Energieprijs daalt, online bereik energieleveranciers stijgt
Consumenten krijgen iets meer ademruimte. Want na maanden dure energie, is Eneco de eerste energiereus die een prijsverlaging van gas en elektriciteit aankondigt. De prijs aan de inkoopkant is namelijk al een tijdje flink aan het zakken. Tegelijkertijd meldt marktonderzoeker GfK dat het online bereik van energieleveranciers fors groeit.
Eneco koploper
Eneco loopt momenteel voor in de prijsverlaging. Daar is nu dus ook de ruimte voor, want gas is sinds de ‘hoofdprijs’ eind augustus 2022 ruim 60 procent goedkoper geworden. Dit betekent dat het bedrijf een nieuw tarief zal invoeren per 1 november. Klanten zullen dan 3,17 euro (22 cent minder) per kubieke meter gas en 79 cent (5 cent minder) per kWh elektriciteit betalen.
De verwachting is dat Vattenfall en Essent snel zullen volgen met de aankondiging van hun tarieven vanaf 1 januari 2023. Een aantal kleinere prijsvechters doet dat nu al. Zo is het variabele gastarief bij Budget Energie vorige week al van 2,72 euro per kubieke meter naar 2,61 euro verlaagd.
Waarom energie nu wel goedkoper?
Waarom kan energie nu ineens wel goedkoper zijn? Dat komt omdat er meer gasaanvoer is, bijvoorbeeld als vloeibaar aardgas (lng). Daarnaast levert gasexporteur Noorwegen ook meer. Voor de klant is daardoor het moment aangebroken dat die verlaging eindelijk ook eens in de prijzen tot uiting komt.
Tegelijkertijd is echter de vraag voor besparing op energie en het milde herfstweer afgenomen. Doorgaans heeft dat een wat minder gunstige invloed op de prijzen. En er is nóg een zaak die de prijs negatief beïnvloedt: de gasopslagen met duur ingekocht gas zitten vol. Waarom zouden de leveranciers die goedkoop verkopen? Toch is de consument voorlopig wat gunstiger uit dan recent het geval was.
Consument meer op energiewebsites
Dat de energieprijzen vrijwel iedereen aan het hart gaat, blijkt ook uit het online bereik van Nederlandse energieleveranciers. In september 2022 is dit gestegen naar bijna 6 miljoen personen van 13 jaar en ouder. Vergeleken met vorig jaar (2021) aan het begin van de prijsstijgingen, is dat een stijging van meer dan 13 procent. Dat komt neer op bijna 690 duizend personen meer, die de energiewebsites bezoeken of die van prijsvergelijkers (+30 procent). Cijfers van marktonderzoeker GfK tonen deze bevindingen aan. De piek is gemeten bij de aankondiging van het prijsplafond op 20 september 2022.
Energieprijs nadelig
De stijgende prijzen treffen iedereen, maar het energieprobleem leeft echter vooral in de lagere sociale klasse (CD). Ook de cijfers laten dat zien: 46 procent van de website bezoekers is afkomstig uit deze categorie. Van de hogere sociale klasse bekijkt 35 procent regelmatig de website van energiebedrijven en prijsvergelijkers.
(Bron: ANP, AD, GfK. Foto: ANP)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Waarom krijgen andere leveranciers geen boete? Buiten die genoemde hierboven beschreven, Vattenfall is ook nog niet bereikbaar, telefonisch niet? en de mail komt gewoon retour,maildeleverisystem of zoiets geeft de computer aan.
Als ze langs de deuren lopen om hun pakket aan te bieden,is het wel zo geregeld allemaal! Maar als er problemen zijn, geven ze niet thuis, triest triest triest
Beste Rollercoaster. U gaat wel wat kort door de bocht? Zoals het artikel vermeld zitten de opslagen van de leveranciers vol met het, duur ingekochte, gas. Hiervoor heeft dus ook de leverancier veel voor moeten betalen aan de speculanten. Deze lijken de werkelijke schuldenaren aan de prijsopdrijvingen. Als er al sprake is van een boete dan hoort hij dus daar thuis. Hoe dan ook, dit “dure gas” zal een keer verbruikt moeten worden en terugverdiend. Door nu goedkoop gas er bij te doen kan de gemiddelde prijs dalen. Maar duidelijk mag zijn dat de gasprijs altijd hoger zal zijn dan hij was tot…. het dure gas verkocht is en er nieuw goedkoop gas gekocht kan worden. Dit even los van het feit dat we met zijn allen van “het gas af” moeten. Dan zijn er dus prijsvechters die gas met verlies verkopen om eerst maar eens contracten te verzamelen. Hebben die genoeg dan gaan de prijzen naar het pijl van de rest en kan men de schade terugverdienen tenzij…. het gas niet goedkoper wordt dan vallen ze, zoals eerder al, gewoon om. Paniek en een hoop gezeur. Vattenfall is tot nu toe, aangaande de prijzen en de aanpassingen daarvan, altijd wat behoudender geweest dan bijvoorbeeld Eneco. Dit is soms in het voordeel en soms in het nadeel van de cliënt. Ze zijn echter wel altijd een betrouwbare leverancier geweest. Dat ze telefonisch niet- of slecht bereikbaar zijn zou kunnen nu iedereen aan het bellen is over het niet kunnen betalen van de rekening enzovoort. Dat uw mail niet bezorgd wordt kan vele andere oorzaken hebben. U gebruikte een verkeerd email adres of, en dat is gezien uw melding veel waarschijnlijker, uw mailserver is tijdelijk niet bereikbaar danwel uw internet heeft een kleine “hickup”. Maar om dat te beoordelen zou u de juiste melding even moeten vermelden. Dus, geen paniek, kijk uit met prijsvechters (leer van het verleden)en alles komt goed.