Laat u niet verrassen door dure zorg die uw zorgverzekering niet dekt: dit kunt u zelf doen
Niet alle zorg wordt gedekt door uw zorgverzekering. Ook kan het zijn dat uw zorgverzekeraar met bepaalde zorgaanbieders geen contract heeft afgesloten. Maar als die zorg dan toch start, kan het gebeuren dat u verrast wordt met een hoge rekening. De Patiëntenfederatie pleit voor betere informatie door zorgverzekeraars en -aanbieders. Maar wat kunt u zelf doen?
Rekening voor ‘ongecontracteerde zorg’
De Patiëntenfederatie hield een enquête onder meer dan 12.000 deelnemers uit haar Zorgpanel. Zo’n 1 op de 10 patiënten kreeg de voorbije 3 jaar een rekening na een behandeling bij zorgaanbieders, die geen contract met hun zorgverzekeraar hebben. Bijna de helft wist dit niet voordat de behandeling begon. Zo kregen ze ineens (een deel van) de rekening gepresenteerd. “Zorgaanbieders starten de zorg gewoon, dat zou zo niet moeten,” zegt de Patiëntenfederatie op haar website.
- 49 procent ging naar een niet-gecontracteerde medisch specialist, wijkverpleegkundige of zorgverlener binnen de GGZ.
- 44 procent wist dit pas toen de zorg al bezig was
- 35 procent wist dit pas toen de zorg al was afgerond
Ook bij medicijngebruik is het vaak onduidelijk welke geneesmiddelen wel of niet vergoed worden. In januari van dit jaar maakte Meldpunt daar nog een uitzending over.
Wat kunt u zelf doen?
Meldpunt legt de vraag wat u als patiënt hier zelf tegen kunt doen voor aan Dianda Veldman, directeur van de Patiëntenfederatie. “Als u al een zorgaanbieder op het oog hebt voor een bepaalde behandeling, kijk dan eerst eens even op de site van uw eigen zorgverzekeraar,” zegt ze. “Vaak is er een zorgzoeker of -vinder voor uw polis. Daar kunt u checken of die behandeling vergoed wordt. Als u het niet kunt vinden, dan kunt u beter even bellen. Dan kunnen ze daar ook met u meedenken.” U kunt beide acties trouwens ook ondernemen bij die beoogde zorgaanbieder zelf. En wie het helemaal zeker wil weten, checkt het bij allebei.
Bij de overstap van zorgverzekeraar begint het probleem vaak al
Het is niet zo dat met ineens de helft van de ziekenhuizen geen contract is afgesloten. Daar hoeft u echt niet bang voor te zijn. In het algemeen moet u even goed opletten bij behandelingen bij sportartsen of speciale klinieken. “Bij een ziekenhuis kan het zijn dat er bijvoorbeeld geen contract is met de oogspecialist daar, maar voor de andere behandelingen weer wel,” merkt Veldman op.
“Let ook vooral goed op als u wilt overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Dan zouden alle alarmbellen moeten afgaan, voordat u die afsluit. Wie voor een goedkopere zorgverzekeraar gaat en een budgetpolis afsluit, moet dus wel even kijken wat daar wel en niet verzekerd is.” Een lage premie heeft uiteindelijk ook zijn prijs, wil ze maar zeggen.
Wat krijgt u wel vergoed als er geen zorg is gecontracteerd?
Veldman zegt dat het niet zo is, dat u bij ongecontracteerde zorg helemaal niets vergoed krijgt. “Dat is het zogenaamde hinderpaalcriterium,” legt ze uit. “Dat heeft de rechter zo bepaald. U mag namelijk geen hinder ondervinden als u ongecontracteerde zorg nodig zou hebben. Maximaal 25 tot 40 procent wordt dan meestal vergoed. Maar let op: ook dat kan dus behoorlijk oplopen.”
Betere informatievoorziening door o.a. zorgverzekeraars
En buiten uzelf, wat kunnen organisaties in de zorg en de overheid voor u betekenen op dit gebied? Veldman ziet een rol weggelegd voor 4 partijen:
1. Zorgverzekeraars
“Zorgverzekeraars moeten het hele jaar door inzichtelijk maken welke zorgaanbieders gecontracteerd zijn. Vooral in het overstapseizoen is dat heel belangrijk. Vaak zitten ze nog midden in de contractonderhandelingen. Ze zouden ook niet moeilijk moeten doen als mensen al zorg krijgen van een bepaalde zorgaanbieder. Daar zien wij graag dat ze enige coulance betrachten.”
2. Vergelijkingssites
“Ook zouden we graag zien dat zorgverzekeraars gegevens over contracten gemakkelijker delen met vergelijkingssites zoals Independer of de Consumentenbond. Iedereen zou toegang moeten krijgen tot dit soort gegevens. Dat willen we zo ook laten vastleggen in het Integraal Zorg Akkoord (IZA). Het moet niet pas op ‘het moment van de waarheid’ duidelijk zijn voor de patiënt, dus op het moment dat die zijn doorverwijzing krijgt van de huisarts. Je zou niet willen dat de patiënt op dat moment nog even de polis moet gaan uitpluizen.”
Volledigheidshalve zou de huisarts de patiënt er nog wel op moeten wijzen dat die even checkt bij zijn/haar zorgverzekeraar of de behandeling voor vergoeding in aanmerking komt.
3. Zorgaanbieders
“Zorgaanbieders waar de arts naar doorverwijst, moeten duidelijk zeggen met welke zorgverzekeraars zij een contract hebben afgesloten. Ook bij het maken van de afspraak door de zorgaanbieder moeten ze dit vertellen aan de patiënt. Je moet ze niet het gevoel geven dat ze er instinken.” In 2017 kwam dit thema aan bod in een uitzending van Meldpunt.
4. Overheid
“Ook de overheid mag meer voorlichting geven,” zegt Veldman. “De meeste mensen denken dat alle zorg wel vergoed wordt uit de basisverzekering. Maar dat kan nog weleens misgaan. Zeker bij budgetpolissen is dit zo. Hoe goedkoper de premie, des te groter is de kans op geen dekking.”
Foto: ANP