Op tv: Klachten over nabestaandendesk ING
ING vraagt halsstarrig om peperdure notarisverklaringen om de financiën van overleden bankklanten af te wikkelen, terwijl dit in sommige gevallen onnodig is. Familieleden klagen bij Meldpunt ook over trage en klantonvriendelijke behandeling door nabestaandendesks van ING.
“Nabestaandendesk ING maakt het nodeloos ingewikkeld”
Als de echtgenoot van Johanna Schipper komt te overlijden vraagt zij als weduwe ING-bank de persoonlijke bankrekening van haar overleden man op te heffen en zijn bankpas in te nemen. Anders moet mevrouw daar jaarlijks voor betalen. Het is het begin van een kafkaëske situatie waarin mevrouw belandt. Na diverse brieven en met een verklaring van overlijden weigert de bank de bankpas van haar man in nemen. ING eist een verklaring van erfrecht en verklaring van executele. Dat zijn verklaringen die opgemaakt worden door een notaris en honderden euro’s per stuk kosten. “Schandalig”, noemt mevrouw Schipper het. “Vroeger kon je ergens bij een kantoor binnenlopen, kende men je, maar nu is alles onpersoonlijk, kantoor ING zit ver weg, en ze maken het nodeloos ingewikkeld.”
Notarisverklaringen niet nodig
Joke Dekker maakt hetzelfde mee na het overlijden van haar vader als zij de en/of-rekening die zij met hem heeft wil opheffen bij ING. Ook zij moet dure notarisverklaringen overhandigen waarvan notarissen zeggen dat dit soms niet nodig is. Mevrouw Dekker weigert te betalen waarop de bank de rekening blokkeert en laat verdwijnen uit haar bankapp. Elles de Bruin ontvangt in de studio notaris Bernard Kapma.
Vergoedt ABP fiscale schade bij arbeidsongeschikten?
Verder in Meldpunt: Ruim 8000 arbeidsongeschikten, die pensioen opbouwden bij ABP, zijn er jarenlang niet van op de hoogte dat zij al voor hun pensioen recht hebben op een aanvulling op hun inkomen. Daarover bericht Meldpunt in september 2022. Als ABP daarop besluit deze mensen alsnog in 1 klap na te betalen, ontstaat een nieuw probleem: de Belastingdienst eist vanwege het hogere jaarsalaris allerlei toeslagen terug en laat hen zo veel inkomstenbelasting betalen dat de aanvulling van ABP in rook op gaat. De schade voor deze grote groep arbeidsongeschikten loopt in de miljoenen euro’s. MAX Ombudsman Rogier de Haan dient een schadeclaim in en kondigt namens de groep gedupeerden een rechtszaak tegen ABP aan. ABP-bestuursvoorzitter Harmen van Wijnen vertelt in Meldpunt of het pensioenfonds deze schade wel of niet gaat vergoeden
Kijk Meldpunt op 24 maart om 19.50 uur op NPO 2. Of bekijk de uitzending later hier terug.
(Foto: MAX)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
De ING steelt van de overleden mensen. 4 jaar geleden me vader overleden ik heb alles aangeleverd om uiteidelijk de rekening te stoppen. Is op heden niet gebeurt moest via notaris alles aanleveren wat ik niet doe natuurlijk. Ze halen tot op de dag van vandaag elke maand het pakket ( gebruik pasje ) wat hij al 4 jaar niks mee doet natuurlijk van de rekening af . Vele malen contact gehad laatste antwoord . We gaan dat niet opzeggen dus de ING want als er niks meer op de rekening staat stopt het vanzelf . Serieus dat is stelen van een dode . Ik mag nooit op de rekening kijken . Eerst bewijzen dat ik zijn dochter ( erfgename ) bent . De ING gaat veel te ver in als iemand overleden is geen hulp . Hoor heel veel klachten hier over . Ik wil dat de ING stopt met de maandelijkse pasjes geld te innen.