een antwoord op de klacht wordt per definitie niet gegeven. Mevr Herna Verhagen is blijkbaar niet op de hoogte hoe de postbezorging nu al in de praktijk werkt. Haar voorstel mist realiteitszin. En voor de duidelijkheid, het ligt niet aan de bezorgers!
en dan heb ik het maar niet over wekelijkse tijdschriften die dagen later worden bezorgd (of verdwijnen)
[…] de gemiddeld 7 miljoen brieven per dag wordt 12 procent te laat bezorgd. In de cijfers wordt niet vermeld hoeveel post helemaal niet aankomt. PostNL erkent dat een […]
Ben al 4 dagen aan het wachten op belangrijke post van het ziekenhuis.
Hij staat wel in mijn app maar post komt er niet.