Help, door een nabetaling een smak geld terugbetalen? Dit kunt u doen
Opeens valt er een brief op de mat met daarin de boodschap dat u honderden of zelfs duizenden euro’s moet terugbetalen. De reden: u hebt zonder het te weten te veel geld gekregen van een instantie, of te weinig betaald. Wat moet u doen?
Onbewust te veel geld ontvangen of te weinig betaald
Bij de MAX Ombudsman en MAX Meldpunt melden zich regelmatig mensen die plotseling te horen krijgen dat ze een smak geld moeten terugbetalen. Ze kregen bijvoorbeeld te veel (partner)pensioen of betaalden een te lage eigen bijdrage voor zorgkosten. Terwijl ze zelf niets verkeerds hebben ingevuld. We leggen uit wat u moet doen als u zo’n bericht over nabetaling ontvangt.
Opheldering over nabetaling
Vraag om opheldering. Pak de telefoon en vraag de instantie of het bedrijf wat er precies aan de hand is. Leg uw situatie uit, bijvoorbeeld waarom u het bedrag dat u moet terugbetalen niet kunt missen. En probeer duidelijk te maken dat u niks te verwijten valt.
Regeling
Vraag vervolgens of er iets te regelen valt. Bijvoorbeeld dat de instantie of het bedrijf de terugvordering (tijdelijk of voorlopig) stopzet, het teruggeëiste bedrag (deels) kwijtscheldt of dat er een mogelijkheid is voor een betalingsregeling. Vraag om ‘coulance’, om de regels en procedures in uw geval minder strikt en hard toe te passen.
Bezwaar tegen nabetaling
Maak ook formeel bezwaar tegen de terugvordering per mail of per brief. Zo heeft u zwart op wit bewijs hiervan. In het bericht van de instantie hoort te staan hoe dat moet. Komt u er niet uit? Bel de instantie opnieuw en vraag hoe u bezwaar moet maken.
Onderbouw in uw bezwaar waarom u de nabetaling niet terecht vindt. Vindt u dit moeilijk? Schakel dan de hulp in van iemand uit uw omgeving, zoals een buurman of familielid. Maak in ieder geval duidelijk dat u van de instantie eist dat deze wacht met geld terugvorderen, tot uw bezwaar afgehandeld is.
Rechtsbijstand
Komt u er niet uit met de instantie of het bedrijf? Schakel dan vervolgens de hulp in van uw rechtsbijstandverzekering, als u die heeft.
Dossier
Heeft u iemand van de betreffende instantie aan de lijn, maak ondertussen aantekeningen van wat er wordt gezegd, en noteer de naam en functie van uw gesprekspartner. Bewaar alle brieven, e-mails en andere correspondentie, ook aantekeningen van gesprekken. Vraag van telefonische afspraken en toezeggingen een schriftelijke bevestiging. Bewaar alles netjes in een klapper of map. Maak in uw mailbox een aparte map aan waarin u alle mailcorrespondentie kunt bewaren.
Gespreid terugbetalen
Moet u ondanks alle inspanningen uiteindelijk tóch betalen? Vraag dan of u dat gespreid mag doen, in kleinere bedragen uitgesmeerd over een langere periode.
Niet akkoord
Als het geld dat wordt teruggepakt valt onder inkomen, zoals een pensioenuitkering, dan kan het zo zijn dat dat niet teruggepakt mág worden. In dat geval is het altijd verstandig om eerst rechtshulp in te schakelen. Misschien hoeft u niet akkoord te gaan met een terugbetaling.
MAX Ombudsman
Bent u lid van MAX, dan kunt u zich voor hulp of advies ook melden bij de MAX Ombudsman. U kunt elke werkdag tussen 10:00 en 12:00 uur bellen tijdens het telefonisch spreekuur: 035-6775511.
ABP gaat schade van ruim 8.000 gedupeerde pensioendeelnemers vergoeden
Bron: Archief, MAX Ombudsman. Foto: Shutterstock