Garantieregels en geld terug bij cadeaus, zo zit het
Sinterklaas en Kerst zijn alweer geweest. De jacht op leuke cadeaus is voor de meeste mensen voorlopig voorbij. Mocht u toch graag een cadeau terug willen brengen, waar moet u dan rekening mee houden? Hieronder zetten we de garantieregels voor u op een rijtje.
1) Koop is koop
In principe mag u er niet meer vanaf als u iets koopt in een winkel. Gelukkig bieden veel winkels u de mogelijkheid om de producten terug te brengen als iemand toch liever iets anders wilt hebben. Vaak gelden in deze periode van het jaar hiervoor zelfs extra lange termijnen. U heeft wel uw aankoopbewijs nodig, oftewel de bon. Bewaar deze dus goed.
2) 14 dagen bedenktijd
Voor aankopen via internet geldt een termijn van 14 dagen waarbinnen u kosteloos mag annuleren. Maar let op: maatwerk is uitgezonderd! Dus laat u een T-shirt voor uw kleinkind bedrukken met een eigen tekening, dan vervalt de bedenktijd. Ook bederfelijke waren, voor bijvoorbeeld het kerstdiner, vallen niet onder de bedenktijd.
3) Recht op vervangend product
Is een product niet goed, dan heeft u recht op een vervangend product. Dit betekent: niet uw geld terug, maar een ander, wel functionerend product. Ze moeten dan wel hetzelfde of iets vergelijkbaars kunnen leveren. U hoeft geen genoegen te nemen met een alternatief dat u niet vergelijkbaar vindt.
4) Kosteloos ontbinden
Krijgt u wéér geen goed product, stuur er een aangetekende brief bij dat u nog 1 keer akkoord gaat met vervanging, maar dat u daarna gebruikmaakt van uw recht om kosteloos te ontbinden. En dan hoort u uiteraard wél uw geld terug te krijgen.
5) Bewijslast voor kapotte spullen
Het is niet zeldzaam dat er discussie ontstaat over of iemand iets zelf stuk heeft gemaakt of niet. In het 1e jaar na koop is de bewijslast echter omgedraaid. De winkel moet bewijzen dat ‘het gebrek niet al in eerste aanleg aanwezig was’. En dat is voor een winkelier een moeilijke bewijslast. Zit u net aan het gourmetstel en valt het apparaat uit, dan moet de winkelier bewijzen dat u iets heeft gedaan waardoor het stel kapotging.
6) Cadeaubonnen
Heeft u een cadeaubon gekregen of cadeau gedaan? Hou er dan rekening mee dat als het desbetreffende bedrijf failliet gaat, de waardes op de kaarten kunnen vervallen. Zo verdween bij het faillissement van V&D maar liefst 9,5 miljoen euro van de consumenten in het afvoerputje. En we herinneren ons nog allemaal de service die de curator van Intertoys bood om nog een paar dagen met de bonnen te kunnen betalen; het werd een complete chaos voordat alsnog de ‘kaarten-geldkraan’ dichtging. Ons advies is daarom: heeft u een cadeaubon, verzilver deze dan zo snel mogelijk. Want al gaat een bedrijf niet failliet, de geldigheid van de kaart verloopt meestal na een bepaalde periode.
Zelf vragen?
De rechten kunnen veranderen. Twijfelt u of heeft u zelf vragen? Dan kunt u als MAX-lid altijd bellen met MAX Ombudsman.
(Foto: Shutterstock)