Mag ik mijn voorschot energie op nul euro zetten?
De energiemarkt is volop in beweging. De torenhoge prijzen lijken alleen nog maar te stijgen. Daarbij komen ook hoge voorschotbedragen om de hoek kijken bij de afnemers van stroom en gas. Mensen gaan van een paar honderd euro in de maand aan voorschot soms naar 700 á 800 euro per maand.
Bedoeling achter voorschot
Het voorschot is bedoeld om gedurende het jaar, iedere maand ongeveer hetzelfde bedrag te betalen aan de energiemaatschappij. In de zomermaanden, wanneer het verbruik meestal lager is, betaalt u dan iets te veel. En in de wintermaanden, wanneer het verbruik meestal hoger is, betaalt u iets te weinig. Maar bij de eindafrekening komt u dan meestal goed uit, zonder al te veel bij te hoeven betalen of veel terug te ontvangen.
Een hoger voorschot instellen?
Sommige mensen vinden het prettig het voorschot wat hoger te zetten dan het te verwachten verbruik. Maar heel verstandig is dat niet. Als u te veel voorschot betaalt, dan bankiert u eigenlijk bij een energiemaatschappij. Maar wat als deze energiemaatschappij onverhoopt failliet gaat? Dan wordt u een van de schuldeisers om uw te veel betaalde geld terug te krijgen.
Kans op geld kwijt
En de kans dat u nog iets terugziet van dat geld is niet groot. Het overkwam ook Agnes uit Hilvarenbeek. Ruim 1.100 euro heeft ze nog te goed van het vorig jaar failliet gegane Annode Energie. “Ik heb er erg veel stress van,” zegt Agnes. Ze vindt het ook oneerlijk dat grote partijen en de Belastingdienst als eerste geld krijgen, als er nog wat te halen zou zijn bij het failliete bedrijf. “Waarom niet eerst de klanten geld terug geven die nog wat te goed hebben? Dat is veel eerlijker.”
Of alsnog bijbetalen
Klanten van het failliete bedrijf van wie het voorschot niet hoog genoeg was, en die dus nog geld moeten betalen, moeten dat alsnog doen. De curator, de persoon die het faillissement afhandelt, zal die schuld innen bij de klanten met nog achterstallige betaling.
Aanpassen voorschot geen recht
Het aanpassen van uw maandbedrag is geen recht. De energiemaatschappij stelt een voorschotbedrag voor, op basis van het verbruik van afgelopen jaar of het te verwachten verbruik. Voorheen kon u vrij makkelijk het voorschotbedrag veranderen. Maar tegenwoordig gebruiken de meeste energiemaatschappijen een bepaalde bandbreedte waarbinnen u mag aanpassen. Als het voorstel bijvoorbeeld 380 euro per maand is, mag u verlagen tot 300 euro per maand. Maar niet lager dan dat.
Energiemaatschappijen proberen hiermee te voorkomen dat zij straks het geld niet krijgen als iemand fors na moet betalen. Wat kunt u doen als u het niet eens bent met de hoogte van het voorschotbedrag? En als de energiemaatschappij onvoldoende onderbouwt waar dat bedrag op gebaseerd is? Dan kunt u naar de Geschillencommissie Energie om dit aan te vechten.
Salderen opbrengst zonnepanelen
De laatste tijd zien we dat energiemaatschappijen anders gaan salderen. In plaats van de gebruikelijke praktijk van de afgelopen jaren waarin jaarlijks werd gesaldeerd, doet men dit nu soms ook driemaandelijks of zelfs maandelijks. Dat heeft grote gevolgen voor de consument met zonnepanelen. Want in de zomermaanden leveren panelen het meeste op. Dan verbruikt u namelijk het minst, terwijl dit in de winter precies andersom is. Door dit aan het einde van het jaar tegen elkaar weg te strepen, komen velen op het zogenoemde “nul op de meter.” Per saldo levert u net zoveel op als dat u verbruikt.
Bij maandelijks salderen, krijgt u in de zomermaanden bijvoorbeeld 5 eurocent per geleverde kilowatt, terwijl u zelf in de wintermaanden kilowatts moet bijkopen voor 80 eurocent per kilowatt. Daarmee schiet de consument met zonnepanelen er soms duizenden euro’s bij in.
Standpunt minister
Minister Jetten van Energie heeft afgelopen week nog eens helder gemaakt dat jaarlijks salderen de norm was en is. Om alle alternatieve salderingsmethodes die nadelig zijn voor de consument de pas af te snijden, heeft de minister de wet die hierover gaat verder verduidelijkt. De verwachting is dat de aangescherpte wet in oktober 2022 van kracht wordt. Hierdoor krijgen consumenten in ieder geval tot en met 2025 de zekerheid dat er jaarlijks gesaldeerd wordt. Vanaf dat moment wordt de saldering afgebouwd tot uiteindelijk nul in 2031.
Burgers voelen zich belazerd
Veel burgers zijn boos en gefrustreerd over de “geitenpaadjes” die gezocht worden door energiemaatschappijen en die in het nadeel zijn van de consument. Maar ook het beleid van de overheid op energiegebied leidt tot veel frustratie, aldus Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis: “Het is het nummer 1 onderwerp waarover mensen ons benaderen. Mensen voelen zich ontzettend belazerd. Zowel door de energiemaatschappijen als door de overheid. Ze zeggen, luister wat we allemaal al hebben gedaan. Dat komt deels door het wensdenken van de overheid. En nu met deze crisis stapt het kabinet heel makkelijk over de kritiek heen, met argumenten als ‘het is maar een tijdelijk dipje, laat u niet uit het veld slaan’. Dat is niet goed.”
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Hoe kan het je hebt een app van budget energie, de app hou ik iedere keer bij, en nu stond de teller vorige week op 991 euro, dat wij dat geld terug zouden krijgen, maar 1 dag later was er ineens 150 af gehaald (3 dagen voor de jaarafrekening) en nu krijgen we nog maar 841 weer, ik gebeld en wat was hun antwoord jij kan de app niet eens meer zien, want dat hebben wij uitgezet, nou ik kan hem nog steeds zien….
Dit is dan toch oplichterij??? Ik heb wel overal screenshots van gemaakt
Wat nu?