Hoeveel kost een 0900-nummer?
“Dit informatienummer kost 90 cent per minuut, plus uw gebruikelijke belkosten.” Informatienummers kosten vaak geld. Maar welk bedrag mag in rekening wordt gebracht? En wie krijgt het geld? Dit artikel geeft uitleg.
Wat is een informatienummer?
Informatienummers en servicenummers beginnen met 0800, 0900, 0906, 0909 of 18. U kunt aan het nummer zien welke dienst geleverd wordt. Zo zit achter een 0900-nummer meestal een klantenservice en achter een 0800-nummer een informatiedienst. Het bellen naar 0800-nummers is gratis. Maar er zijn kosten verbonden aan het bellen naar de 0900-, 0906-, 0909- en 18-nummers.
Aan wie betaalt u?
Voor het bellen naar een informatienummer betaalt u vaak 2 tarieven: het beltarief en het informatietarief. Het beltarief betaalt u aan de provider. Het informatietarief, de kosten voor de dienst, gaat naar de aanbieder van het nummer. De kosten verschillen per informatienummer.
Wat mag wel en niet?
De aanbieder moet de kosten duidelijk en goed verstaanbaar vermelden. Het beltarief, starttarief en informatietarief moeten apart worden vermeld. Is er geen start- of informatietarief? Dan moet de aanbieder nog wel vertellen dat u de gewone belkosten betaalt. Betaalt u per gesprek? Dan moet u horen wat dit gesprek u kost. Als de aanbieder het informatienummer voor zijn klantenservice gebruikt, kost dit niets extra. U betaalt dan alleen de gebruikelijke belkosten en geen informatietarief.
Wat als u te veel betaalt?
Wordt er tijdens het gesprek niet verteld hoeveel de kosten zijn? Of heeft u meer betaald dan werd gemeld? Neem dan contact op met uw telefoonaanbieder of met de aanbieder van het informatienummer. Probeer samen tot een oplossing te komen. Lukt dit niet? Schrijf dan een brief of e-mail en vraag om een oplossing. Stel in de brief een redelijke antwoordtermijn en omschrijf welke stappen u neemt als men niet met een goede oplossing komt.
Gepeperde rekening
Jan Manché uit Diemen is klant bij ING. Als hij op een dag belt met zijn bank, wordt hij eindeloos in de wacht gezet. Hij krijgt niemand aan de lijn, maar wel een gepeperde telefoonrekening. In deze video ziet u zijn verhaal en vertelt Jeanine Janssen waar Manché recht op heeft.
Bron: ConsuWijzer, ACM