Registeren Inloggen

Met deze trucs proberen winkels u meer te laten kopen

Winkels hebben zo hun trucs om ervoor te zorgen dat u sneller en meer aankopen doet. Als u weet welke dit zijn, kunt u erop letten en er minder snel intrappen.

Trucs van winkels

Winkels zijn erop gebrand om winst te maken. En om dit te bereiken proberen ze u door middel van een aantal trucs te verleiden om (zo veel mogelijk) producten te kopen. Hoe doen ze dat precies?

Tijd is geld

Hoe langer u in de winkel bent, hoe groter de kans dat u iets koopt. Want voor u het weet ziet u nog iets wat u nodig heeft, of gewoon graag wilt hebben. De indeling van winkels is daarom vaak tegen de klok in, of simpelweg onpraktisch. Hierdoor loopt u langzamer en heeft u alle tijd om langs alle schappen te lopen. Daarnaast hangen er in winkels vaak geen klokken en zijn er niet altijd (grote) raampartijen. Hierdoor heeft u minder tijdsbesef en blijft u langer in de winkel dan u denkt.

Wat ziet u als eerst in de winkel?

Om nog even bij de indeling van de winkel te blijven, wat u als eerste ziet in de winkel kan bepalend zijn voor wat u nog meer koopt. Het is niet voor niets dat groente en fruit vooraan in de winkel ligt. De felle kleuren prikkelen de ogen en als u begint met het inslaan van verse en gezonde producten, bent u eerder geneigd daarna ook ongezondere producten te kopen. En deze zijn vaak winstgevender.

Grootverpakkingen

Door grootverpakkingen aan te bieden, koopt u sneller meer dan u eigenlijk van plan bent. Want de producten los kopen pakt nog weleens duurder uit.

Aanbiedingen

Hetzelfde geldt voor aanbiedingen. Wanneer u een product 2 keer kunt kopen voor de prijs van 1, is het moeilijk om dit te weerstaan. Maar doe dit echter alleen als u het product echt gebruikt of nodig heeft. Anders is het weer een extra (onnodige) aankoop.

Plaats van producten

Om ervoor te zorgen dat u de duurdere producten en items koopt, hebben winkels een sluwe truc. Ze plaatsen deze namelijk op ooghoogte, zodat ze goed in het zicht liggen. De goedkopere opties liggen vaak wat hoger of lager, waardoor u beter moet zoeken.

Muziek en geur in de winkel

Een blije klant, is een kopende klant. Daarom wordt er goed nagedacht over de winkel-ervaring die u heeft en de sfeer. Is het u weleens opgevallen wat voor muziek er wordt afgespeeld? Of dat winkels lekker ruiken? In de supermarkt ruikt u bijvoorbeeld vers gebakken brood waardoor u trek krijgt. Maar deze geur is meestal niet echt, maar wordt geproduceerd door luchtverstuivers. Om dit te weerstaan, kunt u beter niet meer met een lege maag naar de supermarkt gaan.

Staat u in dure kledingwinkel, dan merkt u dat de muziek juist hard staat en de ruimte soms te krap, waardoor u overprikkeld raakt. Hierdoor denkt u minder goed na over uw aankopen, en bent u sneller geneigd spontane aankopen te doen.

Ook spelen winkels met licht. Zo gebruiken ze gekleurd licht om vlees roder en verser uit te laten komen en fruit glanzender. Daarnaast zijn aanbiedingen vaak aangeduid in het rood of geel. Deze kleuren werken namelijk activerend. De kleur rood wekt urgentie en lijkt dichterbij dan daadwerkelijk het geval is en een gele kleur wekt positieve emoties op.

Laatste kans

Bij de kassa proberen winkels u nog 1 keer in de verleiding te brengen om iets te kopen. Er liggen hebbedingen of lekkere zoetigheden. Zeker als u enige tijd in de rij staat te wachten, kan het moeilijk zijn om niet alsnog een product op de toonbank te leggen. Al helemaal als u (klein)kinderen heeft die u met smekende blikken aankijken.

Heb ik het recht om overal contant te kunnen betalen?

(Bron: Archief, MAX Vandaag, Jinek. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie