Jumbo en AH versoepelen maatregelen en papieren koopzegels verdwijnen
Een bezoek aan de supermarkt is in coronatijd anders dan anders. Neem alleen al het verplicht meenemen van een karretje of mandje. Of u nou 1 boodschap of een hele kar vol nodig heeft. Maar daar gaat verandering in komen. Supermarktketens Albert Heijn en Jumbo hebben laten weten de maatregelen in sommige vestigingen te versoepelen.
Winkelwagen of mandje verplicht
Met de invoering van de corona-maatregelen moest ook het beleid in de supermarkt aangepakt worden. Minder mensen in de winkel, 1,5 meter afstand houden en een winkelwagen of mandje verplicht. Bij veel supermarkten staan in het begin medewerkers om deze manier van werken in goede banen te lijden en de wagens en mandjes schoon te maken.
Versoepeling
Met de algehele versoepeling van de maatregelen, bewegen de supermarkten ook mee. Zo laat de Albert Heijn weten dat in grote winkels waar het eenvoudig is om afstand te houden, een winkelwagen of mandje niet meer verplicht zal zijn. Bij kleinere filialen kan het gebruik van de winkelwagen of het mandje wel verplicht blijven. Het is volgens AH-woordvoerder Pauline van de Brandhof ‘maatwerk’ en het wordt vooral aan de managers van de filialen overgelaten. Zij kennen hun winkel en het winkelend publiek immers het beste. Ook de Jumbo versoepelt het deurbeleid. Er zal niet bij elk filiaal de hele dag meer iemand voor de deur staan, alleen op noodzakelijke momenten.
Schoonmaakstations
Nu de maatregelen worden versoepeld komt er bij de AH-filialen een schoonmaakstation. Hier staan de middelen om de wagens en mandjes zelf schoon te maken. Ook het personeel blijft actief schoonmaken, maar volgens Van de Brandhof gaan we het meer samen oplossen. “Veel mensen geven aan toch nog graag een kar of een mandje te willen gebruiken. Ze hebben er een veiliger gevoel bij”, aldus Van de Brandhof tegen AD. Bij de Jumbo blijft voor alsnog het personeel de karretjes schoonmaken voor de klanten.
De Clipzz en een wasstraat
Een AH-vestiging in Hoogeveen heeft in samenwerking met een speelgoedfabrikant een alternatief gevonden voor het reinigen van de karretjes: de Clipzz. Een handgreep die u zelf om de kar doet en na afloop mee naar huis neemt en zelf ontsmet. De supermarkt eigenaar heeft ze getest en is enthousiast en ze worden gratis aan klanten verstrekt die voor meer dan 25 euro boodschappen doen. Er is ook al een heuse wasstraat voor de winkelwagen bedacht door Mike Panhuizen. De wagen gaat letterlijk door een wasstraat en is binnen 5 seconden ontdaan van ziektekiemen. “We hebben immers niet alleen het handvat, maar ook de zijkanten van de kar vast”, aldus Panhuizen tegen AD.
Spaaracties en koopzegels via de app
Dat boodschappen verandert, nu en in de toekomst, is inmiddels duidelijk. Dat heeft niet alleen invloed op het boodschappen doen zelf, maar ook op de spaaracties van de verschillende supers. Zo kan het sparen van punten en zegels bij de Jumbo in de Jumbo Extra’s app. Het uitgeven van losse zegels is daarmee overbodig. Ook AH grijpt deze situatie aan om de koopzegels voortaan alleen nog via de app aan te bieden. Andere spaaracties waren al digitaal. Volgens de supermarktketen is digitaal sparen milieuvriendelijk en het neemt het besmettingsrisico op het coronavirus af.
Wat niet verandert is: houdt afstand, 1,5 meter, kom zoveel mogelijk alleen, reken zoveel mogelijk contactloos af en wees lief voor de medeklanten en supermarktmedewerkers.
Bron: MAX Vandaag
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
wat gebeurt er met de volle/halfvolle boekjes? Niet iedereen gebruikt apps. Is voor AH en Jumbo wel makkelijk om zo van iets af te komen. Plakzegels voor de diverse acties worden nog steeds gegeven/gekocht. dus.. Als je telefoon kapot of gestolen of wat dan ook is, ben je je geld , want dat vertegenwoordigen die zegels toch, kwijt. Milieuvriendelijker= een app c.q. telefoon moet ook opgeladen worden en stroom is nog steeds niet duurzaam.