Ingebrand logo en groene waas bij dure oled-tv’s
Het is vaak een hele uitgave, maar dan heb je er ook jaren plezier van: een televisie. Maar bij de oled-tv’s van LG en Philips kunnen er na een aantal jaren problemen optreden. Gezichten worden groen en logo’s blijven permanent in beeld. Waar heb je als consument dan recht op?
Logo’s in beeld
Mario Jansen kocht in 2015 een oled-tv van LG voor 5.100 euro. Maar na 2 jaar blijft het logo van RTL permanent in beeld. Er komt een monteur langs die het beeldscherm vervangt. Jansen moet wel de monteurskosten betalen. Maar na een jaar zijn er weer logo’s permanent zichtbaar. Nu die van NPO en het ‘live’ logo van Ziggo. Deze keer krijgt Jansen niet gratis een nieuw scherm. Het valt buiten de garantie en hij zal honderden euro’s zelf moeten betalen. “De regel is dat ze na 2 jaar kosten in rekening gaan brengen. Maar het is een scherm van 2500 euro, wat mag ik daar van verwachten?”
Philips en LG
Op de redactie van Meldpunt komen meerdere klachten binnen over oled-tv’s van LG en Philips. De klachten gaan niet alleen over ingebrande logo’s, maar ook over strepen en groene gezichten. En iedereen die er over klaagt, moet na 2 jaar zelf bijdragen in de kosten om het scherm te repareren. En dat klopt niet, zegt MAX Ombudsman Jeanine Janssen.
Na 2 jaar ook garantie
“Op elk product zit 2 jaar wettelijke garantie. ” vertelt Jeanine. “Maar ook als een product daarna stuk gaat en je had dat niet hoeven verwachten, dan heb je recht op kosteloos reparatie of herstel. Je moet daarbij wel kijken naar de levensduur, want je kunt niet eeuwig kosteloos blijven herstellen. Maar bij de tv van Mario Janssen is de economische levensduur 6 tot 8 jaar, dus moet hij terug naar zijn winkelier voor een nieuw beeldscherm. Maar die kennen de regels vaak niet en sturen je naar huis met het bericht dat je zelf een deel van de kosten moet betalen. Of zelfs helemaal.”
Niet normaal tv-gebruik
Volgens LG en Philips zouden logo’s niet moeten inbranden, als je normaal tv kijkt. Dat logo’s kunnen inbranden, zou worden aangegeven bij de aankoop en in de handleiding van de tv. Als consumenten wel problemen ervaren, moeten ze terug naar de winkelier. Jeanine Janssen is het hier niet mee eens. “Als je zo’n dure tv koopt, moet die gewoon goed zijn. En moet het niet uitmaken hoe je tv kijkt.”
Beleid NPO
Zelf heeft Mario een andere oplossing: maak de logo’s transparanter, dan branden ze ook niet in. Maar het beleid van NPO is dat omroepen zelf mogen bepalen of ze een logo in kleur of juist transparant hanteren. De NPO zelf, heeft een andere oplossing. Bij live-tv kijken verandert het logo van NPO na een minuut van kleur naar transparant. Alleen bij kijken via ‘on demand’ blijft het logo in kleur.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Hier helaas hetzelfde probleem met mijn LG oled van 2000 euro
3 jaar geleden gekocht bij platte tv, daar vorig jaar contact gezocht vanwege inbranding. Het enige wat ze wilden was dat ze hem repareerden op mijn kosten.
Contact gezocht met LG, die wilden hem ook maken, maar dan moest ik 799 euro zelf betalen. Ik heb het toen laten zitten, zoveel geld vind in de inbranding niet waard.
Nav jullie uitzending heb ik opnieuw contact gezocht, met duidelijke foto’s van de inbranding en de link naar deze uitzending, de quote van de ombudsman. Maar ze blijven bij hun standpunt dat ze voor een tv van 3 jaar geen garantie geven, en dat ze hooguit de helft van de reparatiekosten willen betalen, en anders konden ze me een nieuwe tv aanbieden met korting, een lg voor 1400 euro of een samsung voor 1700 euro