‘Onze vrijwilligers zijn de oren en ogen van de Soresdienst’
Cees en Tonny van Egmond melden zich bij de Soresdienst van Stichting MAX Maakt Mogelijk wanneer zij financieel aan de grond zitten en geen enkele uitweg meer zien. Jaarlijks staat de Soresdienst zo’n 100 mensen bij. Maar wat doen zij nu precies? 7 vragen aan cliëntcoach Eva.
Hoe is het idee voor de Soresdienst ontstaan?
In april 2013 start de MAX Ombudsman met het dagelijkse telefonisch spreekuur. Al snel komen hier oproepen binnen van mensen bij wie de problemen totaal boven het hoofd zijn gegroeid. Zij kunnen niet telefonisch geholpen worden. Om deze mensen niet in de kou te laten staan, gaat eind 2013 de Soresdienst van start. De hulp die wij bieden, is gratis.
Voor wie zijn jullie er?
Wij bieden hulp aan mensen, jong en oud, die de regie over het leven kwijtraken door omstandigheden buiten henzelf. Bijvoorbeeld door pech of onrecht. Vaak gaat het om mensen met grote schulden, te weinig financiële middelen, woonproblemen of dakloosheid. Dikwijls spelen er meerdere problemen tegelijk en lijkt de situatie uitzichtloos.
Hoe komt iemand in zo’n situatie terecht?
Iemand komt door een ingrijpende gebeurtenis zoals werkloosheid, scheiding, ziekte of een ongeval, ernstig in de problemen. De persoon raakt ondergesneeuwd door alle regels en wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Zo raakt het overzicht kwijt. Voor veel mensen is de toenemende digitalisering van de samenleving ook een probleem. Daardoor kunnen ze niet goed meer meekomen.
Welke hulp geven jullie?
Wij bieden vooral praktische hulp, geen geld of materiële zaken. We proberen mensen door het woud van regels en instanties te loodsen. Dit doen we bijvoorbeeld door contact te leggen met gemeenten, woningcorporaties en de Belastingdienst. Als iemand uit zijn of haar huis gezet dreigt te worden, kijken we of we een oplossing kunnen bedenken met de verhuurder. Bij hoogoplopende schulden begeleiden we mensen als dat nodig is richting schuldhulpverlening.
Allemaal via de telefoon?
We hebben vrijwilligers in het hele land die bij mensen thuis langs gaan. Zij zijn echt de oren en ogen van de Soresdienst. Die persoonlijke aandacht is ontzettend belangrijk. Gemiddeld is de Soresdienst 6 tot 12 maanden per cliënt bezig om de sores op te lossen. Door mensen intensief bij het hele proces te betrekken, kunnen zij hierna meestal zelf de regie oppakken.
Wat in dit werk geeft jou de meeste voldoening?
Je kunt daadwerkelijk de omstandigheden van mensen verbeteren. We hebben daklozen geholpen die weer een huis konden betrekken. Of mensen die na jaren van financiële zorgen eindelijk weer wat lucht kregen. Het doet mij goed dat onze hulp in veel gevallen leidt tot een concrete oplossing voor mensen.
Hoe kan ik contact met jullie opnemen als ik in de problemen zit?
Mensen kunnen iedere werkdag tussen 10:00 uur en 12:00 uur bellen met het spreekuur van MAX Ombudsman op telefoonnummer 035-6775511. De Soresdienst neemt daarna contact op.
Soresdienst helpt Cees met boetes
Bekijk ook de video over Cees van Egmond die werd geholpen door de Soresdienst. Hij vergat zijn belastingaangifte en kreeg verzuimboetes van wel 11.000 euro. Boete na boete stapelden zich op.