Registeren Inloggen

Pas op voor dubbele abonnementen

Check af en toe eens uw bankafschriften. Zit er een dubbel abonnement tussen uw betalingen? Zeg het dan zo snel mogelijk op. Trudi Wijnschenk uit Nieuwegein blijkt jarenlang een tv-abonnement te hebben bij zowel Ziggo als KPN. De twee telecomreuzen wijzen allebei naar mevrouw zelf. Alleen in hun reacties is de een coulanter dan de ander. Het varieert van “eigen schuld, dikke bult” tot 1 jaar gratis tv kijken.

12 jaar 20 euro per maand

Trudi Wijnschenk uit Nieuwegein kwam er na een verhuizing achter dat ze al 12 jaar(!) iedere maand 20 euro betaalt aan Ziggo voor een tv-abonnement. Maar dat gebruikt zij allang niet meer. Ze dacht dat het alleen voor het gebruik van de kabel was. Een soort kabeltransportkosten.

Voor televisie was ze namelijk overgestapt naar KPN. En die zouden volgens haar het oude abonnement opzeggen. KPN kan hier alleen niets over terugvinden. En Ziggo verwijst weer naar KPN.

Nooit een opzegging ontvangen

Dus hebben wij maar even met ze gebeld. Ziggo zegt de opzegging nooit te hebben ontvangen (tot nu). Ze zijn dus doorgegaan met leveren. Mevrouw Wijnschenk zegt dat Ziggo wel degelijk wist dat ze geen tv meer via hen keek. Dat konden ze toch wel zien? Bovendien had ze het kastje en de bijbehorende smartcard ook retour gezonden. Dus ze hadden het kunnen weten. En sinds haar verhuizing natuurlijk helemaal. Want op haar nieuwe adres leverde Ziggo volgens haar sowieso niets.

Dit klopt niet, zegt Ziggo. Want levering gebeurt allemaal digitaal. Dus ze meten niet of iemand er ook echt gebruik van maakt. Ook hoeft volgens Ziggo het kastje niet geretourneerd te worden. En ze registreren dit ook nergens. Die kosten zijn dus wel terecht. Maar enige coulance zou leuk zijn geweest.

Statement Ziggo

In een officieel schrijven laat Ziggo weten:

“Allereerst willen we benadrukken dat we de situatie van mevrouw Wijnschenk betreuren.”

“De enige opzegging die wij van mevrouw Wijnschenk terugvinden in onze systemen is van 22 juli 2022. Deze hebben wij verwerkt. En daarvan hebben wij mevrouw een bevestiging gestuurd. Voor 22 juli hebben wij nooit een opzegverzoek van haar ontvangen. Zonder opzegging gaan wij vanzelfsprekend door met de levering van de service en incasseren we automatisch de maandelijkse kosten tot wederopzegging. Bij iedere incasso staat een verwijzing naar MijnZiggo, waar de volledige factuur, inclusief omschrijving van het abonnement te vinden is. Ziggo controleert niet of een klant daadwerkelijk gebruik maakt van TV Start.”

“We hebben de situatie uitvoerig bekeken en kunnen niet anders dan concluderen dat er pas op 22 juli 2022 voor het eerst een opzegging is gedaan. Die hebben wij prompt uitgevoerd. Wij zien dan ook geen aanknopingspunten voor coulance, hoe bitter dat voor mevrouw ook is.”

Statement KPN

En wat zegt KPN? Die hebben op ons verzoek nogmaals alles goed nagekeken. Maar wat blijkt? In 2010 kon je voor televisie nog helemaal geen gebruik maken van een overstapservice.

“Als consumenten overstappen naar KPN of een andere provider, kunnen ze aangeven of ze willen dat hun nieuwe aanbieder hun huidige diensten voor hen opzegt, de zogenoemde overstapservice. Deze hadden we in 2009 al voor telefonie en internet en sinds 2014 bieden we dit ook aan voor televisie.”

“Mevrouw Wijnschenk is op 9 oktober 2010 voor haar vaste diensten klant geworden bij KPN. Bij haar overstap, boden we nog niet de mogelijkheid om haar televisiedienst bij haar vorige aanbieder op te zeggen. Dat moesten klanten zelf opzeggen. Het spijt ons dan ook te horen dat mevrouw dat niet heeft gedaan en al die tijd is blijven doorbetalen voor de diensten van haar oude aanbieder. Wij kunnen nergens in onze administratie terugvinden dat wij op enige manier mevrouw hebben beloofd om haar televisiepakket bij haar oude aanbieder op te zeggen. Bovendien boden we 12 jaar geleden die mogelijkheid ook niet.”

Troost

KPN vindt het alleen wel ontzettend zuur voor mevrouw. En omdat ze niet willen dat ze een nare smaak hieraan overhoudt, bieden ze haar 1 jaar gratis tv-kijken aan.

Moraal van dit verhaal

Het laat wel zien hoe belangrijk het is om altijd uw afschriften te controleren. Check of u dubbele abonnementen heeft. En als er kosten zijn die u niet thuis kunt brengen: vraag dan na waar het precies voor is. Dat voorkomt dubbele betalingen.

Onbewust dubbel verzekerd: Wat zijn mijn rechten?

Geef een reactie