Mag een bank vragen hoe u aan uw geld komt?
Sinds een aantal maanden vragen verschillende banken aan hun klanten om zich opnieuw te identificeren. De reden is de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme, de Wwft. Maar wat mag een bank allemaal aan u vragen? Dit artikel geeft antwoord.
Bent u een crimineel?
Banken hebben sinds kort hun controles aangescherpt. Dit om te voorkomen dat criminelen via hun rekeningen geld witwassen. Financiele instellingen kennen deze poortwachtersfunctie al langer. Maar ook banken moeten nu scherpere controles uitvoeren. Deze verplichting is vastgelegd in de Wwft. Deze wet eist dat banken weten wie hun klanten zijn en waarvoor ze hun rekening gebruiken. Banken moeten niet alleen de identiteit van hun klanten controleren, maar ook het bewijs daarvan bewaren.
Opnieuw identificeren
Banken gaan verschillend met de identificatieplicht om. Zij zijn vrij hun eigen invulling hieraan te geven. Zo eist KNAB een digitale identificatie terwijl je bij ABN AMRO ook op kantoor langs mag komen. Triodosklanten die geen internetbankieren of app hebben, kunnen een kopie op papier insturen. Bij Rabobank hoeven klanten zich niet te heridentificeren. Dit is in afgelopen jaren niet voorgekomen en er is ook geen noodzaak volgens de bank om dit op termijn te gaan doen. Ook voor klanten van ING, SNS, ASN Bank en RegioBank is dit het geval.
Waar komt je geld vandaan?
Cornelie Meij kreeg in november de vraag van haar bank hoe ze aan haar spaargeld komt. “Ik ben sinds 2008 bij deze bank en heb nog nooit zo’n vraag gehad. Dat ze vragen hoe ik aan het spaargeld op hun bank kom is tot daar aan toe, maar dat ik volledige openheid van zaken moet geven over andere financiële zaken, gaat me te ver”, schrijft ze op het forum van MAX Meldpunt. Maar toch is dit geen gekke vraag van haar bank.
Het staat in de voorwaarden
“Banken hebben de plicht om het betalingsverkeer te controleren op aanwijzingen van witwassen. Dus ze moeten de klant screenen. Vooral als er grote sommen geld wordt overgemaakt kan dat reden zijn om onderzoek te doen.” vertelt woordvoerder Bart van Leeuwen van de Nederlandse Vereniging van Banken. Ook staat in de voorwaarden dat u verplicht bent hier aan mee te werken. ” Als je niet meewerkt, kan dat gevolgen hebben. Afhankelijk van aard en omvang van de zaak, kan de bank in het uiterste geval de relatie met een klant die niet wil meewerken aan onderzoek naar de herkomst van bepaalde gelden beëindigen.”
Pas op voor criminelen
Ondertussen hebben fraudeurs ook door dat banken u vragen om u opnieuw te identificeren. En daar spelen ze slim op in. Ze sturen veel valse berichten: mailtjes, sms-jes of zelfs brieven met de oproep om u opnieuw te identificeren. In het bericht staat vaak link om in één keer naar de plek te gaan waar je jouw gegevens kunt controleren of aanvullen. Maar trap er niet in. Banken sturen nooit een bericht met een hyperlink. Ontvangt u zo’n bericht? Waarschuw dan de bank en stuur het desbetreffende bericht naar de fraudeafdeling.
Banken eisen identificatie via app. Rogier beantwoordt ongeruste vragen.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik reageer niet op een mail van de bank, alleen op een tastbaar papieren per post bezorgd verzoek.