Ben ik verplicht een aanbetaling te doen?
Laat u een nieuwe badkamer plaatsen? Bedrijven vragen vaak om een aanbetaling, vooral als het om grote bedragen gaat. Een aanbetaling is het deel van de rekening dat u vooraf betaalt. Maar bent u verplicht dit bedrag vooraf te voldoen?
Product of dienst
Koopt u een product dan mag het bedrijf u verplichten om een aanbetaling te doen. Dit moet wel in de algemene voorwaarden staan. Neemt u een dienst af, huurt u bijvoorbeeld een aannemer in, dan is aanbetalen niet verplicht.
Afspraak is afspraak
Eist een bedrijf een aanbetaling, maar wilt u dit niet? Dan kan de aanbieder beslissen dat hij geen zaken met u doet. U kunt dan een andere aanbieder zoeken waarbij u niet hoeft aan te betalen. Maar als u eenmaal een aanbetaling afspreekt met een verkoper of een dienstverlener, dan zit u hieraan vast. Weigert u de aanbetaling te voldoen, dan kan het bedrijf eisen dat u het hele bedrag betaalt.
Percentage
De wet bepaalt dat de aanbetaling van een product maximaal 50 procent van het aankoopbedrag mag zijn. Eist de verkoper meer? Dan hoeft u daarmee niet akkoord te gaan. Als de verkoper zegt dat u meer dan 50 procent moet aanbetalen omdat dit in de voorwaarden staat, dan kunt u deze algemene voorwaarden ongeldig verklaren. Dat doet u door een brief of e-mail te sturen waarin u dat schrijft. Voor diensten geldt voor aanbetalingen geen maximumbedrag. U bespreekt voor de levering van de dienst af hoe hoog dit bedrag is.
Risico
Een aanbetaling is niet zonder risico. Als een bedrijf failliet gaat voordat het product of de dienst is geleverd, bent u meestal uw geld kwijt. Soms kunt u een gedeelte van het bedrag terugkrijgen via een brancheorganisatie of de curator. Als er sprake is van een aanbetalingsgarantie, krijgt u uw bij een faillissement uw aanbetaling terug. Of er sprake is van zo’n garantie, staat in de algemene voorwaarden of in de overeenkomst die u heeft gesloten. Is er geen sprake van een aanbetalingsgarantie, dan kunt u hier zelf om vragen bij de verkopende partij.
Verder lezen
Wilma van Weeghel bestelt in juni 2018 voor duizenden euro’s aan kunststof kozijnen. Ze doet een aanbetaling van 40 procent, maar na 10 maanden wachten is er nog geen kozijn geleverd. MAX Ombudsman Jeanine Janssen haalt verhaal. Benieuwd naar de uitkomst? Bekijk de video.
Bron: ConsuWijzer