Geduld consumentenbond met PostNL raakt op
De Consumentenbond wil met PostNL in gesprek over de vele klachten. De bond is er klaar mee dat er zoveel klachten binnenkomen over de pakketbezorging.
Bovenaan klachtenlijst
Geen enkel ander bedrijf zorgt voor zoveel klachten als PostNL. En dat moet anders, meldt de Consumentenbond. Het postbedrijf staat altijd bovenaan op Klachtenkompas. Dit is een online klachtenwebsite van de Consumentenbond. Ook in 2018 was PostNL lijstaanvoerder met ruim 4600 klachten. In 2017 en 2018 stijgt het aantal klachten over PostNL explosief. In deze periode verdubbelt het aantal klachten.
Pakket kwijt
De meeste klachten gaan over een pakketje dat kwijtraakt (18 procent). Of over bezorgers die ten onrechte aangeven dat de ontvanger niet thuis is (16 procent). Hierdoor worden pakketten een dag later geleverd.
https://twitter.com/MAXmeldpunt/status/1110909409499201539
Afwikkelingen klachten
Vooral de manier waarop PostNL klachten afhandelt leidt tot ergernis. Maar liefst 17 procent van de klachten die de Consumentenbond ontvangt, gaat hierover.
Wettelijk verplicht
Olof King van de Consumentenbond vindt dat PostNL te makkelijk met klachten omgaat. Het bedrijf moet volgens de wet klachten volgens de procedure afhandelen. “Je kan klanten niet zomaar wegzetten”.
Reactie PostNL
PostNL meldt dat zij hun dienstverlening aanpassen. “Er is zeker ruimte voor verbetering”. Ook wil het postbedrijf klanten meer controle geven over hun pakket. Hoe dit er uit gaat zien is nog niet bekend.
Verder lezen
Eerder besteedde Meldpunt al aandacht aan de problemen bij PostNL. Via een steekproef testen wij de kwaliteit van de briefbezorging. De resultaten zijn opvallend.