Jeanine Janssen: ‘hoortoestellen: Pas op voor misleiding!’
In Nederland hebben we een systeem waarin iedereen met een gehoorverlies van 35 decibel recht heeft op een vergoeding bij de aanschaf van een hoortoestel. 75 procent van de kosten krijgt u terug vanuit de basisverzekering. De overige 25 procent eigen bijdrage kunt u laten bijverzekeren via een aanvullende verzekering. Maar er zijn ook audiciens die adverteren met aanbiedingen dat zij de 25 procent voor hun rekening nemen.
Duizenden euro’s betalen voor hoortoestellen
Toch krijgen we regelmatig berichten van mensen dat ze duizenden euro’s hebben moeten betalen voor hoortoestellen. In de meeste gevallen onnodig, als u het ons vraagt. Het systeem is zo gemaakt dat iedereen met gehoorverlies een gehoortest doet en een vragenlijst invult, waarin u aangeeft hoe goed u in verschillende situaties kunt horen. Daaruit komt een uitslag met welke hoortoestellen u goed zou moeten kunnen horen. Er zijn daarbij 5 categorieën. Hoe minder goed u hoort, hoe hoger de categorie waarin het toestel valt. Er zijn audiciens die vinden dat de toestellen in de 5 categorieën niet goed genoeg zijn. Zij zullen tegen u zeggen dat u een beter toestel krijgt buiten de categorieën. Die toestellen kosten vaak duizenden euro’s. En u krijgt er geen enkele vergoeding voor.
Eerst proberen
Het is dus zaak dat u de vragenlijst goed invult en dat u vervolgens binnen de categorie waarin u valt, toestellen gaat proberen. Mocht het echt zo zijn dat u niet goed kunt horen met een toestel binnen één van de categorieën, dan kan de audicien voor u een bijzondere zorgaanvraag indienen bij de zorgverzekeraar. Maar die zal geen kans van slagen hebben als u niet eerst verschillende toestellen binnen de categorie hebt geprobeerd. Kunt u bij de één niet slagen, dan is het ook raadzaam om het nog eens bij een ander te proberen. U mag overal voor niks de toestellen testen. Zo heeft de ene audicien bijvoorbeeld toestellen waarbij het geluid via de telefoon rechtstreeks in uw oor binnenkomt en de ander heeft dat weer niet.
Goed is goed genoeg
Laat u dus niet misleiden. Het gaat om uw gehoor en het goed mee kunnen doen in de maatschappij. En in 98 procent van de gevallen kunt u dat met de hoortoestellen binnen de basisverzekering. Houdt in uw achterhoofd dat audiciens veel meer geld verdienen aan toestellen die buiten de categorieën vallen, dan erbinnen. En als ze zeggen dat zij u (voor veel geld) een Rolls-Royce kunnen leveren, bedenk dan dat een (veel goedkopere) Volkswagen ook prima rijdt. Hebt u vragen, dan kunt u ons uiteraard bellen op het nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10.00 tot 12.00 uur.
Foto: Shutterstock
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik heb dure hoortoestellen met oplaadbare batterijen, die het gelukkig (na 5 jaar ) nog steeds goed doen.
Nu ben ik plat gebeld door beter horenvoor nieuwe goede toestellen voor euro 5000. Maar ik kan dit niet meer betalen, hoewel kan ik.toch goede oplaadbare toestellen bemachtigen zonder teveel bijbetaling.
Met vriendelijke groet,
Jozien Kramers Schoen
Ik heb 2 soorten hoorapparaten geprobeerd…maar de achtergrond geluid is heel hard..en de gewone gesprekken kan ik nog niet goed horen…nou willen ze dat ik ook toestellen van €5000 ga proberen…heb zo.n gevoel dat ze de zorgverzekering toestellen niet goed afstemmen
Had jij voor 5 jaar ook al die duurdere toestellen die niet vergoed werden door de zorgverzekeraar ??
Hallo Jozien, 5 jaar geleden kochten wij op advies van de audicien, voor mijn vrouw een duur buiten categorie toestel. Oplaadbaar met een aparte lader en USB-aansluiting.
Na 5 jaar ging de lader stuk. Dat kan met de verschillende usb-aansluitingen gemakkelijk gebeuren! Een nieuwe lader kostte bijna 400 euro. Hoeveel batterijen kun je daar voor kopen? En een batterij gaat langer mee dan een opgeladen hoortoestel. Koop geen duur toestel is mijn advies.
Bij het invullen van de gehoortest op papier gaat het al mis. Als je het niet goed invult krijg je wel een veel mindere toestel, zodat het verschil met de duurste wel echt merkbaar is, en je dus misleid wordt om toch die duurdere aan te schaffen.
Als je na de test en het uitproberen toch geadviseerd wordt om de “Rolls-Royce” te kopen vraagt dan om de categorie 4 of 5, en als ze die niet willen leveren gaat dan naar een ander maar informeert ook je verzekering over deze verkoper.
Goedemorgen, ik vind dit een uiterst belangrijke informatie.
Wellicht goed om dit bericht tzt opnieuw te plaatsen.
Nou heb al 40 jaar hoortoestellen van Hans anders en daar krijg ik ze altijd gratis.
Maar ik heb er altijd die het ziekenfonds vergoed en de rest vergoed Hans anders.
Je kan wel duurdere nemen, maar daar hoor je ook niet meer mee.
Want als je op een feestje zit, hoor je totaal niet en het is allemaal gekakel door elkaar, daar kan je geen touw aan vast knopen, dus met veel opties is gewoon zakken vullen.
En ik waarschuw vooral oudere mensen, want die worden geplukt en er worden duurdere aangeprezen.
Trap er niet in mensen het is gewoon pure diefstal.
Een hoortoestel is perfect als je met 3 of vier man aan tafel zit in de huiskamer, maar op een feest of bingo of iets anders waar het druk is het niet te doen om iets te volgen of gesprek te hebben.
Er is maar 1 goed gehoor en dat zijn goede oren en daar kan niets tegen op.
Ik vind het heel jammer dat de audicien degene is die telkens ‘geframed’ wordt. De vergoede hoorzorg is er op gericht om de kosten voor de gezondheidszorg beheersbaar te houden en daarvoor adequate zorg te leveren.
Als professional weet ik dat hoortoestellen binnen de categorieën prima hoortoestellen zijn. Het is de taak van de audicien om uit te leggen dat er prima zorg is, echter als professional heb je ook de taak om de slechthorende te informeren dat er ook meer dan prima is. De audiciens die ik ken zijn betrokken en willen, net als de meeste zorgverleners, liever de beste zorg leveren dan prima zorg. En als het om gezondheid gaat, willen de meeste slechthorenden liever het maximale uit hun gehoor halen dan prima horen.
Het zou mooi zijn dat een betrokken beroepsgroep niet keer op keer wordt neergezet als een stelletje autoverkopers. Laten we, ipv een polariserend artikel schrijven, vooral gezamenlijk en constructief kijken naar mogelijkheden om de hoorzorg verder te verbeteren en dat er serieus gekeken wordt naar het model en de financiering.