Registeren Inloggen

KLM stort ticketgeld passagier op verkeerde rekening

Wie een vliegticket heeft maar besluit om toch niet te vliegen, kan het aankoopbedrag van het ticket terug laten storten. Alleen maken vliegmaatschappijen dit geld regelmatig over naar de reisbemiddelaar in plaats van naar de passagier. Maar als de reisorganisatie failliet gaat of helemaal niet meer blijkt te bestaan, is het lastig om als passagier je geld terug te krijgen. Het overkomt Gerrit en Hella Moerman.

Wie is de contractspartij?

Gerrit en Hella Moerman willen in 2022 op vakantie naar Zuid-Afrika. Ze boeken bij reisbemiddelaar Van Geldorp Reizen. Maar als dit bedrijf ineens met haar werkzaamheden stopt, wil het echtpaar hun geld terug. Ze vragen aan Van Geldorp Reizen de al betaalde reissom van bijna 3.000 euro terug. KLM verzoeken ze om de refund – het geld waarmee de vliegtickets zijn betaald – terug te storten op hun eigen bankrekening. KLM vindt dat geen probleem, maar stort de ruim 4.000 euro op de rekening van de reisbemiddelaar. Want, zegt KLM tegen het echtpaar, het beleid is dat we het geld overmaken aan de contractspartij. Dus degene die de tickets gekocht heeft. En zo staat het echtpaar met lege handen, want van Geldorp reageert niet op verzoeken om de refund naar hen over te maken. Maar klopt het wel wat KLM heeft gedaan? Volgens MAX Ombudsman Jeanine Janssen gaat het hier op meerdere fronten mis. Niet alleen bij KLM en Van Geldorp Reizen, maar ook bij rechtsbijstandsverzekeraar Univé.

Rechtsbijstandsverzekeraar Univé slaapt

Als Meldpunt de stukken inziet van de rechtsbijstandsverzekeraar, blijkt dat deze behoorlijk heeft zitten slapen. Het duurt maanden voordat Univé in actie komt. En als KLM zegt dat het echtpaar geen poot heeft om op te staan, volgt Univé deze redenatie. “En dat is dus niet juist. Er zijn al diverse consumenten naar de rechter gestapt toen hun vliegmaatschappij het geld naar de reisbemiddelaar overmaakte,” vertelt Jeanine. “En deze consumenten kregen gelijk.”

Rechter oordeelt anders

Rechters zijn helder in hun uitspraak: het geld moet naar de persoon van wie het ticket is en niet naar de bemiddelaar zoals een reisorganisatie. Op dit moment loopt er nog een hoger beroep inzake KLM en D-Reizen. Jeanine Janssen volgt de zaak op de voet. “Ook in deze zaak heeft de rechter besloten dat het geld van de vliegtickets niet op rekening van het bijna failliete D-Reizen gestort had moeten worden. Maar KLM zegt dat ze de D-Reizen de tickets had betaald en ook nog eens de refund had aangevraagd.” Wanneer het hoger beroep plaatsvindt, is nog niet bekend.

KLM maakt excuses, Univé vergoedt gedeelte reissom

In het geval van Gerrit en Hella Moerman vraagt het echtpaar zélf de refund aan. Als Meldpunt contact met de vliegmaatschappij opneemt, bieden ze hun excuses aan. Sinds 2021 is het beleid van KLM dat degene die de refund aanvraagt, die ook krijgt op diens rekeningnummer. KLM heeft het dus meerdere malen verkeerd gecommuniceerd aan het echtpaar. Waarom dat zo is gegaan, weet KLM niet. Maar het echtpaar ontvangt eindelijk het geld van de tickets. Univé laat na lang aandringen weten dat zij uit coulance de helft van de betaalde reissom, zo’n 1.500 euro, aan het echtpaar gaan betalen. De andere helft van het bedrag ziet Univé als annuleringskosten.

 

 

 

Geef een reactie

Reactie

    Wij hebben 2 tickets van Singapore Airline voor datum heenreis 29-03-2020 en terug 29-04-2020. Deze zijn uit betaald aan Airtrade Holland B.V..
    Dus ook niet aan ONS.
    De restitutie nummers waren RA-0400114080 en RA-0400114082.
    Totaal prijs € 2263,45 Is er ook nog kans op iets. Dit bedrag is op 09-10-2020 aan D-Reizen uitbetaald.
    D-reizen is weer in de lucht.