Registeren Inloggen

Na voorstel pakketjestaks, nu ook plan deel retourkosten voor de klant

Na het voorstel van de ChristenUnie over de invoering van een taks op thuisbezorgde pakketjes, gaat de ontwikkeling nu weer een stap verder. Kledinggiganten H&M en Zara overwegen consumenten te laten betalen voor retourkosten als ze online gekochte kleding willen terugsturen. Er zit een zekere overlap in de achterliggende gedachten bij beide ideeën, namelijk duurzaamheid. Maar er is meer.

Pakketbezorging

Bij de Algemene Financiële Beschouwingen op 5 oktober 2022 opperde ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis om een taks te heffen op de bezorging van pakketjes aan huis. Critici reageerden dat pakketbezorging juist voor minder autoverkeer op de weg zou zorgen.

Maar behalve het argument dat het beter zou zijn voor het klimaat, speelde ook de oneerlijke concurrentie voor het midden- en kleinbedrijf een rol. Want de boodschap was om vooral naar de winkel in uw eigen woonplaats te gaan. Liefst op de fiets natuurlijk, 2 vliegen in 1 klap.

3 broeken, 2 terug

Met het plan van H&M en Zara, dat in Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk al getest wordt, komt de ‘cynische kant’ van de bestellingen aan het licht. Want veel mensen bestellen rustig 3 maten of kleuren van een bepaald kledingstuk. En wat niet bevalt, sturen ze dan terug naar de webshop. Daar hebben ze de ware kosten voor een retourpakket eens uitgerekend. Schrik niet: dat is meer dan de porto, namelijk ook de loonkosten van de beoordelaar van de retourzending. Kosten: 12,50 euro. Overigens laten de voorwaarden van genoemde ketens nog steeds zien dat terugzending gratis is. Zara heeft in ons land wel al geëxperimenteerd met retourkosten voor de klant.

Tussen 2-5 euro voor retourpakket

Soms loont het simpelweg niet om een teruggestuurde broek of jurk opnieuw in de collectie op te nemen en weer in te pakken. De keuze is dan tussen weggooien of verkopen aan een opkoper. Soms mag de klant het gewoon houden. Zelfs dát kan voordeliger zijn. Dat heeft de grote kledingketens aan het denken gezet. Toch is er wel een bedrag van 1,95 euro genoemd voor een terugzending.

Maar pas bij een prijs tussen de 2-5 euro gaan klanten serieus nadenken bij hun bestellingen. De Duitse Universiteit van Bamberg heeft al onderzocht dat een retourprijs van 2,95 euro per artikel, het aantal retourzendingen met meer dan 16 procent zou verminderen. Dat is niet onaanzienlijk.

Minder retour dan vroeger

Overigens zijn de retourzendingen van 50 procent van alle bestellingen, zoals 10 jaar geleden het geval was, al teruggebracht naar 30 procent. Dat komt door een sterk verbeterde logistiek. Zo komt het haast niet meer voor dat een kledingstuk de verkeerde maat heeft. Want de maten zijn tegenwoordig in detail van kraag tot borstomvang bekend.

(Bron: RTL, H&M, Zara. Foto: ANP)

Geef een reactie