Consumenten pikken ‘krimpflatie’ niet langer. Foodwatch begint protestactie
Minder krijgen van een product, maar er méér voor betalen. Of een kleinere verpakking leveren, maar verkopen tegen dezelfde prijs of meer. Het gebeurt dagelijks. Het verschijnsel heeft al een naam gekregen: ‘krimpflatie.’ De term behoeft nauwelijks uitleg. Voedselwaakhond foodwatch heeft zijn achterban al opgeroepen om te protesteren. De Consumentenbond heeft ook net een onderzoek gepresenteerd.
Protestmails
Bij De Consumentenbond zijn al 900 meldingen over krimpflatie binnengekomen. De belangenorganisatie roept fabrikanten en supermarkten op transparant te zijn over deze verkapte prijsstijgingen. Voedselwaakhond foodwatch Nederland, gooit er nog een schepje bovenop en is een online protestactie gestart, waarbij consumenten een protestmail kunnen sturen. “Laten we samen een einde maken aan deze stille misleiding,” zegt foodwatch uitdrukkelijk op zijn website. In oktober 2022 heeft Meldpunt al aandacht besteed aan dit fenomeen.
Voorbeelden van krimpflatie
Het bekendste voorbeeld van krimpflatie, van een kleinere verpakking voor min of meer dezelfde prijs, is het colablikje. Maar er zijn inmiddels veel meer gevallen bekend. Het gaat van limonadesiroop tot koffiepads en van theezakjes tot koekjes. Al deze producten liggen in de winkels in een kleinere verpakking, terwijl de prijzen gelijk zijn gebleven of hoger zijn geworden. Dat noemt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, oneerlijk. “Als er extra inhoud in een verpakking zit, zetten fabrikanten dit wel groot op de verpakking.” Maar bij krimpflatie zeggen ze niets. Bij foodwatch doen ze zelfs een paar suggesties: “Helaas even 50 gram minder!” en “Door hoge grondstofkosten sterk in prijs verhoogd!” Stille misleiding noemen ze het.
“Vroeger zaten er 5 plakjes ham in een pakje. Nu 4 en betaal je er meer voor,” citeert foodwatch begripvol een stakende Utrechtse vuilnisman in dagblad Trouw (4 februari 2023).
Ingrijpen door ACM?
De Consumentenbond dringt aan op ingrijpen door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), maar de toezichthouder laat weten zover nog niet te zijn. Dat moeten ze nog onderzoeken. Intussen zegt het CBL, brancheorganisatie van supermarkten, niets verkeerd te doen. Bovendien geeft het aan dat krimpflatie iets van alle tijden is. Volgens CBL gebeurt het momenteel namelijk niet meer of minder.
(Bron: foodwatch, Consumentenbond, ANP, MAX archief. Foto: MAX)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Kleenex tissues , de krimpflatie was al aan de gang. Aanvankelijk 100 stuks toen teruggebracht naar 80 ‘in het belang van de consument’. Grotere onzin is er niet. Beurtelings brengen de supermarkten de prijs omhoog en de inhoud omlaag. Nu zitten er nog 64 in. Was de prijs voor de laatste golf met een beetje slim inkopen (op zich al belachelijk) rond de €1. Nu is de laagste aanbiedingsprijs €1,50. Pure zwendel.
[…] Gerookte zalm: bij Albert Heijn 4,49 (13 procent duurder), Jumbo biedt een kleinere verpakking voor dezelfde prijs. Dit verschijnsel heet ‘krimpflatie’. […]