Registeren Inloggen

Belastingaangifte 2024 doen? Bereid u goed voor met deze checklist

Tenzij u uitstel heeft aangevraagd, heeft u tot 1 mei 2025 de tijd om uw belastingaangifte 2024 in te dienen. Dat is een flink karwei wat zorgvuldig moet worden aangepakt. Deze checklist kan u daarbij helpen.

‘Wie wat bewaart, die heeft wat’

De voorbereidingen op uw belastingaangifte lopen eigenlijk al veel langer. Wie zijn hele financiële handel en wandel opbergt in overzichtelijke (papieren of digitale) mappen zal merken dat het allemaal best meevalt. Want wie wat bewaart, die heeft wat. En als het moeilijker uitpakt dan verwacht, schroom dan niet om de hulp van een financieel expert in te roepen. Dan pakken we er nu de checklist bij. Alle banken hebben er wel een op hun website, maar de kortste en overzichtelijkste is die van de Belastingdienst zelf.

In feite zijn het jaarlijks dezelfde zaken die u op orde moet hebben, zoals ook blijkt na lezing van dit eerdere artikel. Het beste is dan ook dat dit soort klusjes routine worden, waar u elk jaar op terug kunt vallen.

Persoonlijke gegevens verzamelen voor belastingaangifte

Om het aangifteformulier in te vullen, zult u eerst even een paar formele zaken moeten noteren:

  • Burgerservicenummer (BSN) van uzelf, uw partner en kinderen.
  • DigiD-inloggegevens (ook van uw fiscaal partner indien van toepassing).
  • Rekeningnummer voor terugbetaling of automatische incasso.

Als u uw belastingaanslag eenmaal hebt gekregen van de Belastingdienst en u geld terugkrijgt: dan staat dat binnen 1 week na de datum op de aanslag op uw rekening.

Inkomsten en vermogen

Dan begint het verzamelen van al het ‘papierwerk’. Als het goed is, heeft u diverse jaaropgaven in de weken voor 1 maart allemaal al ontvangen van uw bank(en), werkgever of pensioenuitvoerder enzovoorts. Ze komen met de gewone post of u moet ze even downloaden in uw bankapp.

Verzamel ze, print ze uit in tweevoud, 1 kopie voor uzelf en 1 voor de Belastingdienst. Misschien bent uw wel helemaal digitaal actief, dan slaat u alles voor uw belastingaangifte op in 1 duidelijke digitale map op uw computer:

  • Jaaropgave(n) 2024 van uw werkgever(s) of pensioenuitvoerder.
  • Ontvangen partneralimentatie (indien van toepassing).
  • Jaaroverzicht(en) van betaal-, spaar- en beleggingsrekeningen.
  • Overzicht van cryptovaluta (niet vooraf al ingevuld door de Belastingdienst, dus zelf nog even toevoegen).
  • WOZ-waarde van uw woning per 1 januari 2023. Dát is de peildatum voor de WOZ in 2024.

Aftrekposten benutten

Vergeet niet alle mogelijke aftrekposten goed in kaart te brengen. U wilt immers geen dief van uw eigen portemonnee zijn. Zorg dat u betalingsbewijzen heeft van aftrekbare kosten zoals:

  • Zorgkosten die niet vergoed zijn door uw zorgverzekering. Sommige van deze kosten zijn wel fiscaal aftrekbaar.
  • Partneralimentatie (indien van toepassing).
  • Giften aan goede doelen (check eerst of ze wel voldoen aan de voorwaarden).
  • Betaalde lijfrentepremies.
  • Eventuele reisaftrek voor openbaar vervoer.

Veelgemaakte fouten voorkomen bij belastingaangifte

Een foutje is snel gemaakt. Dat geeft niet; alles kunt u achteraf nog corrigeren, wel tot 5 jaar na dato. Maar bij een aangifte door fiscale partners is dat maar 6 weken mogelijk. Let daar dus goed op. Veelgemaakte fouten bij ingediende aangiften zijn:

  • Alle aftrekposten en heffingskortingen te benutten. Doe dat liever niet. Dat kan namelijk tegenstrijdige resultaten opleveren. Maak daarom duidelijke keuzes.
  • Vergeten cryptovaluta op te geven.
  • WOZ-waarde van het verkeerde jaar gebruiken. Hierboven wezen we al op de peildatum van 1 januari van het voorafgaande jaar. Voor 2024 is dat 1 januari 2023. Wees hier scherp op.
  • Onjuiste of ontbrekende gegevens in box 3, waar het gaat over uw vermogen (spaargeld, beleggingen, schulden). Geef alles op en verzwijg niets. U zult dan alleen maar uzelf tegenkomen. Hieronder komen we nog even terug op een belangrijke verandering in box 3.

Belangrijke veranderingen melden

Ingrijpende veranderingen in uw persoonlijk omgeving hebben vaak financiële en dus ook fiscale gevolgen. Houd daar goed rekening mee. Te denken valt aan onderstaande situaties:

  • Koop, verkoop of verhuur van een woning.
  • Samenwonen, scheiden of overlijden van een partner.
  • Grote schenkingen of leningen.

Belastingaangifte tijdig indienen (en eventueel aanpassen)

Belastingaangifte gaat altijd over een heel jaar, maar u krijgt slechts 2 maanden de tijd om die in te dienen.

  • Aangifteperiode: 1 maart – 1 mei 2025.
  • Uitstel aanvragen vóór 1 mei als u meer tijd nodig hebt.
  • Na indiening ontvangt u eerst een voorlopige aanslag; later volgt nog de definitieve aanslag.
  • Correcties zijn mogelijk: als u een fout ontdekt, kunt u – zoals hierboven al vermeld – uw aangifte nog aanpassen.

Als u te laat bent met indienen krijgt u heus niet direct een boete. U krijgt eerst nog een herinnering en daarna nog een aanmaning. Achtereenvolgens krijgt u dan 2 weken en 10 werkdagen de tijd om alsnog aangifte te doen.

Overbruggingswetgeving voor box 3

Tot slot nog een opmerking over een belangrijke verandering in box 3. In januari 2022 doet de Hoge Raad een baanbrekende uitspraak over box 3. De Belastingdienst mag voortaan niet meer uitgaan van een fictief rendement, maar van het werkelijke rendement van spaarders. Dat betekent dat spaarders kunnen terugvragen wat ze te veel hebben betaald.

Een grote hersteloperatie is opgezet. Getroffenen krijgen een brief over te veel betaalde belasting. Dit is meegenomen in Belastingplan 2025, maar geldt pas bij de aangifte over 2025. Bij de berekening over box 3-inkomen over 2024 is er speciale overbruggingswetgeving. De bijbehorende percentages kunt u hier vinden.

(Bron: Belastingdienst, ABN AMRO, Independer, Consumentenbond, Nibud, AD, MAX Vandaag, archief. Foto: Shutterstock)

 

Geef een reactie