Partner overleden? Deze manier van aangifte doen zonder dure verklaring van erfrecht scheelt u honderden euro’s
Aangifte doen voor uzelf en uw overleden partner is al een uitdaging op zich. Maar dat wordt het helemaal als er een verschil blijkt te bestaan tussen een moderne digitale aangifte of een ouderwetse op papier. Alleen in het eerste geval heeft u een dure verklaring van erfrecht nodig. Waarom is dat?
Verklaring van erfrecht nodig bij digitale aangifte
Meldpunt krijgt een melding binnen van mevrouw Creemers. Haar man is onlangs overleden en nu wil zij digitaal belastingaangifte van de inkomstenbelasting doen voor haarzelf en haar overleden man. De Belastingdienst vraagt haar om een verklaring van erfrecht, het bewijs dat mevrouw Creemers de erfgenaam is. Maar het prijskaartje van de verklaring is hoog: zo’n 600 euro. Mevrouw uploadt in plaats van die verklaring een kopie van het testament. Maar deze wordt geweigerd. Ze belt diverse malen met de Belastingdienst en krijgt te horen dat als ze de aangifte op papier doet, ze géén verklaring van erfrecht hoeft te laten zien. Mevrouw vindt dat gek.
Aangifte op papier kost geen geld
Daarnaast vindt mevrouw het niet handig om het formulier handmatig in te vullen. Zo kan ze geen gebruik maken van het systeem dat uitrekent welke verdeling het gunstigst is. Dat is namelijk het mooie van een digitale aangifte: de belastingplichtige kan bepaalde posten van de ene naar de ander partner schuiven. Dit kan in de gezamenlijke aanslag een hoop geld schelen. En er is nog iets wat onhandig is: voor het handmatig invullen moet mevrouw naar het belastingkantoor afreizen. Maar deze zit niet in haar eigen gemeente.
Wat is een verklaring van erfrecht en waar is die voor nodig?
Op de site van de Rijksoverheid valt het volgende te lezen: in een verklaring van erfrecht staat wie de erfgenamen zijn. Met deze verklaring kunnen de erfgenamen aantonen dat zij recht hebben op het banktegoed van de overledenen. Voor het opmaken van aktes mogen notarissen (grotendeels) zelf bepalen welke prijs zij hiervoor rekenen. In de meeste gevallen is er na een overlijden sowieso een verklaring van erfrecht nodig voor de afwikkeling van de nalatenschap. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een koopwoning op naam van de overledene en in sommige gevallen ook voor het regelen van bankzaken.
Het verschil in aangiftes
Meldpunt legt de vraag van mevrouw Creemers voor aan de Belastingdienst. “Wanneer er sprake is van een testament, dan is er een verklaring van erfrecht nodig om de nabestaandenmachtiging te verlenen. De Belastingdienst moet dan namelijk controleren wie de erfgenamen zijn, die over deze machtiging mogen beschikken. Met deze machtiging krijgt de nabestaande toegang tot alle gegevens die wij vooraf invullen in de aangifte,” vertelt de woordvoerder. “Dit is ook meteen het verschil met de aangifte op papier. Hierop zijn geen (persoons-)gegevens ingevuld. Daarom is er voor het doen van een aangifte inkomstenbelasting op papier geen verklaring van erfrecht nodig.”
Belastingdienst biedt hulp aan
Wie geen dure verklaring van erfrecht wil aanschaffen, kan bij het invullen hulp krijgen van een medewerker van de Belastingdienst. “Hierbij kunnen wij gratis helpen met invullen. Dit kan zowel bij de balie van een belastingkantoor, als bij een van onze steunpunten, als telefonisch,” aldus de woordvoerder. “Hiervoor kan een nabestaande contact opnemen met de BelastingTelefoon voor nabestaanden via: 0800-235 8354.”
Daarnaast is het ook mogelijk om de hulp in te schakelen van een boekhouder of fiscaal adviseur wanneer het invullen op papier geen mogelijkheid is. Maar hier hangt ook een prijskaartje aan.
