Registeren Inloggen

Opzegdiensten Opzeggenbij.nl en Xpendy informeren onvoldoende

Na vele klachten klachten over opzegdiensten Opzeggenbij.nl en Xpendy, waarschuwt nu ook de Consumentenbond voor deze diensten. Volgens de bond zijn beide bedrijven niet duidelijk over het precieze aanbod, de prijs en de bedenktijd. Ondanks kritiek van de bond weigeren de bedrijven consumenten goed te informeren.

Onduidelijk dat de diensten geld kosten

De diensten Opzeggenbij.nl en Xpendy helpen consumenten met het opzeggen van abonnementen en lidmaatschappen. Dit kan onder andere bij loterijen, goede doelen en sportscholen. Uit naam van hun klanten sturen de opzegdiensten een opzegbrief. Veel mensen gaven echter al eerder bij Meldpunt aan dat het onduidelijk is dat deze dienst tegen betaling wordt gedaan. Realiseren klanten zich dit alsnog en annuleren ze de dienst op tijd, dan houden de opzegdiensten zich volgens de Consumentenbond niet aan de regels over de wettelijke bedenktijd. Hierdoor moeten consumenten alsnog betalen.

Duidelijk

De Consumentenbond spreekt beide bedrijven aan en stelt een aantal eisen. Zo willen ze dat de diensten overal op hun sites duidelijk hun prijzen vermelden en dat de bedrijven zich aan de regels voor de wettelijke bedenktijd houden. Ook eist de bond dat ze klanten waarvan het beroep op de bedenktijd onterecht is afgewezen persoonlijk benaderen om openstaande vorderingen in te trekken of reeds betaalde bedragen terug te betalen. Daarnaast moeten ze, als het versturen van de opzegbrief binnen de bedenktijd plaatsvindt, hun klanten hiervoor toestemming vragen en hen vragen expliciet afstand te doen van hun bedenktijd. Tot slot vraagt de bond Opzeggenbij.nl en Xpendy de bestelknoppen aan te passen zodat deze voldoen aan de wet en het voor consumenten duidelijk is dat ze moeten betalen.

Aangepast

Na de kritiek van de Consumentenbond voegen zowel Opzeggenbij.nl als Xpendy hun prijzen toe aan de homepagina. Xpendy lost inmiddels klachten op die consumenten hebben ingediend en de dienst betaalt nu ook klanten terug die op tijd hebben geannuleerd. Wel blijven Opzeggenbij.nl en Xpendy verder op hun websites onduidelijk over de prijs van hun diensten, en zijn de bestelknoppen niet aangepast. Daarnaast blijft Opzeggenbij.nl volgens de bond de fout ingaan met de wettelijke bedenktijd, en maakt Xpendy niet duidelijk dat het IBANnummer, dat consumenten voor de opzegbrief moeten invullen, ook gebruikt wordt voor een eenmalige afschrijving.

Xpendy was niet bereikbaar voor een reactie. Ook een reactie van Opzeggenbij.nl bleef uit.

Zelf opzeggen

Wilt u (extra) kosten voorkomen als u een dienst of abonnement opzegt? Controleer dan van tevoren of u daadwerkelijk bij het bedrijf zelf opzegt. Klik bijvoorbeeld alleen op de website van het specifieke bedrijf. Vaak staat hier dat u kunt opzeggen door een mail te sturen of door te bellen naar een specifiek nummer. Hou er wel rekening mee dat ook voor het bellen eventueel kosten in rekening kunnen worden gebracht. Wilt u een mail versturen? Dan kunt u gebruik maken van de voorbeeld opzegbrief van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zo heeft u meteen bewijs van uw opzegging. De voorbeeldbrief kunt u hier op de website van de ACM vinden en downloaden.

Maakt u toch liever gebruik van een opzegdienst? Vergelijk dan de prijzen van deze diensten onderling, deze kunnen namelijk verschillen. En vergeet niet dat u zelf in de gaten moet houden of het abonnement daadwerkelijk beëindigd is.

Lidmaatschap of abonnement opzeggen? Pas op voor opzegdiensten

(Bron: Archief, Consumentenbond. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    Opzeggenbij.nl geeft geen enkele reactie over het ten onrechte geinde bedrag inzake opzegbrief bij Vriendenloterij waarvoor wij geen enkele opdracht hebben verstrekt.
    Zij zegden ons aanmaningen te hebben gestuurd en verhoogden het bedrag van €29,95 met € 9,= administratiekosten en daar zou € 40,= bovenop komen.
    Om extra kosten te voorkomen hadden wij € 38,95 overgemaakt onder protest en met verzoek zowel de 1e factuur alsmede goedgekeurde opdracht aan ons te verstrekken.
    Indien deze stukken niet overlegd konden worden hebben wij verzoek gedaan bedrag terug te storten.
    Het is wel makkelijk om oudjes (80) gepasseerd zo hun zwaar verdiende pensioengeld afhandig te maken. Hier moet nodig iets aan gedaan worden. Bedankt Opzeggenbij.nl voor deze truc.