Registeren Inloggen

Dit kunt u doen als u uw aanbetaling niet terugkrijgt

Als koper van een product heeft u soms te maken met een wettelijke bedenktijd. U kunt dan uw (aan)betaling terugkrijgen als het product niet bevalt. Maar wat nou als een bedrijf daar niet aan meewerkt? MAX Ombudsman Jeanine Janssen legt uit wat u kunt doen.

Geldt er voor alle aankopen een bedenktijd (en aanbetaling terug)?

“Nee, als u iets in de winkel koopt geldt er in principe: koop is koop. De winkel hoeft dus niet mee te werken om de verkoop terug te draaien (en de betaling of aanbetaling terug te geven). Gelukkig bieden veel winkels die service (om u te bedenken) wel.”

Online
“Voor online aankopen geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Dit betekent dat u altijd binnen 14 dagen kosteloos kunt annuleren (en dus uw betaling of aanbetaling terug kunt krijgen). De verzendkosten kunnen wel voor uw rekening zijn. Overigens geldt het terugdraaien van online verkopen niet voor ‘maatwerk’. Als u een T-shirt van een kleinkind laat bedrukken met een eigen tekening, dan heeft u geen bedenktijd. Ook producten die kunnen bederven, zoals het kerstdiner, vallen niet onder de bedenktijd.”

Thuis
“Het kan ook zijn dat u een aankoop niet in een winkel heeft gedaan en ook niet online, maar bijvoorbeeld bij een adviseur die bij u thuis langs is geweest. Dit noemen ze: ‘buiten verkoopruimtes gesloten overeenkomsten’. Voor deze vorm geldt ook een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.”

Hoe kan ik het beste opzeggen (om aanbetaling terug te krijgen)?

“Ik raad mensen altijd aan om op te zeggen via een aangetekende brief. Als u opzegt zonder aangetekende brief, heeft u geen bewijs van opzegging en kan een bedrijf zeggen dat het niks ontvangen heeft. Bewaar het bewijs van de aangetekende brief altijd goed!”

Wat als een bedrijf daar niet op ingaat?

“Als het bedrijf niet reageert, is het handig om een herinnering te sturen. Als het bedrijf dan nog steeds niet meewerkt of reageert, moet u wat anders verzinnen. U kunt bijvoorbeeld naar een geschillencommissie, of contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering. Ik leg de verschillende mogelijkheden uit.”

Geschillencommissie

“Veel bedrijven zijn aangesloten bij een geschillencommissie. Als u er niet uitkomt met een bedrijf en het bedrijf is daarbij aangesloten, dan kunt daar contact mee opnemen. Dat kunt u doen via de website van de geschillencommissie. Een procedure bij een geschillencommissie kost vaak geld, maar u krijgt het weer terug als u gelijk krijgt. Als u niet in uw gelijk wordt gesteld, bent u het geld kwijt. De bedragen die geschillencommissies rekenen, zijn per aankoop en commissie anders. Het is handig om voordat u zaken doet met een bedrijf, te kijken of het is aangesloten bij een geschillencommissie.”

Rechtsbijstandverzekering

“Ik raad iedereen aan een rechtsbijstandverzekering af te sluiten. We leven in een wereld waarin best wat juridische conflicten zijn. Veel mensen zeggen dat er bij hen niks aan de hand is, maar dat kunt u van tevoren niet bedenken. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft, kunt u meteen contact opnemen met uw verzekeraar en die pakt het verder op. Bij veel verzekeraars kunt u kiezen uit verschillende modules zoals: verkeer, huis, consumentenzaken, of arbeidsconflicten.”

Gang naar de rechter

“U kunt natuurlijk altijd een rechtszaak aanspannen tegen een bedrijf. Maar beter is het om naar de geschillencommissie te gaan of gebruik te maken van uw rechtsbijstandverzekering. Als dat niet mogelijk is, dan raad ik aan een goede kosten- baten afweging te maken voordat u naar de rechter stapt. Er zitten namelijk financiële risico’s aan procederen. Wanneer u bijvoorbeeld geen gelijk krijgt, kan het zijn dat u de proceskosten van de ander ook moet betalen.”

Contact opnemen met MAX Ombudsman

“Wanneer u vastloopt met een bedrijf of organisatie, kunt u tijdens het hele proces contact opnemen met de MAX Ombudsman. Dagelijks is er een telefonisch spreekuur voor MAX-leden en daar kunt terecht met uw vragen, problemen of klachten, elke werkdag van 10 tot 12 uur. Bel ons op het telefoonnummer: 035-6775511 en we geven vrijblijvend advies.”

In 2019 heeft Meldpunt aandacht besteed aan aanbetalingen en bedenktijd.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie