Registeren Inloggen

Hypotheekverstrekkers lappen regels aan hun laars

Wie een hypotheek wil oversluiten moet in veel gevallen een oversluitboete betalen. De boete is wettelijk toegestaan, maar moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. En daar gaat het bij veel hypotheekverstrekkers regelmatig mis. Maar 3 van de 12 onderzochte verstrekkers is volgens Ikbenfrits.nl niet transparant genoeg over de berekening van de oversluitboetes.

Wanneer u uw hypotheek wilt oversluiten, moet u een oversluitboete betalen. Deze boete moet het ‘verlies’ dat de hypotheekverstrekker heeft doordat het minder lang rente ontvangt, opvangen. Voorwaarde is wel dat deze boete niet hoger mag zijn dan het bedrag dat de verstrekker misloopt. Deze voorwaarden heeft de  Autoriteit Financiële Makten (AFM) in 2017 in een leidraad opgesteld. Deze leidraad is met terugwerkende kracht ingegaan. Alle boetes die na 14 juli 2016 zijn berekend, moeten ook volgens de nieuwe norm zijn opgebouwd.

Transparantie

Transparantie is noodzakelijk bij het betalen van een boete. Want als u betaalt, dan wilt u exact weten hoe het bedrag is opgebouwd en waar de bedragen op zijn gebaseerd. Staat er in een herberekening niet genoeg informatie, dan is het ook niet mogelijk om de boete te controleren. Hypotheekverstrekkers kunnen op deze manier geld vragen zonder dat u doorheeft waarvoor.

Steekproef

Om na te gaan of de verstrekkers zich aan de regels houden, heeft Ikbenfrits.nl per aanbieder 3 oversluitnota’s bekeken. Deze zijn uitgegeven in de periode september 2019 tot en met april 2019. Uit het onderzoek blijkt dat de Rabobank het slechts scoort, gevolgd door SNS, Woonfonds en Hypo Trust. Argenta, Centraal Beheer, Florius, A.S.R. en Aegon doen het ook nog niet helemaal goed, stelt Ikbenfrits.nl. De verstrekkers die het best scoren zijn Westland Utrecht, ING en ABN AMRO. Zij houden zich volgens de steekproef wel aan de wettelijke leidraad. In juni 2018 publiceert de AFM een onderzoek over het naleven van de leidraad. Ook dan blijken veel verstrekkers onvolledige of onbegrijpelijke aflosnota’s te verstrekken.

Herstel

De AFM stelt naar aanleiding van het onderzoek in 2018 dat banken huizenbezitters compenseren voor de teveel betaalde vergoeding en dringt aan dat aanbieders hun fouten herstellen en de wijze waarop zij de boete berekenen, herstellen. Ikbenfrits.nl hoopt met het vervolgonderzoek dat alles rondom hypotheken transparant en begrijpelijk wordt gemaakt voor klanten.

(BRON: MAX Vandaag)

Geef een reactie