Jeanine Janssen heeft het gehad met de reisvouchers
Menigeen zie door de bomen het bos niet meer. Met welke reisvoucher ben ik veilig? In het begin van de coronapandemie is de coronavoucher in het leven geroepen. Reisorganisaties moesten de pakketreizen annuleren en konden al die mensen niet meteen hun geld terugbetalen. Prima, maar de wildgroei die daarna ontstond bevalt MAX Ombudsman Jeanine Janssen niet.
Dekking
“Het veilige aan de pakketreisvouchers was de dekking door de Stichting Garantiefonds Reisgelden, kortweg SGR. De waarde van de vouchers was verzekerd bij een mogelijke faillissement van de reisorganisatie. U als consument mocht uw geld terugvragen, maar om de branche te steunen werd deze voucher breed geaccepteerd door consumenten.
Niet-gedekte vouchers
Ze zouden 1 jaar geldig zijn en wie de waarde niet voor een nieuwe boeking wilde inzetten, zou het geld een jaar later terugkrijgen op zijn rekening. Ook andere bedrijven in de vakantiesector kwamen met vouchers, waaronder de huisjesbranche, verenigd in Hiswa-Recron. Dat waren echter niet-gedekte vouchers. Gingen de huisjesverhuurders failliet, dan kon de consument alsnog fluiten naar zijn geld.
Ook de luchtvaartbranche, zonder garantiefonds, begon met het uitdelen van vouchers. Totdat de Europese Commissie zei dat ze verplicht waren om het geld van de vliegtickets uit te betalen aan de consument.
Daarnaast gebruikten allerlei losse accommodaties en evenementen ook vouchers. Meestal ook niet gedekt door een garantiefonds, waardoor de consument bij een faillissement alsnog zijn geld kwijt zou zijn.
Vouchers mag u weigeren
Gelukkig zijn we nu van al die diverse problemen af. Er worden geen nieuwe vouchers meer uitgereikt. Wil iemand ze u wel aanbieden? Weiger ze en vraag uw geld terug!
Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.”