Bewaar uw uitvaartpolis goed en voorkom zo problemen en kosten voor uw nabestaanden: zo zit het
Het gebeurt nogal eens dat bij een sterfgeval onduidelijkheid ontstaat over de uitvaartpolis. Is er überhaupt wel een afgesloten? Misschien is de polis zoekgeraakt. Of niemand weet meer bij welke verzekeraar. Soms is het uitgekeerde bedrag gewoon te laag om de uitvaart mee te kunnen betalen.
Soorten uitvaartpolissen
Alvorens op de hierboven geschetste problematiek in te gaan, eerst een overzicht van de 4 meest voorkomende uitvaartpolissen:
- Naturaverzekering: deze uitvaartverzekering dekt de uitvaart in natura, waarbij de verzekeraar diensten en objecten verzorgt (zoals vervoer en rouwkaarten). Voordeel: alles wordt geregeld voor nabestaanden. Nadeel: beperkte keuzevrijheid en extra kosten voor specifieke wensen.
- Kapitaalverzekering: bij overlijden wordt een vastgesteld bedrag uitgekeerd, wat vrijheid biedt in de invulling van de uitvaart. Voordeel: meer persoonlijke keuzes en mogelijkheid om naast een naturaverzekering af te sluiten. Nadeel: waarde moet worden aangegeven bij de belasting.
- Combinatieverzekering: combineert natura- en kapitaalverzekering, dekt diensten en keert een bedrag uit voor extra kosten.
- Natura sommenverzekering: verzekert een vast bedrag dat verplicht aan de uitvaart besteed moet worden. Nadeel: bedrag groeit niet mee met inflatie.
Waar is die uitvaartpolis? Is er wel een verzekering? Zo zoekt u dat uit
Wanneer uitvaartpolissen uit het verleden zoekraken en onduidelijk is waar de overledene verzekerd is, kunnen diverse onverwachte problemen ontstaan. Maar dat kunt u als nabestaande altijd nog uitzoeken. Op de vergelijkingssite uitvaartverzekering.nl kunt u lijsten met allerlei oude en nieuwe uitvaartverzekeraars raadplegen. Er hebben nogal wat fusies plaatsgevonden door de jaren heen.
Voorbeelden op de lijst zijn: oude Aegon-polis zit nu bij Ardanta, oude Agis Leven-polis zit nu bij Monuta, oude Yarden-polis zit nu bij DELA en oude Algemeen Belang-polis zit nu bij DELA enzovoorts. Komt u er niet uit, dan kunt u altijd nog een zoekopdracht indienen bij het Verbond van Verzekeraars, op voorwaarde dat u het eerst zelf probeert. Het vervelende is dat na al die overnames de huidige verzekeraar het zelf vaak ook niet precies weet, simpelweg omdat de administratie niet op orde is. In februari 2024 besteedt Meldpunt hier nog aandacht aan in een uitzending.
Gezocht en gevonden: maar het uit te keren bedrag valt tegen
Dan kan er uiteindelijk een uitvaartpolis tevoorschijn komen, maar die kan tamelijk summier zijn. Het uit te keren bedrag kan vies tegenvallen. De prijs van een begrafenis in de jaren 50 van de vorige eeuw is een stuk lager dan die van tegenwoordig. Er ligt een wereld van verschil tussen de 257 gulden van toen en de 7.500 euro, de gemiddelde prijs van vandaag de dag. Er kan een hoop gesteggel ontstaan tussen de nabestaanden en de verzekeraar. Bijvoorbeeld, als de exacte polisvoorwaarden niet meer beschikbaar zijn, kunnen nabestaanden veel minder uitgekeerd krijgen dan verwacht.
Er zijn veel gevallen bekend van nabestaanden die een lage uitkering ontvangen van de uitvaartverzekeraar, omdat ze de oorspronkelijke polis van een familielid niet kunnen overleggen. Dan kijken ze naar de gegevens die nog wél hebben kunnen achterhalen. Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, kortweg Kifid, keurt dit meer dan eens goed, omdat de (deels wél herleidbare en bewaarde) digitale gegevens van de verzekeraar voldoende zijn als bewijs van de polis en het uit te keren bedrag. Voor veel nabestaanden levert dat een hoop frustratie op. Want de hele polis heeft de uitvaartverzekeraar niet meer, maar wel een paar toevallig nog opgeslagen data.
Daarom is het goed bewaren van polispapieren ook zo essentieel. Stop ze in een map met een duidelijk opschrift en berg ze op in een la met belangrijke papieren voor na uw dood. In de huidige tijd gaat dit vaak digitaal, maar ook dan moet het vindbaar blijven voor de nabestaanden, in een map op de computer of op een losse USB-stick.
Oververzekerd zijn maar het overschot niet terugkrijgen
De zoektocht naar uitvaartpolissen of de hoogte van het uit te keren bedrag zijn niet de enige hindernissen. Ook kan er sprake zijn van oververzekering. Daarbij blijft een aanzienlijk bedrag ongebruikt, omdat het geld alleen voor de uitvaart mag worden gebruikt en niet aan de erfgenamen mag worden uitgekeerd.
In situaties van oververzekering blijft het geld, dat niet aan de uitvaart besteed is, vaak op de rekening van de verzekeringsmaatschappij staan. Dit geld wordt niet aan de erfgenamen of een goed doel uitgekeerd, omdat de Nederlandsche Bank dit verbiedt. Verzekeringsmaatschappijen mogen het resterende bedrag alleen gebruiken voor uitvaart-gerelateerde kosten, zoals een herdenkingsdienst, extra grafrechten, of een grafmonument. Een voorbeeld hiervan is dat een deel van het verzekeringsgeld gebruikt kan worden voor een duurder boeket of extra volgauto’s om het volledige bedrag op te maken.
Premie al betaald voor het hele jaar, maar géén restitutie voor de maanden na overlijden
De casussen over uitvaartpolissen werpen allerlei vragen op. Krijgt u bijvoorbeeld als nabestaande geld terug over de al betaalde premie over de resterende maanden van het jaar ná het overlijden?
Een concrete illustratie hiervan is de casus waarin de zoon van een overleden vrouw probeert een deel van de jaarpremie terug te vorderen, nadat zijn moeder kort na het betalen van de volledige jaarpremie overlijdt. Verzekeraar Twenthe weigert de terugbetaling, en klachteninstituut Kifid oordeelt dat de verzekeraar in zijn recht staat. Volgens de statuten van de oorspronkelijke verzekeraar Jelsumerhof, overgenomen door Twenthe, is er geen recht op restitutie bij overlijden voor het einde van het verzekeringsjaar. Ondanks de hoge premies en de korte periode waarvoor de verzekering nog maar nodig was, kreeg de zoon geen restitutie, ‘omdat de polisvoorwaarden hier niet in voorzagen.’ Dat zijn dure woorden voor: ‘Het stond niet in de polis, dus krijgt u het niet.’
(Bron: Uitvaartverzekering.nl, Verbond van Verzekeraars, kifid, Rechtspraak, De Telegraaf, archief, MAX Vandaag. Foto: Shutterstock)
Klant van Yarden blijkt al jaren onterecht geroyeerd en onverzekerd. Check uw eigen uitvaartpolis