Meer boetes voor gebruik mobiele telefoon in het verkeer. Bij fietsers hoogste stijging
Iedereen weet best dat een mobiele telefoon gebruiken in het verkeer strafbaar is. Want het leidt de aandacht van de verkeersdeelnemer af. Toch doen we het. De politie deelde vorig jaar bijna 180.000 boetes uit vanwege dit vergrijp. Vergeleken met 2021 is dat een stijging van 40.000. Telefoongebruik op de fiets springt eruit in de cijfers 53.259 in 2022, tegen 45.778 een jaar eerder. Dat is maar liefst 16.3 procent meer.
Wat was het totaal aantal verkeersboetes in 2022?
In februari van dit jaar heeft het ministerie van Justitie en Veiligheid al de cijfers bekend gemaakt van alle verkeersovertredingen in 2022. Dat loog er niet om, namelijk meer dan 8 miljoen. Om een idee te krijgen van de meest in het oog springende verkeersovertredingen: te hard rijden, door rood licht rijden en handheld bellen (met de mobiele telefoon in de hand). Daarnaast was er ook een forse toename te in de categorie fout parkeren/stilstaan.
Mobieltje in het verkeer
In de uitgesplitste cijfers vraagt de politie nu extra aandacht voor de 180.000 boetes vanwege mobiel bellen of appen in het verkeer. Opvallendste stijger in die groep is zoals gezegd de fietser, die met 16,3 procent erbij een reuzensprong maakt vergeleken met 2021. Een vergoelijkende factor zou nog kunnen zijn dat dat een coronajaar was met lockdowns en daardoor veel minder verkeer.
Hoe kan de politie deze overtreders spotten?
Maar corona is maar 1 reden, de politie heeft ook betere technologie tot zijn beschikking om overtreders te betrappen. Behalve de heterdaadjes kan de politie namelijk door de zogenaamde MONOcam meer waarnemingen doen. Dat is een camera die bestuurders vanaf een viaduct geautomatiseerd bekeurt, als zij hun mobiel gebruiken. Verder maakt de politie ook gebruik van zulke camera’s in touringcars, waarmee ze in de cabines van vrachtwagens kunnen meegluren.
Te veel afleiding door mobieltje
Bestuurders die met hun mobiele telefoon bezig zijn, kunnen niet tegelijkertijd hun aandacht richten op het verkeer. Die afleiding is gevaarlijk voor henzelf en andere verkeersdeelnemers, vindt de politie. De bedoeling is dat verkeersdeelnemers MONO rijden. Dat is zonder telefoon in de hand. Vandaar dat de camera MONOcam heet.
‘Of je nu met een telefoon in de hand een auto bestuurt of een fiets; dat maakt niet uit. Het is verboden. Het apparaat leidt je namelijk af. Je gaat mogelijk slingeren. De gevolgen kunnen verschrikkelijk zijn. Afleiding is regelmatig oorzaak van verkeersongevallen. Daarom roept de politie op om altijd MONO te rijden: neem de telefoon niet in de hand tijdens het sturen. Ongeacht waarvoor,” zegt Paul Broer, portefeuillehouder verkeer bij de politie. Hij wijst erop dat het cijfer van 180.000 slechts de door de politie bekeurde automobilisten of fietsers zijn. BOA’s mogen ook verbaliseren, maar die cijfers zijn niet meegenomen in die van de politie, die oproept tot bewust rijgedrag.
Meer oudere fietsers overleden in verkeer in 2022. Wat is de oplossing?
(Bron: Politie, ministerie van Justitie en Veiligheid, ANP. Foto: ANP)