Een beter aanbod voor uw abonnement of contract? Zo onderhandelt u daarover
Op vakantie onderhandelen lijkt meer voor de hand liggend dan onderhandelen over uw vaste lasten. Maar aan dat laatste heeft u hoogstwaarschijnlijk een stuk meer. En in sommige gevallen is dit ook helemaal niet gek. Hoe u kunt zorgen voor een voordeliger contract of abonnement, leest u in dit artikel.
Proberen
Onderhandelen over geld lijkt wellicht ongemakkelijk. Zeker als de prijzen voor een abonnement of een contract vast lijken te staan. Toch kan het geen kwaad om eens navraag te doen, want u zou zomaar eens een stuk minder hoeven te betalen voor dezelfde, of zelfs meer, service. Om het gesprek soepeler te laten verlopen en een beter aanbod te krijgen, kunt u vast een aantal dingen doen.
Wees voorbereid
Zo doet u er goed aan om goed voorbereid te zijn. Pak de rekeningen erbij en bekijk goed wat u betaalt, voor welke service. Bedenk ook of u al lang klant bent. Want dit kan in uw voordeel werken.
Wat is het aanbod bij anderen?
Naast goed te weten wat u betaalt voor welke service, is het ook verstandig om eens rond te kijken bij concurrenten. Wat bieden zij? En is dit voordeliger? Zo kunt u overleggen over een nog betere deal bij uw huidige provider of bedrijf.
Wat voor deal wilt u?
Door een doel te stellen, zult u minder snel onder de indruk zijn van verkooppraatjes. Wat wilt u graag anders zien? Wilt u bijvoorbeeld dezelfde service voor minder geld? Of wilt u liever een upgrade voor hetzelfde bedrag? Zet hoog in.
Om het uzelf makkelijker te maken om vast te houden aan uw doel, kunt u dit uitschrijven. Beschrijf eventueel ook aanbiedingen van concurrenten, te verwachten vragen en uw antwoorden hierop.
Even stil
Ondanks dat u goed voorbereid bent en misschien zelfs een script heeft, is het helemaal niet erg om stiltes te laten vallen tijdens het gesprek. Integendeel. Dit wordt al snel als ongemakkelijk ervaren en daardoor zal de ander sneller beginnen met praten. Hier kunt u weer op inspelen.
Vriendelijk zijn helpt
Blijf tijdens het gesprek vriendelijk naar de verkoper. Op die manier zult u een stuk meer bereiken dan wanneer u boos en dwingend bent. Dit betekent echter niet dat u niet duidelijk moet zijn en kunt laten vallen dat u graag klant wilt blijven, maar bij een beter aanbod genoodzaakt bent om over te stappen naar een concurrent met betere deals. Wees ook bereid om dit te doen als u geen beter aanbod krijgt.
Ga niet meteen akkoord met het aanbod
Wordt er een beter aanbod voorgesteld? Dan hoeft u niet meteen akkoord te gaan. U kunt zelf aangeven dat het nog niet helemaal goed genoeg is voor u. Door dit aan te kaarten, kunt u wellicht een nog betere deal binnenhalen. Ook als u niet meteen wilt beslissen, kunt u vragen om het aanbod te noteren. Dan kunt u er later op terugkomen.
Komt u er niet meteen uit, dan kunt u vragen of zij u op een ander moment kunnen benaderen met een voorstel. Zo kunt u nog rustig nadenken, en zet u het bedrijf aan het werk.
(Bron: Archief, Business Insider, Consumentenbond. Foto: Shutterstock)