Erfrechtbelasting ook mogelijk zonder verklaring van erfrecht
Ook bij de aangifte erfbelasting is een verklaring van erfrecht niet nodig. Deze aangifte wordt ingediend namens uzelf als erfgenaam. Hier is dus geen machtiging voor nodig. Ook worden er in de aangifte erfbelasting geen gegevens van anderen vooringevuld, waardoor extra beveiliging niet nodig is.
Al eerder heeft Meldpunt aandacht besteed aan de verklaring van erfrecht. Toen ging het niet om de Belastingdienst maar om de nabestaandendesk van ING, die om zo’n verklaring vroeg.
(Bron: Belastingdienst, Rijksoverheid, Archief. Foto: ANP)
Klachten over nabestaandendesk ING om verklaring van erfrecht
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
het gezeur om , helemaal níét noodzakelijke of zelfs verplichte, verklaringen is puur bedoeld om mensen te ontmoedigen het geld waar zij recht op hebben terug te vragen. Want al het geld dat door de burgers NIET opgevraagd wordt blijft mooi in de kas van de staat.
…en iedereen accepteert bij mij de overlijdensverklaring, of vraagt er niet om. Maar de BSR belasting verplicht mij nu een verklaring van erfrecht te halen bij de notaris, maar het huis is van mij. samen hypotheek. En ze sturen mijn overleden man een aanslag, gedeelte per mail (zijnmail) Terwijl er bij hun vermeld staat persoon overleden. Ik krijg geen korting…want het huis is ookkkkk van mijn overleden man en moet nu eerst een dure verklaring gaan halen…mag dat dan zomaar wel? De belastingdienst, de hypotheekverstrekker ING, de pensioenfondsen etc…NIEMAND vraagt erom…alleen hun wel. MAG dit?
Geachte,
De ‘langstlevende’ nabestaande, partner/gehuwde van de overledene, kan digitaal een nabestaandenmachtiging aanvragen met behulp van de DigiD van de partner/nabestaande.
Goedkeuring door de belastingdienst hangt af van een aantal vragen die beantwoord moeten worden… een belangrijke voorwaarde voor die goedkeuring om als gemachtigde van de overledene gezamenlijk digitaal belastingaangifte over het afgelopen jaar te kunnen doen is, dat er GEEN testament bestaat.
Bestaat er WEL een testament, dan ‘eist’ de belastingdienst een -dure- ‘verklaring van erfrecht’ omdat door de inhoud van een testament de nalatenschap anders verdeeld kan zijn en/of de langstlevende niet de enige erfgenaam kan zijn…
De onbegrijpelijke tegenstrijdigheid die daarin bestaat, als er WEL een testament bestaat, maar men wil op een papieren aangiftebiljet, samen met de overledene, belastingaangifte doen over het afgelopen jaar…. er dan GEEN -dure- ‘verklaring van erfrecht’ nodig blijkt te zijn…
Max-meldpunt heeft hier al eerder aandacht aan gegeven.
[De reactie van de belastingdienst is alleen begrijpelijk voor de belastingdienst zelf]
Al vele jaren help ik mensen met het invullen van hun belastingaangifte, ook na het tragische verlies van hun partner.
Daarom ben ik wel bekend met het aanvragen van een digitale machtiging om -na goedkeuring door de belastingdienst- samen met de overleden partner / gezamenlijk belastingaangifte over het afgelopen jaar te kunnen doen.
Als gemachtigde van de overledene kan dan digitaal met de computer belastingaangifte worden gedaan dmv de DigiD van de achtergebleven partner.
Mocht de overledene in het bezit zijn van een geldige DigiD MET een werkende 2-factor authenticatie, kan zonder gemachtigd te zijn, evengoed gezamenlijk belastingaangifte gedaan worden… Mag dit?… nee, natuurlijk niet!! Een DigiD is strikt persoonlijk en mag NOOIT door een ander worden gebruikt… Maar het ‘werkt’ [nog] en het belangrijkste is…. ‘HET RESULTAAT TELT’… Zo heb ik gelukkig al een aantal verdrietige mensen kunnen helpen zonder een onzinnige en dure ‘verklaring van erfrecht’
Het is geen gemakkelijke materie, zeker naast het intense verdriet over de overleden partner zal niet alles even duidelijk zijn…
Ik hoop u toch enige duidelijkheid te hebben gegeven….
Heel veel sterkte gewenst en met vriendelijk groet.