COLUMN: Advies van Elles, check altijd de bon
Elles de Bruin moet naar de drogist, en ziet dat alles spotgoedkoop is door prachtige aanbiedingen. Maar als ze de bon controleert staat ze voor een verrassing. Winkelen tijdens corona is al geen feestje, en nu dit!
Bomvol mandje
“Laatst had ik alle moed verzameld om in deze anderhalvemeter-maatschappij een drogist in te gaan. Mijn voorraad drogisterijartikelen was inmiddels op en met dit prachtige voorjaarsweer moest ik ook maar weer eens zonnebrandcrème kopen. Bij binnenkomst kreeg ik, verplicht, een gedesinfecteerd boodschappenmandje aangereikt en voordat ik het wist, zat dit bomvol.
Tweede gratis
In dit soort winkels krijg ik altijd het idee dat het spotgoedkoop is, omdat er bij veel producten staat: ‘Tweede artikel gratis’. Dus ik gooide veel van dit soort aanbiedingen in mijn mand. Maar toen ik bij de met plastic afgeschermde kassa kwam, was de rekening fors. Zo fors dat ik de kassabon nakeek. Ik ontdekte dat de tweede tube ´gratis´ zonnebrandcrème voor de volledige prijs van 22 euro op de bon stond.
22 euro te veel
Toen ik terugging, werd ik apart genomen en werd de bon gecontroleerd. “U heeft gelijk, mevrouw”, zei de alleraardigste cassière: “Er is 22 euro te veel gerekend.” Toen ik wat geschokt vroeg hoe dat nu kon, kreeg ik het antwoord dat de kassa nog niet was afgestemd op de van het hoofdkantoor aangeboden prijzen. “Dus ik moet zelf alle aanbiedingen checken?”, stamelde ik. Het meisje antwoordde dat ik dat misschien maar beter kon doen.
Ergernis
Maar de winkel was klein. Veel klanten stonden me geërgerd aan te kijken. Ik ben weggelopen, omdat ik wist dat de andere aanbiedingen kleinere bedragen waren. Eenmaal thuis was ik nog geïrriteerd, want hoeveel mensen voor en na mij zijn gedupeerd geraakt door deze winkel? Mijn boodschap: controleer bij deze aanbiedingen altijd uw bon! U kunt er aan verdienen.
Heeft u dit ook wel eens meegemaakt? Reageer op ons forum.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Het is mij te vaak overkomen en het wordt mij te vaak door de (jeugdige) cassière (m/v) niet in dank afgenomen als ik mijn kassabon ín de winkel controleer en evt.te veel betaald geld terugvraag.
Corona-tijd of niet: check uw kassabon ín de winkel en haal uw geld terug, ook als de cassière (m/v) dit niet prettig vindt of het nu druk is of niet.
Onthoud: eenmaal buiten de winkel, vertikt menig winkelier u uw te veel betaalde geld terug te geven.
Altijd de bon checken, aan de tafel waaraan je je tas kan inpakken vóórdat je de winkel uit loopt want dan ben je je recht op teruggave kwijt. Vaak zijn acties als: de 2e met 50% korting vergeten. ‘Oh, die aanbieding uit onze folder staat nog niet in de kassa’, of gewoon een pak melk dat 10 cent goedkoper staat op de prijs in het schap en 10 cent duurder wordt aangeslagen. Meestal moet ik naar de servicedesk waar zonder morren de boel wordt rechtgezet. Doen!