Onjuiste prijzen op de kassabon: let bij deze supermarkt extra goed op
In de schappen van de supermarkt ziet u een mooie prijs voor een product, waardoor u besluit dit mee te nemen. Maar nadat u heeft afgerekend, ziet u op de bon dat u een ander bedrag heeft betaald. Volgens de Consumentenbond moet dat anders, maar gaat het in 1 supermarkt nog te vaak mis.
Onjuiste prijzen op de kassabon
Eind april 2023 meldt de Consumentenbond dat er nog altijd veel misgaat bij de prijs die bij artikelen in het schap staat en de prijs die vervolgens aan de kassa wordt gerekend. Dit is al voor het 3e jaar op rij het geval. Want de prijs van maar liefst 1 op de 6 gekochte aanbiedingen blijkt aan de kassa of op de kassabon niet te kloppen. En dit pakt in de meeste gevallen nadelig uit voor uw portemonnee.
Daarom eiste de bond dat de supermarkten de problemen voor 30 juni 2023 zouden oplossen. De directies van Albert Heijn (AH) en Jumbo beloofden dat klanten het product dat met een verkeerde prijs op de kassabon staat, zelfs gratis zouden krijgen. Ook zouden ze zogenoemde mystery shoppers inhuren om de fouten op te sporen.
Deze supermarkt maakt nog te veel fouten met prijzen
Bij Jumbo is dat gelukt. Ook Plus haalde veel onjuiste prijsborden uit de filialen. “Maar Albert Heijn komt, ondanks herhaalde verzoeken van de Consumentenbond, niet over de brug met rapportages van de beloofde extra controles”, aldus de bond. Verder staan er nog steeds fouten op de bon, hangen er reclameborden in de winkel met prijzen die sinds oktober 2022 niet meer kloppen en komt AH de toegezegde prijsgarantie niet na.
”Fouten op kassabon oneerlijk”
“Fouten op de kassabon zijn een oneerlijke handelspraktijk. Daarom onderzoekt de Consumentenbond nu juridische stappen tegen Albert Heijn om een einde te maken aan deze situatie”, zegt Sandra Molenaar, directeur van de bond. Verder moeten alle 3 de supermarkten van de bond met een plan komen om klanten te compenseren voor foute kassabonnen van de afgelopen jaren.
Albert Heijn wil verbeteren en in gesprek
Albert Heijn reageert “verbaasd”. “Wij zijn steeds in gesprek met de Consumentenbond, juist omdat wij vinden dat ieder product met een verkeerde prijs er een te veel is.” Volgens een woordvoerster heeft de keten de afgelopen maanden verbeteringen doorgevoerd om ervoor te zorgen dat foutieve prijzen niet meer voorkomen. Eigen metingen zouden laten zien dat die stappen effectief zijn geweest en verkeerde prijzen op de kassabon nauwelijks meer voorkomen. De bevindingen van de Consumentenbond betreurt de supermarkt dan ook. “Wij gaan graag met de Consumentenbond in gesprek om inzicht te krijgen in de achterliggende data van hun onderzoek.”
(Bron: ANP, Consumentenbond. Foto; Shutterstock)